Reality check...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Reality check...

#1 Bericht door Stax »

Hey allemaal,
Ik gluur al een hele poos mee en heb me nog maar net geregistreerd aangezien ik een beslissing heb genomen.

Ik word een ligfietser. Eentje die vooral in het begin woon werkverkeer gaat doen. Niets bijzonders zou je denken maarr...

Ik woon in Maasmechelen, werk in Hasselt. Om en bij een dikke 40km enkel.
Ikzelf ben absoluut geen ervaren fietser. Dus een trainingschema dringt zich op wil ik het houdbaar en doenbaar houden op lange termijn.

Nu heb ik het volgende plan in gedachten. Graag jullie ongezouten mening over mijn plannen.

Met het schema start to bike trainen tot 50km vooraleer ik ook nog maar denk aan woon werkverkeer met de fiets te doen.
Eens ik dat schema gevolgd heb (ik doe dit nu 4 weken met een gewone herenfiets) wil ik graag woon werkverkeer fietsen.

Ik ga eerst 3x/week fietsen naar het werk. Niet de volle 80km per dag. Maar ik ga het inkorten.
Ik wil eerst 3x per week zo'n 60km per dag doen en zo stapsgewijs groeien tot 5x per week de volle 80km/dag.

Wegens budgettaire reden ga ik voor een optima baron of optima lynxx of een challenge furai die ik tweedehands op het oog heb.

Is dit haalbaar? Is dit realistisch?

Alvast bedankt heren!

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Reality check...

#2 Bericht door rik »

Welkom op dit forum, waar je heel veel info kan vinden. Met trainingsschema's heb ik geen ervaring, maar langzaam opbouwen is een goed plan! Niet te zwaar duwen, rond de 90 omwentelingen per minuut zou ideaal zijn. En vooral niks forceren. Veel ligplezier!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Reality check...

#3 Bericht door Pauvre Mouton »

Wees welgekomen.

Leuk plan!
Hopelijk kan je een mooie veilige fietsvriendelijke route uitstippelen.

Ikzelf fiets (velomobiel is dat een werkwoord?) van Houthalen naar Sint-Truiden. 's Morgens is het maar 38,5 km, en 's avonds soms 45 km. Zeer vreemd 😀. Dit doe ik zo'n 3 keren per week want ik mag gelukkig 2 keertjes thuiswerken. Alleen voor het fietsen zou ik een dagje thuiswerk willen laten vallen, maar de gezinssituatie laat dat niet zo toe.

Goed plan om op te bouwen om je niet te forceren.
Lijkt me slim om met 3x te beginnen. Dagje fietsen, dag rust, fietsen, rust, fietsen. Of het fietsen afstemmen op het weer (gelukkig hoef ik met mijn velomobiel geen rekening te houden met het weer).

Als je "rustig" de kilometers fietst, heb je veel tijd om te genieten van je tocht, de omgeving en om zalig tot rust te komen in je hoofd. En zonder het te weten train je zo ook. Na verloop van tijd ga je vanzelf minder tijd onderweg zijn.
Dat was mijn aanpak. Al moet gezegd dat ik wel sportief aangelegd was en goed mijn mogelijkheden kon inschatten. Opbouwen was niet nodig, doseren wel.

Succes. En hopelijk geeft iemand je beter advies inzake trainingsschema's.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Reality check...

#4 Bericht door DennisTheMenace »

Ik doe er 36 enkel naar het werk, en doe dit nu 3x per week. Is perfect te doen, maar ik ben zelf begonnen met 2x per week en zit nu na een paar maanden te denken over 5x per week.(ik ben niet sportief aangelegd) Het is zeker haalbaar als je langzaam opbouwt en geeft je extra energie :)
Jammer dat je budget het niet toelaat, anders had ik ook een velomobiel aangeraden. Maar tijdens de zomermaanden is het toch meestal droog dus dan is een open ligger perfect. Zeker doen, je gaat je veel beter in je vel voelen 8)
Ik weet niet of je je route al hebt bepaald, als je veel slechte weg hebt, zou ik persoonlijk voor vering of grote wielen gaan. Slechte weg en kleine wieltjes was ik snel beu..

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Reality check...

#5 Bericht door jantje »

+1 op al het voorgaande
Wat ik nog graag toevoegen: een 130kg wegende collega die voor het eerst sinds 3 jaar terug op de fiets kruipt ( en dan ineens voor 35 km) rijdt met de fiets achterop de wagen tot aan het werk, 's avonds met de fiets terug. Slapend alles laten rusten en dan 's ochtends met de fiets die 35km terug. Daarna terug met de auto 2x.
Dat breekt de routine, zorgt voor dagelijkse beweging en minder snel vermoeid zijn in het begin.

Als je 's avonds een auto kan missen thuis een leuke oplossing!
Succes ermee!

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Reality check...

#6 Bericht door janV »

Halve afstand zou ik niet doen. Ben eerder voor jantje zen systeem_zo ben ik ook gestart (ook nr Hasselt 44 K enkel) maar dan wel niet met ne wagen maar wel met openbaar vervoer (trein). Van station tot thuis was dan ook nog es 7km dat ik fietste met zo'n oude kotfiets en af en toe komt ge voor verrassingen te staan dat fiets ribbedebie was, want die bracht dan 's nachts en ook weekends door in fietsstalling aan station (moet er geen tekening bij maken he). Ik lig kompleet stil in de winter, in April bouw ik nog altijd volgens dit principe op en dat ligt me uitstekend. Vanaf Mei ga ik dan voor volle 4 dagen in de week voor de volledige afstand heen en terug. Eén dag per week fiets ik doelbewust niet, rustdag! En dan ga ik door tot eind oktober begin november_een beetje afhankelijk vh weer.
Als je werkt met glijtijden kan je een beetje afstemmen op de buienradar en valt een open ligger best mee_ik rij met een optima baron, destijds speciaal daarmee gestart omdat die een zeer goed stabiel stuurgedrag heeft met de intentie om later op de snellere types over te stappen en dat gaat er waarschijnlijk niet vankomen want ik zou gene andere niet meer willen. Mijne ligger is zonder vering maar ik rij ne grote afstand over jaagpad langs kanaal en dan is dat geen probleem.
Ik heb nog altijd wel men bukker nog _ af en toe als afwisseling en ook bij vies weer (zo zggen ze dat toch aan de maaskant) neem ik de bukker want ik vind het dan niet echt gezellig op de ligger.
En niet vergeten te genieten_en wie weet kruizen we mekaar wel in Hasselt

Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Re: Reality check...

#7 Bericht door Stax »

Dat zijn allemaal bemoedigende antwoorden.
Onrechtstreeks krijg ik er steeds meer en meer zin in!
Ik lig nu eventjes in de lappenmand maar dat maakt dat ik een extra motivering ga doen namenlijk een blog opstarten.
Kwestie dat het niet gaat doodbloeden en voor mezelf een discipline ga opleggen.

Bedankt voor de antwoorden! Erg gewaardeerd

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Reality check...

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

Ik denk dat je er vooral van gaat genieten!
Er niet te veel op voorhand over tobben. Heb ik ook gedaan en was voor niets nodig. Het loopt wel los.
Succes en spoedig herstel.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Reality check...

#9 Bericht door Markske »

Ik heb zelf een woon-werk route van 36-37 km (ook richting Hasselt). Ik heb dat de eerste 2 jaren met een gewone, redelijk sportieve fiets gedaan, hoofdzakelijk in het warme stuk van het jaar (zowat de periode maart - oktober/november). Zolang ik voldoende vertrouwen had dat het niet zou gaan regenen pakte ik de fiets, dus bij standvastig weer was dat gewoon de 5 dagen. Ik ben wel een zeer getrainde fietser, en het lukte mij probleemloos om dat te doen zonder vermoeiingsverschijnselen. Na die eerste 2 jaren heb ik een velomobiel gekocht om ook het winterhalfjaar te kunnen fietsen en de regen te trotseren/negeren. De laatste jaren haal ik zo om en bij de 15000 km per jaar alleen aan woon-werk ritten.

Als je fietsvergoeding krijgt, dan kun je het fietsen bekijken als een soort sparen waarbij je rustig kunt beginnen met iets relatief goedkoops om te zien hoe het bevalt. Is het tof en wil je meer, dan kun je nog upgraden naar iets beters. Moest je ooit overstappen naar een velomobiel, dan raad ik je ten zeerste aan om te beginnen met een te vertrouwen tweedehands (voor budget en minder pijn moesten er beginnersfouten gemaakt worden zoals velen wel eens gehad hebben).
Het nuttige met het aangename combineren

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reality check...

#10 Bericht door fcapri »

gewoon mee beginnen. 1 rit smorgens en 1 rit savonds van 40km zijn een pak dragelijker dan 1rit van 80km aan 1 stuk.

ik begon destijds met een gewone fiets voor 30km woon-werk verkeer.
maandag fris op de fiets naar het werk, vlot naar huis savonds.
dinsdag fris op de fiets naar het werk, normaal naar huis savonds.
woensdag normaal op de fiets naar het werk, iets trager naar huis savonds.
donderdag al iets meer moeite om weer dat uur extra vroeger opstaan, maar nog normaal naar het werk. savonds echter vloeken tegen de wind op kop en me beklage dat ik de fiets nam.
vrijdag met de auto naar het werk.
het weegt zwaar door met een normale fiets over dergelijke lange afstanden.

daarna kocht ik een VM en reed volle weken met de fiets, en ging zelf in het weekend nog toertjes doen. is ook duidelijk te zien in de fietsvergoeding dat ik vroeger nooit een volle week fietste en sinds de VM zelf al een 4-5weken zonder auto haal.
nadeel zijn wel de hogere kosten (15-20% van de fietsvergoeding ging naar het onderhoud van een gewone fiets, 40-50% is het bij de VM), voordeel is geen last van wind of regen

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Reality check...

#11 Bericht door trikelover »

In de tijd heb ik ook mijn eerst ligfiets gekocht en de eerst volgende werkdag ben in er al mee naar het werk gereden (36km enkel). Dit heb ik dan verschillende weken gedaan met 1x per week naar het werk met de fiets. Eenmaal ik dit een beetje gewend was heb ik er 2x per week van gemaakt, dit telkens met min 1 dag rust tussen. En zo heb ik het aantal dagen gewoon verder opgedreven tot 5x per week.

Nu is mijn woonwerk verkeer terug gedaalt wegens andere werkgever, maar zelf al zou ik terug 36km moeten gaan doen dan nog zou ik zeker niet terug in de auto kruipen. Enige wat je rekening moet mee houden is de tijd. Vertrek ruim op tijd om je niet extreem te moeten vermoeien. Op die afstand reken ik dan ook nog een 15min extra in voor mogelijke lekke banden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Reality check...

#12 Bericht door Brechtix »

Ik kreeg net deze toepasselijke whatsapp:
[10:04, 16-4-2018] Fie Jannis : Hey, er komt mogelijk een personal trauner kijken voor een ewaw. Heeft nu een Stromer, maar wordt gek van de wind en regen. In de winter op stal dus...40 km/dag. Vroeg of dat haalbaar is...
[10:05, 16-4-2018] Fie Jannis : Ik dacht: met of zonder vingers in de neus...
[10:06, 16-4-2018] Fie Jannis : Ben al door drie geïnteresseerden aangesproken geweest in de sportcampus. Daar zit potentieel voor jullie! M'n overbuur is blijkbaar een Nederlandse ex-wielrenner...
[10:07, 16-4-2018] Fie Jannis : Palm de markt in jongens!
[10:07, 16-4-2018] +32 476 23 8xxx: Graag. Merci voor uw enthousiasme.
[10:08, 16-4-2018] Fie Jannis : Voorbije weekend opleiding gehad in Brugge. 's morgens, even naar Brugge, chil, 20 km op halfuur. Even verfrist in de toiletten, zelfs niet moeten omkleden.
[10:10, 16-4-2018] Fie Jannis : Juist, geërgerd aan een zondagsrijder die 30 km/u reed op ern boerenwegel waar ik niet voorbij kon steken...🤪
Jouw vraag heb ik al honderden keren gehad, en ook ervaren hoe ze opgelost wordt en hoe dat op lange termijn verloopt.
Er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen geldt:
- Met driewielers kan je ook in de winter doorvlammen zonder uitschuivers zodat de pendeltijd binnen de perken blijft. Ook kan je veilig van de weg gebruik maken (indien je geen ideaal jaagpad of fietsostrade hebt). Stabiliteit en weersbescherming maken het verschil tussen fietsforenzen en touren/sporten.
- Warmtemanagement is een issue: oplossing natuurlijk een vierseizoenenvelomobiel maar ook een e-assist (gelijkmatige warmteproductie).
- Zelfs de beste atleten hebben al eens een mindere (maan-)dag. Piekbelastingen op spieren, gewrichten en hart heb je beter niet alle dagen, ook mentaal kan het al eens aan moed ontbreken. Met een e-assist stap je elke dag fluitend op/in je fiets, je warmt gezond op (en af). Die regelmaat zonder roofbouw lost ook de financiële vraag goeddeels op doordat je geen auto meer nodig hebt als backup. Met minder dan de brandstofkost betaal je een high end velomobiel af, maar dan wil je er ook zeker van zijn dat je dat drie of vier jaar volhoudt.
- Met een hybride kan je er meteen aan beginnen maar dan moet je in het begin wel herladen op het werk.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Re: Reality check...

#13 Bericht door Stax »

De fietsvergoeding documenten aangevraagd op het werk (ik was dit helemaal uit het oog verloren).
Mijn werkgever betaald het volledige traject aan 0.23€ per km.
Heb eventjes deze website geraadpleegd: http://voertuigkosten.be/fiets/fietsver ... simulatie/

Het resultaat: (Alle dagen van het jaar fietsen uiteraard gerekend als ik 44 werkweken maak.)
Resultaat van de fietsvergoeding berekening
Geschatte fietsvergoeding per werkdag: €17
Geschat aantal fietskilometer per jaar: 15840 km Mmm, dat is heel wat he.
Geschatte fietsvergoeding per jaar: €3643

Dat is een aardige som geld (uitgespaarde brandstofkosten niet meegeteld).
Erg leuke motivatie ook alweer =D> .

Maar er zijn blijkbaar meerdere oplossingen voor mijn 'probleem'.
Doet deugd om te weten dat er nog meer mensen deze afstanden overbruggen.

Een velomobiel (wit geen idee welk merk/model) heb ik vandaag in Genk (Henri Fordlaan) gezien.
Ze zijn kleiner dan ik had gedacht.
Heb ook eens deftig gezocht naar een tweedehandse maar die prijzen.. Echt prijzig wel.
Voorlopig eerst me focussen op mijn conditie en eens kijken voor deftig fietskleding.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Reality check...

#14 Bericht door Beinsberger E »

Ik woon in Rekem en heb jaren lang woon-werk naar Peer gedaan ook 40 km enkel en dit met een Quest die ik tweede hands gekocht had.
Het is allemaal goed te doen alleen is het vanuit de Maasvallei even stevig bergop, maar op de terugweg is het ook stevig bergaf :)
De eerste weken zal spierpijn zeker van de partij zijn maar dat gaat stilaan over.
Als je begint met ligfietsen zal je merken dat je beenspieren zwaarder belast worden dan met de gewone fiets vooral bergop zal dat merkbaar zijn, ik vermoed dat je langs de Duivelsberg op rijdt, ik raad je aan daar extra te trainen
Neem als je er aan begint zeker je tijd, reken maar op 1u30 a 2u00
Mijn vrouw rijdt elk jaar van Mei tot Oktober met de fiets(elektrisch) naar Hasselt van uit Rekem, ik rij mee met de trike of racefiets.
We rijden ongeveer 1u30 over de afstand.
Hopelijk komen we elkaar eens tegen en altijd welkom op een van de maandelijkse tochten van LiLi

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reality check...

#15 Bericht door CapoJan »

Puur financieel en om twijfels te vermijden: begin met een goedkope, maar degelijke, tweedehandse ligfiets. Zet je maandelijkse fietsvergoeding op een rekening, systematisch en leg zo een spaarpotje aan voor de volgende. Voor je het weet, rij je in een velomobiel rond en ga je zomer en winter, nat of droog, dagelijks met de fiets naar het werk.
Dan denk je 'dit had ik jaren geleden al moeten doen' :mrgreen:

Mijn afstand is veel minder - 23 km enkel -, maar ik geniet er na al die jaren nog elke keer van. Laat de anderen maar in de rij schuiven in hun auto, foeterend op het drukke verkeer, terwijl ik zalig kan genieten van de rust en van de eigen inspanning.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie