Lekke band
- Jo2p
- Helper
- Berichten: 280
- Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
- Postcode: 1111
- Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
- Contacteer:
Lekke band
Ik heb voor het eerst een lekke band. ;-(. Dacht eerst dat er een scheurtje zat bij de aanhechting van het ventiel, maar bij de waterbak kwamen de belletjes heel ergens anders vandaan. Ik heb binnenbanden van Schwalbe. Precies naast de lasnaad zit een klein gaatje. Aan de andere kant van de lasnaad staat verhoogd in rubber de maat van de band. Dus bepaald geen glad oppervlakte voor een pleister. Schuren jullie dat allemaal weg of gooien jullie een dergelijke band weg? Op elke andere plek had een plakker prima zijn werk kunnen doen, maar in beschreven situatie ben ik bang dat deze weer snel loslaat of lek gaat.
Dan nog een vraag. De moer van het ventiel zat super strak vast. Met een waterpomptang uiteindelijk los gekregen. Zo vast draai ik dat niet met mijn handen, daarvoor is er veel te weinig grip op dat moertje. Kan het voorkomen dat door het bewegen van het wiel en de band dat zo'n moer uit zichzelf zich steeds strakker zet? Op de andere twee wielen zitten de moeren gewoon losjes vast. Het was het linker voorwiel.
Buitenband gecontroleerd, er zat een stukje grind oid in de band met een vorm van een haaientand, maar het was geen haaientand. Compleet vast en door alle rubber van de Marathon heen. De oude band gaat er maar weer om.
Gr Joop
Dan nog een vraag. De moer van het ventiel zat super strak vast. Met een waterpomptang uiteindelijk los gekregen. Zo vast draai ik dat niet met mijn handen, daarvoor is er veel te weinig grip op dat moertje. Kan het voorkomen dat door het bewegen van het wiel en de band dat zo'n moer uit zichzelf zich steeds strakker zet? Op de andere twee wielen zitten de moeren gewoon losjes vast. Het was het linker voorwiel.
Buitenband gecontroleerd, er zat een stukje grind oid in de band met een vorm van een haaientand, maar het was geen haaientand. Compleet vast en door alle rubber van de Marathon heen. De oude band gaat er maar weer om.
Gr Joop
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Lekke band
Ik schuur da allemaal weg. Het ventiel kan ook wel eens vast komen te zitten door vuil. Als er geen ventielkapje opzit natuurlijk.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Lekke band
Als de band recent is, schuur ik dat allemaal weg.
Is de band een jaar of ouder, dan vervang ik hem meestal. (Oude Biba is ideaal om fruitbomen vast je leggen aansteunpaal
)
Ventiel zelf kan inderdaad wel eens vast komen te zitten. In wezen mag je druppeltje olie op je vingers doen voor je dichtdraait.
Het moertje dat het ventiel vastzet in de velg krijgt van mij one-way-ticket naar de vuilbak. Dikwijls draait men die te hard aan waardoor er dikwijls een lek tussen ventiel en band ontstaat bij hard pompen.
Voor wat betreft je buitenband. Wat je kan doe is regelmatig de lucht uit je band laten. En dan de buitenkant van je band inspecteren op gaatjes, scheurtjes, soms zitten er nog steentjes in die er dan best uitpeutert. De scheurtjes Jan je dichtplakken met secondelijm als ze niet te groot zijn.
Is de band een jaar of ouder, dan vervang ik hem meestal. (Oude Biba is ideaal om fruitbomen vast je leggen aansteunpaal

Ventiel zelf kan inderdaad wel eens vast komen te zitten. In wezen mag je druppeltje olie op je vingers doen voor je dichtdraait.
Het moertje dat het ventiel vastzet in de velg krijgt van mij one-way-ticket naar de vuilbak. Dikwijls draait men die te hard aan waardoor er dikwijls een lek tussen ventiel en band ontstaat bij hard pompen.
Voor wat betreft je buitenband. Wat je kan doe is regelmatig de lucht uit je band laten. En dan de buitenkant van je band inspecteren op gaatjes, scheurtjes, soms zitten er nog steentjes in die er dan best uitpeutert. De scheurtjes Jan je dichtplakken met secondelijm als ze niet te groot zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3061
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Lekke band
Bij de Orca heb ik alle dopjes van de biba's weg gegooid. Dat heb ik gedaan nadat ik weer eens een plofband had (de buitenband was voor de zoveelste keer van de velg gelopen, maar dat is nu verholpen door nieuwe wielen) en ik na het oppompen en ook de andere banden op druk te controleren na een kwartier alle banden alweer zowat plat stonden. Nadat ik ze weer opgepompt had liepen ze weer leeg. Bij een hoorde ik zelfs de lucht ontsnappen via het dopje. Nadat ik de dopjes wegliet bleven ze op druk... Ik wist genoeg. Wat ik wel als raad van Flevobike meekreeg (toen ik daar was) is bij het opdruk zetten eerst even het ventiel in te drukken zodat er wat lucht uit kan ontsnappen zodat het vuil dat in het ventiel zit er eerst uitgeblazen wordt.
Nu ik eraan denk heb ik nog maar een keer echt een lekke band met de Orca gehad (vorig jaar in limburg). De andere keren dat ik plat stond naast de plofbanden vond ik nooit een gaatje in de biba. Wellicht was het probleem van leeglopers door het dopje al langer aan de gang.
Naast de naad heb ik ook al gaatjes gedicht, goed wegschuren van het "braampje" en het lukt wel.
Verder controleer ik minstens om de 2 weken de druk in de banden, tenzij de fiets langer stilstaat wat met de Orca zelden gebeurt. Als je vrij regelmatig de druk controleert komt het ventiel niet snel vast te zitten door vuil denk ik.
Nu ik eraan denk heb ik nog maar een keer echt een lekke band met de Orca gehad (vorig jaar in limburg). De andere keren dat ik plat stond naast de plofbanden vond ik nooit een gaatje in de biba. Wellicht was het probleem van leeglopers door het dopje al langer aan de gang.
Naast de naad heb ik ook al gaatjes gedicht, goed wegschuren van het "braampje" en het lukt wel.
Verder controleer ik minstens om de 2 weken de druk in de banden, tenzij de fiets langer stilstaat wat met de Orca zelden gebeurt. Als je vrij regelmatig de druk controleert komt het ventiel niet snel vast te zitten door vuil denk ik.
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Lekke band
ik maak wel gebruik van het moertje om de biba te monteren_zo blijft de sjepap mooi centraal_daarna idd deraf en weg ermeeWouter (spruitje) schreef: ↑za 17 mar 2018, 10:59 Het moertje dat het ventiel vastzet in de velg krijgt van mij one-way-ticket naar de vuilbak. Dikwijls draait men die te hard aan waardoor er dikwijls een lek tussen ventiel en band ontstaat bij hard pompen.
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Lekke band
Oneffenheden wegschuren en plakken kost toch wel behoorlijk wat minder dan nieuwe biba en is zelfs onderweg vlot te doen (je vingers mogen er alleen niet af vriezen)
Als ik de moer niet rond de sjepap doe, verschuift m'n binnenband enorm in de buitenband: bij het losdraaien van de moer, gaat die tot 2cm lopen eens dat die ruimte heeft...
losdraaien gaat af en toe stroef, dan trek ik de sjepap omhoog uit de velg om de benodigde kracht te verminderen. (ongetwijfeld niet gezond voor de biba, maar beter dat dan er niet aan geraken)
Het dopje doe ik er op tijdens de wintermaanden: zout wil wel eens vervelend doen. In de zomer idd nutteloos.
Zoals al aangeven: losdraaien en steeds even wat lucht eruit halen voor automatisce reiniging is aan te raden.
Als ik de moer niet rond de sjepap doe, verschuift m'n binnenband enorm in de buitenband: bij het losdraaien van de moer, gaat die tot 2cm lopen eens dat die ruimte heeft...
losdraaien gaat af en toe stroef, dan trek ik de sjepap omhoog uit de velg om de benodigde kracht te verminderen. (ongetwijfeld niet gezond voor de biba, maar beter dat dan er niet aan geraken)
Het dopje doe ik er op tijdens de wintermaanden: zout wil wel eens vervelend doen. In de zomer idd nutteloos.
Zoals al aangeven: losdraaien en steeds even wat lucht eruit halen voor automatisce reiniging is aan te raden.
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Lekke band
talkpoeder -kinnekespuijer- gebruiken, goe wat aanbrengen aan de binnenkant vd buitenband en ook op de biba _ge krijgt er wel witte, zachte handjes van_en dan zou uwe biba gene milimeter nog mogen verschuiven en dan is uwe rolweerstand ook beter.
Laatst gewijzigd door janV op do 22 mar 2018, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Helper
- Berichten: 325
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Lekke band
Bedankt Jan! Dat gaan we proberen!
- Jo2p
- Helper
- Berichten: 280
- Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
- Postcode: 1111
- Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
- Contacteer:
Re: Lekke band
Ahh, weer een paar leuke en praktische tips, dank daarvoor!
De oude buitenband ligt er al een week om, tegelijkertijd had ik de oude geplakte binnenband ook gemonteerd, maar na een paar uur was er 3 bar aan druk verdwenen. Dacht eerst dat het aan mijn drukmeter lag, maar een check op het andere wiel vertelde wat anders. Binnenband weer vand e velg afgehaald, stevig opgepompt en in de waterbak er mee. Nergens een belletje te bekennen. Band is goed geplakt, dacht dat ik dat verleerd had. Maar waarom deze toch 3 bar verloren had is even een raadsel. Misschien de situatie die Ronnius beschreef. Meestal check ik de spanning elke week. Ik probeer de spanning op 4.85 bar te houden.

De oude buitenband ligt er al een week om, tegelijkertijd had ik de oude geplakte binnenband ook gemonteerd, maar na een paar uur was er 3 bar aan druk verdwenen. Dacht eerst dat het aan mijn drukmeter lag, maar een check op het andere wiel vertelde wat anders. Binnenband weer vand e velg afgehaald, stevig opgepompt en in de waterbak er mee. Nergens een belletje te bekennen. Band is goed geplakt, dacht dat ik dat verleerd had. Maar waarom deze toch 3 bar verloren had is even een raadsel. Misschien de situatie die Ronnius beschreef. Meestal check ik de spanning elke week. Ik probeer de spanning op 4.85 bar te houden.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton