welke fiets ?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Gesloten
Bericht
Auteur
gris
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 21:13
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

welke fiets ?

#1 Bericht door gris »

stuurloos dwaal ik rond tussen merken en modellen
maar na enkele proefritjes bij de ligfiets vorige week, ben ik nogal verkocht..

ik begin me alleen af te vragen wat de beste optie is.

vereisten:
stadsgebruik alsook recreatief
liefst onderstuur
open (gn alleweder ofzo)

ik kom net dit ( Change Focus Sport ) http://ligfiets.net/advertenties/images/xiQhqY1E.jpg tegen
en vraag me af of dit een kanshebber zou kunnen zijn..

moest er iemand zijn die me raad kan geven.

alvast bedankt

christiaan

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

een kans hebber lijkt het me zeker, voor zover ik kan inschatten is dit een challenge focus of een gelijkaardig iets, (zou ook optima dragon kunnen zijn). de weinige kijkervaring die ik heb, vertelt me dat het een prima toerfiets is, ook wel gebruikt als woon-werk-fiets, en dus ook wel een leuke reis fiets, ik denk dat liggers op dit forum zoals, brechtix (dragon), luc willaert en wim willems (Focus), Jantoert (mistral)(willem had vroeger ook een mistral) je meer kunnen vertellen over het succes van deze fiets.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Jantoert
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 0:21
Postcode: 2830
Fiets: Wizard
Locatie: Tisselt
Contacteer:

#3 Bericht door Jantoert »

Hello,

Zjustekes ter correctie : ik rijd rond met een wizard (challenge).

Dit is een gelijkaardige fiets als je focus, maar met bovenstuur. Deze fietsen
zijn redelijk hoog en dat geeft je een goed overzicht in het verkeer. Dus als stadsfiets kan ik dit zeker aanraden. Ik gebruik hem voor woon-werk - 14 km enkel.
Voor de aankoop heb ik ook nog een focus sport overwogen (en getest). Ik vond dat het onderstuur eigenlijk plezanter reed dan een bovenstuur. Maar bij elke stilstand moest ik rechtop gaan zitten om een voet aan de grond te kunnen zetten. Op mijn woonwerkroute moet ik toch wel regelmatig even stoppen om voorrang te geven, ik vond het bovenstuur dan wel prettiger - kan dan gemakkelijker een voet aan de grond zetten.

Maar als je een onderstuur zou verkiezen dan is dit zeker een goede fiets. Eigenlijk zou ik mijn route best wel eens met een onderstuur willen testen - misschien verander ik nog wel van fiets!

Jan

Bram
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 15:56
Postcode: 2300
Locatie: Turnhout
Contacteer:

#4 Bericht door Bram »

ik rij zelf ook rond op een focus met bovenstuur.
ik vind het een erg leuke fiets om mee te rijden en heel comfortabel want voor en achtervering. Nog een voordeel is de prijs, tweedehands kan je een focus op de kop tikken voor 600 a 700 euro. Daar heb je een volledig geveerde fiets met hydraulische magura remmen voor.
Nadeel is wel het gewicht, omdat de focus van staal is.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Willem »

Ik reed vroeger met een Twister (=Focus, maar dan in aluminium). Ik was daar heel tevreden over. Ik ben veranderd naar een Hurricane omwille van de (het) snelheid(sgevoel). Voorvering lijkt mij wel aangenaam op zo'n fiets, want een groot deel van je gewicht rust op je voorwiel.

Het (standaard) onderstuur dat er bij mij op zat, kon wel niet zo fel draaien: het botste al snel tegen het stoeltje. Ondanks het feit dat het wel een heel breed stuur was. Maar in de praktijk heb je daar weinig last van, enkel als je wilt keren in een (smalle) straat.
Willem Van Besien

gris
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 21:13
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

#6 Bericht door gris »

ik ben ook al een aantal m5 streetlagals tegengekomen die beduidend goedkoper zijn? +/- 250
betere koop?
of eerder af te raden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#7 Bericht door Brechtix »

Hi,

De Focus is best een fijn fietsje, een stuk beter dan de Dragon. Vrij grote draaicirkel en redelijk zwaar, dat wel. De meeste van de rechtstreeks gestuurde (stuur rechtstreeks op balhoofd) 20/26's zijn in hetzelfde bedje ziek, en dat is ook de reden waarom men daar grotendeels van af gestapt is: teveel gewicht op het kleine voorwiel (erger naarmate je groter bent) en daardoor riskanter weggedrag dan de recentere fietsen met fifty-fifty gewichtsverdeling. Als reisfiets met bagage is dat dan weer ideaal, zie het succes van bv de HP Velotechnik Street Machine.

Kijk ook eens bij het aanbod van de Gentse Liggers...
:wink:
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gerwin
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: za 14 mei 2005, 14:33
Postcode: 2940
Fiets: Blauwe Orca
Locatie: Hoevenen
Contacteer:

#8 Bericht door Gerwin »

Heb je al eens een Optima - Orca geprobeerd ? Ligt ook ietsje hoger wat je wel van pas kan komen in de stad. Met een voorvering kan je ook af en toe eens een dorpeltje nemen zonder plat te rijden. Ik ben er toch dik content van.

Gesloten