Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#31 Bericht door Samural »

Volgens het Duitse forum, zijn de Conti Contact Urban inderdaad uitstekende all-round banden, met een heel goed compromis tussen lekbestendigheid, rolweerstand en grip op nat wegdek. Wel zijn de flanken vrij dun.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#32 Bericht door DennisTheMenace »

Samural schreef: do 09 sep 2021, 11:40 Volgens het Duitse forum, zijn de Conti Contact Urban inderdaad uitstekende all-round banden, met een heel goed compromis tussen lekbestendigheid, rolweerstand en grip op nat wegdek. Wel zijn de flanken vrij dun.
Ik heb 1 set half opgereden: grip op nat wegdek is zeer goed, slijtage ook relatief goed en maar 1 keer lek gereden. Rolweerstand zit tussen de marathon+ en de snellere banden.
Hetgeen mij persoonlijk echter stoorde was het gebrek aan comfort, zelfs op lage druk. De Urbans dempen echt heel weinig en geven elke oneffenheid door naar mijn gevoel.

Ik rij nu met de G-one speed in 40-406 en die vind ik super. Zeer comfortabel en snel, zelfs op lage druk (3 bar). Over de slijtage kan ik nog niet veel zeggen maar ik vermoed niet dat ik records ga breken.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#33 Bericht door bicky »

DennisTheMenace schreef: di 12 okt 2021, 8:42 Rolweerstand zit tussen de marathon+ en de snellere banden.
Dat is wel een erg vage aanduiding van rolweerstand :D
mijn gewicht is ook tss dat van een muis en een koe.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#34 Bericht door DennisTheMenace »

Tja, ik vind dat ook heel subjectief. Als ik moet vergelijken zou ik zeggen ongeveer even snel als een durano.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#35 Bericht door Obelix »

bicky schreef: wo 13 okt 2021, 9:08
mijn gewicht is ook tss dat van een muis en een koe.
Dat van u ook al? :lol:

Ik zweer al enkele jaren bij de Marathon Green Guard.

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#36 Bericht door DennisTheMenace »

nog even ter info: via het duitse forum is er een bestelling gemaakt voor 1000 stuks Road race banden van Wolfpack.
Deze banden zullen voorlopig enkel te krijgen zijn in 30-406 vouwband en zouden de beste combinatie moeten zijn van rolweerstand/grip/slijtvastheid. :D
Deze nieuwe banden zouden binnenkort verkrijgbaar zijn op https://shop.ginkgo-veloteile.de

Tubeless ready versie zou later volgen.

Wolfpack blijkt de one-man business te zijn van Wolfgang Arenz, die voordien gewerkt heeft bij continental, specialized en Schwalbe.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#37 Bericht door fcapri »

Obelix schreef: wo 13 okt 2021, 15:16

Ik zweer al enkele jaren bij de Marathon Green Guard.
ja, die heb ik ook.
in het begin kleine continental op de fiets gehad (kletskopkes), maar gingen er heel snel door. daarna kojaks gehad, hele leuke banden.
ben dan met marathons beginnen rijden in de winter, en voor de zomer kojak. vind die quasi evensnel als kojaks, ze hebben wel veel rolgeluid als je hard door de bochten gaan.
gaan een 10 000km mee en quasi nooit lek. k denk dat ik 1-2 keer lek heb gereden ermee. de rest gaat van nieuw tot een groen spoor in het midden zonder lek rijden. als het groen goed zichtbaar is, dan kan je al eens lekrijden.
heb dan eens een slechte serie kojaks gehad die in nooit time kapotte zijkanten had. dus een zomer met de wintervelgen en marathon gereden. en die vielen zo goed mee, dat ik nu jaar in jaar uit marathon greenguard heb

1x schwalbe tryker gehad, die komen er niet meer op. 3100km en kapot door een vijs aan het loopvlak erin en aan de zijkant eruit. zoiets heb ik nooit met marathon

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#38 Bericht door paulheyndrickx »

Ik wil Schwalbe Pro One 's tubeless op de vtx monteren. Met de banden gaat het prima, maar het schwalbe ventiel wil maar niet luchtdicht in de velg zitten. Iemand een suggestie of een ventiel dat zonder problemen luchtdicht vast zit?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#39 Bericht door paulheyndrickx »

Een dag later is het mij wel gelukt. Ik had bij het tubeless maken de wielen op de vtx laten zitten. Lekker handig voor het monteren. Maar daarmee was mijn bewegingsvrijheid met de wielen beperkt. Je moet echt wel de nodige samba-bewegingen maken om de sealant overal te krijgen, ook bij het ventiel. Wielen gedemonteerd, goed geschud en druk erop. Na wat gesis waren de ventielen dicht. Morgen een korte testrit.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#40 Bericht door paulheyndrickx »

Na ruim een maand tubeless op de vtx deel ik mijn bevindingen. 't Is officieel: tubeless sucks op de 20" wielen van een trike. Na elke rit verliezen de banden - schwalbe pro one 28-406 - van de voorwielen snel druk. Ik denk dat het te maken heeft met het relatief kleine volume aan lucht in de banden in combinatie met de zijwaartse krachten in de bochten. Tijdens de rit blijven de banden wel redelijk op druk. Op een bepaald moment spoot de sealant onder het rijden in de lucht. Gaatje. Maar de sealant deed wel zijn werk. Het spuiten stopte, begon dan weer en stopte weer. Maar als ik thuis de banden weer op 8 bar zette, ging het lek weer open. Ik heb nu lichte binnenbandjes gemonteerd. Dat was eerst wel veel kuiswerk aan de velgen en de banden. De pro ones liggen er weer op. Ik voorzie dat ze tegen het eind van de zomer op zullen zijn. Morgen testrit.
Op het achterwiel ligt een schwalbe one 25-622. Tubeless en prima op druk.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#41 Bericht door bicky »

de zijdelingse krachten zouden inderdaad de reden kunnen zijn dat er sneller lucht ontsnapt.
voelde je snelheidsverschil met tubeless?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#42 Bericht door paulheyndrickx »

bicky schreef: za 15 apr 2023, 22:33
voelde je snelheidsverschil met tubeless?
Ik had de Schwalbe One Pro meteen tubeless gemonteerd. Dat was merkelijk sneller dan met de Go Cycle van Vredestein met binnenband. Maar ik zit ook in revalidatie en conditieopbouw, dus dat heeft er ook wel wat mee te maken. Ik heb de One's nu met een lichte binnenband gemonteerd en ik merk bij het rijden niet echt verschil met tubeless. Ik win wel veel tijd omdat ik niet zoveel moet pompen :)

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#43 Bericht door Maddox »

Voor een machine als de VTX is elke gram en elke watt rol/luchtweerstand gewonnen geniaal.

Maar voor woon-werk verkeer, daar komt betrouwbaarheid en onderhoudsgemak sterk naar voor. Met een ferme scheut veiligheid.

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#44 Bericht door Samural »

8 bar voor een 28mm brede band is echt veel, des te meer omdat het gewicht vooraan verdeeld is op twee wielen. Op mijn velomobiel rij ik met 5.5 bar.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#45 Bericht door paulheyndrickx »

Samural schreef: ma 17 apr 2023, 17:56 8 bar voor een 28mm brede band is echt veel, des te meer omdat het gewicht vooraan verdeeld is op twee wielen. Op mijn velomobiel rij ik met 5.5 bar.
Ik rij niet op 8 bar hoor. Dat was enkel om te zien of de band zou houden. Ik rij op de minimum aanbevolen druk: 6 bar. Veel comfortabeler en zeker niet trager.

Plaats reactie