Ligfietsers.be VS hpv.be

Ligfietsers VS Hpv

Hou ik liever zoals het nu is.
2
7%
Mag blijven zoals nu met ledenkorting als iemand in de twee clubs gaat.
4
15%
Liever hpv en ligfietsers samen in één vereniging.
21
78%
Als het één vereniging wordt, schrijf ik me niet meer in.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 27

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Ligfietsers.be VS hpv.be

#1 Bericht door Wouter D »

Hpv.be en ligfietsers.be bestaan al een hele tijd naast elkaar. In de beginjaren zochten we al eens toenadering maar slaagden er niet in de plooien glad te strijken.

Omdat het toch zo raar is dat in de kleine Belgische ligfietswereld twee entiteiten naast elkaar kunnen bestaan, zoeken de beide verenigingen terug contact met elkaar. Naar 2019 neigen we naar ledenkorting als iemand in beide verenigingen zit. Daarover binnenkort meer nieuws.

Je kan niet zomaar met mekaar in zee door de verschillen die er zijn. Om maar een paar voorbeelden te geven het verschil in lidgeld (wij 10 en zij 20€) en het tijdschrift. Naar verzekering toe zitten we dan intussen weer op dezelfde golflengte. Wij zijn een feitelijke vereniging terwijl zij een vzw zijn

Toch wil ik even pollen naar jullie mening.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#2 Bericht door paulheyndrickx »

Ik versta de 3de optie niet zo goed. Betekent dat de samensmelting van de twee?

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#3 Bericht door Ares »

paulheyndrickx schreef: ma 26 feb 2018, 9:44 Ik versta de 3de optie niet zo goed. Betekent dat de samensmelting van de twee?
lijkt zo eerder een annexatie :D

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#4 Bericht door bicky »

paulheyndrickx schreef: ma 26 feb 2018, 9:44 Ik versta de 3de optie niet zo goed. Betekent dat de samensmelting van de twee?
HPV is een vzw, ligfietsers.be is een feitelijke vereniging. met een vzw ben je beter beschermt mocht er iets erg gebeuren bij het organiseren van een evenement.
Hpv is ook gekend buiten de landsgrens en bestaat in verscheidene landen.
Alles onder de noemer HPV.be plaatsen lijkt dan de meest logische oplossing.
Je zou dan hpv.be hebben met bv 4 onderafdelingen: WOL / LIA / LILI / Wedstrijden

HPV.be organiseert voornamelijk wedstrijden. vroeger waren daar nog tochten en een treffen bij (als ik mij niet vergis)
Ze vragen meer lidgeld maar daar krijg je dan op geregelde basis een boekje voor.
enkele zijn lid van beide. Wij van ligfietsers.be zouden graag wat meer hpv leden op onze tochten zien, terwijl hpv graag wat meer ligfietsers op hun wedstrijden zouden zien.
door gelijk lidgeld te maken en alles onder 1 noemer te gooien hef je al 1 barrière al op.

Voordeel voor beide besturen is dat het werk meer verdeeld wordt om iets in te richten/te organiseren.
Site, verzekering, kalender, .....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#5 Bericht door Wouter D »

HPV zelf liet eerder ook al weten dat samensmelten of annexeren of iets in dien aard niet hoeft te betekenen dat de naam ligfietsers.be of hpv ophoud te bestaan. Binnen kader van samenwerking of annex spelen er ideeën zoals beide namen blijven gebruiken, beide namen schrappen en een nieuwe naam bedenken...

Maar zover zijn we niet. Ik vind het belangrijk jullie mening te kennen over zaken waar we energie in steken.

We kunnen gerust eerst beter samenwerken en naar elkaar toegroeien. Gedwongen huwelijken duren meestal niet lang en zijn niet meer van deze tijd.

Een optie kan ook zijn we kruipen onder de vzw, HPV blijft voor de wedstrijden, ligfietsers.be wordt de toerafdeling van HPV.
Hiermee creëren we de voordelen van de vzw en het behoud van de vereniging. Enige nadeel voor ons is dat het lidgeld plots van 10 naar 20 gaat. Daar krijgen we dan wel vier tijdschriften per jaar voor terug. Bestuursgewond verandert er natuurlijk ook een hoop.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#6 Bericht door Wouter D »

Ik paste de derde keuze aan. Ik veranderde ook de instelling van de poll. Je kan je keuze desgewenst wijzigen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#7 Bericht door Lex »

Als je puur naar de naam kijkt past ligfietsers.be onder Hpv. Hpv zijn mensaangedreven voertuigen, en daar vallen ligfietsers onder. Als je dit doet is het niet meer dan juist dat je ook een plaatsje geeft onder Hpv voor allerhande mensaangedreven voertuigen. Steps, de Elliptigo, enz... Maar ook de gewone fiets. Want die valt ook onder Hpv.
Als ze samen gaan zou het veel simpeler zijn ivm het lidgeld als je bij beide bent. Maar ik zie niet zo direct een hoop leden van ligfietsers.be ineens wedstrijden rijden. De drempel om een wedstrijd te rijden is altijd laag geweest. Ook zie ik niet ineens leden van Hpv toertochten rijden die het vroeger ook al niet deden.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#8 Bericht door Wouter D »

Punt Lex, Ik denk echter wel dat pakweg 25à50% van de leden in beide verenigingen zitten.

Ik druk het wel even op het hart. De Poll is een peiling naar jullie mening, momenteel is er enkel sprake over samenwerking. Afhankelijk van jullie antwoorden houden we het daarbij of kunnen we streven naar meer.

Het is niet omdat we een gelijkaardige doelgroep hebben dat we gelijk zijn. Niets gaat vanzelf.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#9 Bericht door Lex »

Samensmelten gaat zeker de samenwerking bevorderen, denk ik. En met stilstaan maken we geen vooruitgang.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#10 Bericht door CapoJan »

Ik zie niet in waarom beiden naast elkaar zouden blijven bestaan. Je kunt toch binnen één organisatie een wedstrijdluik en een toerluik hebben? Heeft iemand maar in één kant interesse, so what? Je blijft wel geïnformeerd over alle activiteiten en doet ermee wat je wil.
Vlaanderen is al zo klein.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#11 Bericht door rik »

CapoJan schreef: di 27 feb 2018, 19:53 Ik zie niet in waarom beiden naast elkaar zouden blijven bestaan. Je kunt toch binnen één organisatie een wedstrijdluik en een toerluik hebben? Heeft iemand maar in één kant interesse, so what? Je blijft wel geïnformeerd over alle activiteiten en doet ermee wat je wil.
Vlaanderen is al zo klein.
Inderdaad, volledig akkoord!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#12 Bericht door paulheyndrickx »

CapoJan schreef: di 27 feb 2018, 19:53 Ik zie niet in waarom beiden naast elkaar zouden blijven bestaan. Je kunt toch binnen één organisatie een wedstrijdluik en een toerluik hebben? Heeft iemand maar in één kant interesse, so what? Je blijft wel geïnformeerd over alle activiteiten en doet ermee wat je wil.
Vlaanderen is al zo klein.
Akkoord en gestemd. Ik blijf het wel belangrijk vinden dat VWB leden niet verplicht worden zich twee keer te verzekeren voor hetzelfde. We kunnen trouwens nog altijd een VWB gelieerde club worden.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#13 Bericht door trikelover »

Ik heb het al van begin dat ik info aan het keken was over ligfietsen raar gevonden dat er zoveel verschillende vereveningen in Vlaanderen waren.

Samen staan we altijd sterker dan elke appart zeker in een kleine wereld zoals ligfietsen.
Lex schreef: ma 26 feb 2018, 22:19 De drempel om een wedstrijd te rijden is altijd laag geweest. Ook zie ik niet ineens leden van Hpv toertochten rijden die het vroeger ook al niet deden.
De drempel is misschien wel laag maar dit wil nog niet zeggen dat de mensen de weg vinden als alles onder een vereniging zit zal de potentiële ligfietsen een stuk makkelijker de weg vinden naar wat hij/zij wil binnen het aanbod.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#14 Bericht door fujin »

Ik ben lid van beide organisaties.
Maak er maar een organisatie van. Zowel toertochten, wedstrijdrijden.
Vorig jaar naar de wedstrijd in Tilburg getoerd. Dat zou dus onder organisatie 01 vallen.
En daar ter plekke besloten om met Marathon banden mee te doen aan wedstrijd. Die dus onder organisatie 02 valt.
Een organisatie is duidelijker. Ook om uit te leggen aan onze omgeving, zoals overheden, buitenlandse contacten, etc, etc.
VZW denk ik qua structuur meest gepast qua risico aansprakelijkheid.

http://www.ligfiets.net/nvhpv.html

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfietsers.be VS hpv.be

#15 Bericht door Wouter D »

Bedankt om jullie mening met me te delen.

Het is duidelijk dat we minstens moeten samenwerken en de leden die in beide verenigingen lid zijn mogen belonen met korting. Dat zal een werkpunt zijn tegen 2019

Het is ook duidelijk dat de meerderheid achter één vereniging ipv twee staat. Daar speelt er echter meer dan alleen maar lidgeld. Hoedanook gaan we ook daar werk van maken. Ik zet er voorlopig echter nog geen deadline op.

De poll blijft open staan. Lang niet alle leden brachten een poll-stem uit. Dus kan het nog steeds.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie