Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#61 Bericht door CapoJan »

bicky schreef: do 08 jun 2023, 7:42 snelheid zou goed zijn volgens roltest van wim schermer.
hij heeft wel enkel de dunne banden getest maat 32-406
https://wimschermer.blogspot.com/2022/0 ... urban.html

hij zweert zelf bij de flite banden (laat op zijn blog ook bij iedere test vallen dat de o zo goed zijn maar verkoopt ze ook zelf)
die 50mm banden zijn natuurlijk geen optie voor alle fietsen en velomobielen
Op de Orca is 42 mm vooraan de absolute limiet. Achteraan gaat tot 47 mm, dus 50 gaat net niet. Op de trike liggen, zoals gezegd, 50 mm, maar helaas ging dat niet samen met de spatborden. De trike is dus een mooi-weer-fiets geworden.
De snelheid is zeker ok. Geen wetenschappelijke of technische tests, geen uitrolproeven, maar ik heb de indruk dat ze echt vlot lopen. Ik merk wel verschil naargelang weersomstandigheden (temperatuur), maar of dat met de banden te maken heeft, daar heb ik geen idee van.
Feit is: voor woon-werk is lekbestendigheid van groter belang dan 'snelste' (met een lek ben je meteen heel veel tijd kwijt) en ook daar scoort de Urban goed. Er zit amper profiel op, waardoor er weinig tussen ribbels kan blijven zitten om zich een weg door het rubber te banen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#62 Bericht door bicky »

een set Conti Urban Contact is besteld.
Die zullen een marathon plus banden vervangen. van het ene naar het andere uiterste dus.

bij de bestelling nog een extra marathon green voor mijn flevotrike. Die band blijft mijn voorkeur wegdragen als mooi allrounder

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#63 Bericht door bicky »

De nieuwe voorbanden banden liggen erop en de urban contact zijn alvast goedgekeurd.
Slechts op 5 bar merk ik een redelijk snelheidsverschil. ze maken ook minder geluid en grip voelt degelijk aan.
Er werden laatste dagen al paar records gebroken.
Maar ten op zicht van marathon plus banden is dat ook niet zo moeilijk.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#64 Bericht door Jo2p »

Ik vind dit elke keer een discussie met van dat bepaalde banden langzamer zouden zijn dan anderen en dan heb ik iets van hoe dan? Op mijn ICE Adventure HD heb ik Schwalbe Marathon plus, 47mm. Daarvan wordt beweerd, gezegd, dat deze band erg langzaam is. Hoe dan? Ik heb een rekenvel (sheet) met de berekening van de eindsnelheid bij een bepaald trapritme (cadans) en een bepaald verzet. En ik rij precies die snelheden die daar wordt aangegeven. Om het helemaal zeker te weten ben ik bezig met een cadans opnemer. Alleen dit blijkt een hoog knutselgehalte te hebben en niks blijkt standaard. Garmin Montana 680t heeft Ant+ en dan niet reageren op hun eigen Ant+ opnemers. Ik had nog een oude liggen, maar daar kwam dus dat knutselgehalte naar voren. Als ik hem eenmaal goed gemonteerd heb kan ik eens kijken met wat voor een cadans ik fiets. Ik schat in ergens tussen de 60 en 65. Als dat anders is met een bepaalde snelheid moet ik dat terug kunnen vinden in mijn rekenvel. Wordt dus weer vervolgd.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#65 Bericht door Samural »

De snelheid die je haalt bij een bepaalde kadans wordt zuiver bepaald door het verzet en de omtrek van de band en heeft niets met de bandkarakteristieken te maken. Twee totaal verschillende banden met dezelfde omtrek zullen dezelfde resultaten geven.
Een band is "sneller", wanneer zijn rolweerstand lager is, waardoor je inspanning ook lager is. Dit kan je objectief meten via vermogensmeters of via een hartslagmeter, als je die metingen uitvoert bij dezelfde snelheid.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#66 Bericht door Jo2p »

Dank voor de inbreng. Vermogensmeters zijn heel erg duur en ik heb op mijn spullen geen optie om dat te koppelen en uit te lezen. Dus het wordt dan nog duurder. Voor mij geen optie. Hartslag zegt niets over inspanning, moet je weer naar de mate van opgenomen zuurstof in het bloed en dat is dus bij iedereen anders. Thuis heb ik daar een meter voor, alleen bij ijking bij de huisarts werd dat verplaatst naar de afdeling speelgoed. Nu ging het mij om het oled schermpje, de toegepaste maat los kopen was duurder dan die meter, je moet soms wat. :mrgreen:
Dan zit ik met "okay", maar als ik dezelfde kracht hanteer bij een band met minder rolweerstand, dan moet ik of naar een hogere cadans gaan of bij gelijke cadans een ander verzet. Anders krijg ik dat sommetje niet rond.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#67 Bericht door Samural »

Jo2p schreef: do 26 okt 2023, 14:29 Dan zit ik met "okay", maar als ik dezelfde kracht hanteer bij een band met minder rolweerstand, dan moet ik of naar een hogere cadans gaan of bij gelijke cadans een ander verzet. Anders krijg ik dat sommetje niet rond.
Het is inderdaad zo!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#68 Bericht door Wim -de roetsende »

Jo2p schreef: wo 25 okt 2023, 18:45 Ik vind dit elke keer een discussie met van dat bepaalde banden langzamer zouden zijn dan anderen en dan heb ik iets van hoe dan?
Als je een keer met echt snelle banden hebt gereden, dan weet je het. Zo simpel is het. Ik bedoel dus banden met een lage rolweerstand.

Ik heb nog met de oude 2002 Marathon+ gereden. Die waren echt extreem langzaam oftewel de rolweerstand was erg hoog.

Misschien moet je eens bij de testen van WimS kijken, dan zie je dat er ongelooflijke verschillen zijn tussen banden.
Iedereen kan kritiek hebben op zijn manier van meten, maar dat er grote verschillen zijn heeft hij wel onomstotelijk bewezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#69 Bericht door CapoJan »

Er zijn nog manieren om dat te weten, zoals een 'uitrolproef'. Telkens weer gaat het om een manier om de rolweerstand te meten. Je neemt een plek met een helling (heuvel, brug) en vertrekt vanuit stilstand of een bepaalde snelheid. Na een bepaalde afstand (je kan een markering zetten met krijgt, een stokje in de grond opzij...) meet je hoe snel je daar rijdt of je rolt de brug af en meet hoe ver je daarna nog komt. 't Is nogal evident: minder rolweerstand betekent dat je verder raakt.

Voor de ene betekent 'snellere band' dat je met dezelfde inspanning sneller kan rijden; voor een ander dat je minder inspanning moet leveren voor eenzelfde snelheid.

In hoever is dat belangrijk? Als je wedstrijden rijdt of snelheid de hoogste prioriteit heeft, gaat het natuurlijk daarom. Voor woonwerkverkeer is betrouwbaarheid minstens even belangrijk: snelheidswinst is algauw verloren als je om de haverklap lek rijdt... Rijcomfort hoort daar ook nog bij: rolgeluiden, demping (hoe goed worden trillingen of kleine oneffenheden opgevangen door de band).

En dan nog dit: de Schwalbe Marathon + wordt vaak geprezen om zijn lekbestendigheid en tegelijk de grond ingeboord omwille van het lage comfort en de hoge rolweerstand. Ik heb de indruk dat de ene M+ de andere niet is. Daarmee bedoel ik dat de naam wel dezelfde is, maar dat de band van jaar tot jaar verandert (dat geldt vaak ook voor andere banden).

Maar zoals Wim zegt: probeer het eens. Dan weet je het.

Ik rij nu met Continental Urban Contact op de velomobiel en de trike (telkens enkel de voorbanden). Die zijn voor mijn doel prima: ze horen bij de snellere banden, gaan relatief lang mee, de wegligging is prima en ze zijn niet duur ook (€ 20 voor een band). Maar voor iemand anders kan dat anders liggen. Het zijn geen wedstrijdfietsen. De Orca is vooral voor woonwerkverkeer; de Thorax trike is een 'bombproof' recreatieve trike.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#70 Bericht door Jo2p »

Dank voor de reacties, de ICE Adventure HD is uitgeleverd met Schwalbe Marathon plus, 47mm. Die eerst maar "op" rijden. Vandaag een test gedaan met mijn cadans meter en die was succesvol. Weet dus nu ook hoe snel ik trap, had wel een vermoeden, en dat is met de meter bevestigd. Kan me nu dus concentreren op een constante cadans. Dat de M+ mogelijk langzamer is, cq meer kracht nodig heeft, is voor nu misschien wel goed, het gaat mij om af te vallen en met de Orca was dat in een soort van pauze gekomen. Omdat ik perse 25km/u wil fietsen heb ik nog wel even wat oefening nodig op de ICE. Covid heeft, ondanks dat ik het niet heb gehad, toch een nadelige invloed gehad en wel die van "gedwongen" thuis werken. Helaas is de Conti Urban Contact (40 mm) niet verkrijgbaar bij de mij bekende fietsenzaken, dus nog verder zoeken. Ik weet dat je dat kan bestellen, maar als we zo doorgaan is er op enig moment geen winkel meer. En je laat wel bij wrakke computersystemen je id achter met alle andere informatie.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie