Reality check...

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Re: Reality check...

#16 Bericht door Stax »

Beinsberger E schreef: ma 16 apr 2018, 18:57
Als je begint met ligfietsen zal je merken dat je beenspieren zwaarder belast worden dan met de gewone fiets vooral bergop zal dat merkbaar zijn, ik vermoed dat je langs de Duivelsberg op rijdt, ik raad je aan daar extra te trainen

Hopelijk komen we elkaar eens tegen en altijd welkom op een van de maandelijkse tochten van LiLi
Wel ik ben mijn route aan het maken met Brouter.
Duivelsberg is een optie. Maar ik kan ook via Lanklaar gaan richting as via de Europalaan.
Want ik woon in Meeswijk. Ligt net tegen Stokkem.
Beide zou ik liever niet doen maar zoals je al zei... Wij wonen in een dal :lol: .

Ik hou LiLi in de gaten!

Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Re: Reality check...

#17 Bericht door Stax »

CapoJan schreef: ma 16 apr 2018, 19:42 Puur financieel en om twijfels te vermijden: begin met een goedkope, maar degelijke, tweedehandse ligfiets. Zet je maandelijkse fietsvergoeding op een rekening, systematisch en leg zo een spaarpotje aan voor de volgende. Voor je het weet, rij je in een velomobiel rond en ga je zomer en winter, nat of droog, dagelijks met de fiets naar het werk.
Dan denk je 'dit had ik jaren geleden al moeten doen' :mrgreen:

Mijn afstand is veel minder - 23 km enkel -, maar ik geniet er na al die jaren nog elke keer van. Laat de anderen maar in de rij schuiven in hun auto, foeterend op het drukke verkeer, terwijl ik zalig kan genieten van de rust en van de eigen inspanning.
Wel ik ben me aan het verdiepen in een ligfiets.
Maar wat is een goede ligfiets? Ik kom vaak dezelfde namen tegen maar het is me al opgevallen dat er veel verschillen zijn tussen de versnellingen van eenzelfde type. Zo ben ik een optima baron tegengekomen volledig LX en een andere tiagra.
En daar ben ik nu niet echt in thuis.
Dus een goede... Ik hoop dat ik het weet :mrgreen:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reality check...

#18 Bericht door CapoJan »

Stax schreef: ma 16 apr 2018, 22:03 Maar wat is een goede ligfiets? Ik kom vaak dezelfde namen tegen maar het is me al opgevallen dat er veel verschillen zijn tussen de versnellingen van eenzelfde type. Zo ben ik een optima baron tegengekomen volledig LX en een andere tiagra.
En daar ben ik nu niet echt in thuis.
Dus een goede... Ik hoop dat ik het weet :mrgreen:
Om het met een dooddoener te zeggen: de beste fiets is die waar je graag mee rijdt... Probleem is dat je dat niet op vijf minuten weet, zeker niet als je absoluut geen ervaring hebt met ligfietsen.
Je zou ook naar een Nazca Fuego kunnen uitkijken: prima gebouwd, comfortabel en behoorlijk snel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Reality check...

#19 Bericht door Pauvre Mouton »

Is de ligfietstestdag al voorbij of nog niet? Was wel in Gent maar misschien is er ook weer eentje in Peer dit jaar? Daar kan je wat advies vragen, testrijden...
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Reality check...

#20 Bericht door Pauvre Mouton »

Pauvre Mouton schreef: ma 16 apr 2018, 22:54 Is de ligfietstestdag al voorbij of nog niet? Was wel in Gent maar misschien is er ook weer eentje in Peer dit jaar? Daar kan je wat advies vragen, testrijden...
Ja hoor, lees hier maar over de testdag:
http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... 50&t=10107
My smile is always in shape!

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Reality check...

#21 Bericht door rik »

Stax schreef: ma 16 apr 2018, 22:00 Want ik woon in Meeswijk. Ligt net tegen Stokkem.
Beide zou ik liever niet doen maar zoals je al zei... Wij wonen in een dal :lol: .
Dat is niet zo ver van hier (Vucht) :)
Stax schreef: ma 16 apr 2018, 22:00 Duivelsberg is een optie. Maar ik kan ook via Lanklaar gaan richting as via de Europalaan.
Denk dat je beter voor de tweede optie gaat, daar gaat het wat geleidelijker omhoog.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Reality check...

#22 Bericht door Wouter D »

De testdag is aanstaande zondag
https://www.facebook.com/events/529643180745210/?ti=as
Komt dat even goe uit zeg. Kom gerust langs. De toegang is gratis.

Ik heb geen woonwerk met fiets. Maar ik kan je wel dit meegeven. Voor je begint met woonwerk. Fiets de weg naar je werk enkele keren in het weekend. Op rustig tempo. No stress van te laat komen. Zo weet je hoe de afstand je ligt maar ook of je wel de juiste route hebt gekozen. Meestal is je fietsroute niet dezelfde al met de auto. Je gaat op zoek naar autoluwe wegen.

40 is eigenlijk een ideale velomobiel afstand. Maar de open ligger heeft vooral met de zomer die eraan komt ook zijn grote voordelen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Reality check...

#23 Bericht door Pauvre Mouton »

Op mijn werk namen ze mijn autoluwe route toch niet volledig aan. De vergelijking wordt er gemaakt door een standaard route met de wagen berekend via Google Maps. Er werd slechts een minimale afwijking toegestaan, anders waren het te veel extra kilometers om te betalen aan 0,23€/km. Jammer, op papier fiets ik dus een kortere route als in praktijk. Vooral op de terugweg boeg ik vaak nog een extra lus toe.
Dus ook best even bekijken op je werk.

De route eens volledig fietsen is inderdaad een goed idee. Dat geeft je veel rust eens je er echt aan begint. Er spoken dan geen vragen meer door je hoofd zoals om hoe laat moet ik vertrekken, hoeveel tijd heb ik nodig op een slechte dag, met of zonder ontbijt vertrekken...
Ook nadenken over wat je allemaal meeneemt voor als je lek rijdt, voor een open ligger regenkleren, ... Past alles in je bagage...

Zo, ondertussen ben je al een ervaren ligger nog voor je je eerste meters gefietst hebt :)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Reality check...

#24 Bericht door CapoJan »

Op de site van de Fietsersbond wordt het als volgt geformuleerd: 'Werknemer en werkgever bepalen in onderling overleg welke de beste en veiligste route is. De kortste weg is niet altijd de veiligste! In de praktijk betekent dit dat de werknemer een route voorstelt aan de werkgever.'
Het is algemeen gangbaar dat het niet de kortste, maar de veiligste weg moet zijn. Maar als de werkgever niet wil, is het niet simpel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Reality check...

#25 Bericht door fcapri »

idd nogal logisch. als je 5km van je werk woont, maar een drukke baan moet kruisen, zou je een omweg kunnen maken waardoor je een brug over die baan kan nemen die 15km verder lig, zodat je 35km als fietsvergoeding krijgt.
ik had 2 routes naar mijn werk. eentje door het industrieterrein (smorgens om 5h ideaal want geen verkeer, echter om 16h levensgevaarlijk om er met een VM tussen al die camions te rijden) en eentje door kruishoutem (ideaal savonds als je aan 60km/h de afdaling kan nemen waar autos 70mogen, echter levensgevaarlijk smorgens als je aan 20km/h zonder fietspad kronkelend naar boven fietst terwijl auto daar aan 90 door de bochten scheuren en dubbelen over volle lijnen).
ik had dus gekozen om smorgens 32km door industrieterrein te fietsen en savonds 26km door kruishoutem: 58km samen. geweigerd door het werk want je mag maar 1 route kiezen.
t is gewoon een administratief iets voor de uitbetaling. hadden ze mij gedwongen: je moet die korte 26km rit ingeven, dan weiger ik ook wegens te gevaarlijk.
ik heb nu dus een alternatieve route tussen beide genomen van 31km zodat ze niet teveel kunnen zagen als ik afwijk van mijn route, terwijl ik mijn opgegeven route bijna nooit pak.
immers als je op je terugweg naar huis denkt: ik ga nog een toerke extra rondom doen want het is zonnig weer, dan ben je niet verzekerd als woon-werk verkeer. totaal betalen ze nu dus 62km/dag :D

met de auto ga ik in deerlijk de E17 op, en in nazareth eraf. maar dat mag ik niet met de fiets :mrgreen: . veel hangt dus ook af van de 'autoroute' die volgens maps wordt gemaakt

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Reality check...

#26 Bericht door bicky »

fcapri schreef: wo 18 apr 2018, 10:59ik had dus gekozen om smorgens 32km door industrieterrein te fietsen en savonds 26km door kruishoutem: 58km samen. geweigerd door het werk want je mag maar 1 route kiezen.
vreemd, ik geef ook verschillend traject op heen en terug en dat was geen probleem.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Reality check...

#27 Bericht door Lex »

bicky schreef: wo 18 apr 2018, 11:25
fcapri schreef: wo 18 apr 2018, 10:59ik had dus gekozen om smorgens 32km door industrieterrein te fietsen en savonds 26km door kruishoutem: 58km samen. geweigerd door het werk want je mag maar 1 route kiezen.
vreemd, ik geef ook verschillend traject op heen en terug en dat was geen probleem.
Vreemd dat ik mij na aangemeld te zijn opnieuw moet aanmelden om hier een reactie te plaatsen. Is mij daarstraks met mijn gsm ook voorgevallen. Lullig als je tekst dan ineens weg is. :(

Ik wist niet dat je een andere route kon ingeven voor het terug naar huis rijden. Dacht ook dat dat dezelfde moest zijn. Maar ik heb dacht ik ook alleen de heenweg opgegeven.

Om terug on topic te gaan. Trix, ik kan alleen beamen van wat hier voorafgaand is gezegd. Ik zou gewoon een ligfiets kopen en gaan werken ermee. Zolang je je niet forceert qua snelheid gaat dat geen probleem zijn. Een ligfiets ligt comfortabel genoeg om lange afstanden te doen. Hoogstens kan je een beetje nekpijn krijgen als je achterover ligt. Maar dat gaat vlot over.
Een trainingsschema kan je beter zelf samen stellen. Ieder mens is namelijk anders. Een trainingsschema stel je ook samen rekening houdend met de duur, intensiteit, het (actief) herstel, je piekmoment (zie:supercompensatie). Begin gewoon op je gemak en neem 2 tot 3 dagen rust tussenin. Luister naar je lichaam. En drink zeker genoeg water(ook onderweg). Voor 1u a 1 1/2u zou ik naar niets anders dan water grijpen. Al die sportdrankjes en repen zijn niet echt nodig voor dit soort ritten. Wel na afloop wat eiwitten innemen (melk bv.)
Het moeilijkste van het hele verhaal gaat het vertrek zijn. :wink: Maar dat gaat zeker goed komen.

Stax
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 11:52
Postcode: 3630
Contacteer:

Re: Reality check...

#28 Bericht door Stax »

Bedankt allemaal voor de top tips!!
Wat betreft mijn werkgever:
- Ik mag tot 4 routes doorgeven
- Niet de kortste maar wel de meest veilige komt in aanmerking
- Alle gemaakte km's worden vergoed.

Vandaag met de 'heren'fiets (Sparta Paleo met een naafversnelling) nog eens een toer gemaakt. 30km met een gemiddelde van 22km/u en 1u22 onderweg.
Mijn 'veilige' route beslaat 41km. Nu red ik dit nooit als ik eerlijk mag zijn :lol: .
Heb geen idee of mijn gemiddelde beetje in orde is.
Ik heb nog wat werk voor de boeg.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Reality check...

#29 Bericht door Wouter D »

Tegen de tijd dat je elke dag met je ligfiets forenst, gaat dat gemiddelde minimum met de helft verhoogd zijn.
Als je al je fietsvergoeding bijhoudt, kan je er binnen 2 a 3 jaar een velomobiel mee aankopen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Reality check...

#30 Bericht door Beinsberger E »

Wouter (spruitje) schreef: vr 20 apr 2018, 6:27 Tegen de tijd dat je elke dag met je ligfiets forenst, gaat dat gemiddelde minimum met de helft verhoogd zijn.
Als je al je fietsvergoeding bijhoudt, kan je er binnen 2 a 3 jaar een velomobiel mee aankopen
Ik durf zelf stellen dat je bij aankoop van een fiets niet echt naar de prijs moet kijken, bekijk het als een investering die je terug verdiend.
Ik kocht een Quest van 6000 eur in het vooruitzicht om hem in enkele jaren terug te verdienen ook al omdat je met een velomobiel het hele jaar door kan rijden ongeacht het weer, dat kan ook wel met een andere fiets natuurlijk maar toch primeerde bij mij het comfort

Plaats reactie