fietsers kennen de wet niet

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

fietsers kennen de wet niet

#1 Bericht door fcapri »

overal zien ik constant voorbij komen dat fietsers de wegcode niet kennen, voorang niet geven, op verkeerde plaatsen rijden.... het kan niet op. t zijn altijd de fietsers en nooit de autos of camions.

gisteren was echt niet normaal. ik reed met de VM naar huis. ik kom op een kruispunt met voorrang van rechts. rechts komt niks, maar van links zie ik in de velden een auto op hoge snelheid aankomen (ik schat 90 of misschien zelf meer). in één blik kon ik al zien dat wij gelijktijdig aan dat kruispunt gingen zijn.
ik hield die dus goed in de gaten toen ik ook naderde. en jaja, k heb alles mogen dichtgooien. auto heeft zelf niet geremt. voorrang van rechts kennen die mannen ook niet.

we zijn dat gewend om 6ogen op onze kop te hebben in een VM, maar ik was nog geen 5km verder en het volgende deed zich al voor.
uit een zijstraat van rechts, waar NOOIT een auto uitkomt, kwam vandaag een auto. ,tja, die heeft voorrang en ik rem (geen fietspad, ik rijd op straat). de auto die 30meter achterop kwam vond dat die voorrang niet goed is daar, vlamt mij voorbij en rijd gewoon door. had die auto van rechts zijn voorrang genomen, dat had daar een patat geweest waar ik waarschijnlijk in de brokken zou delen.

goed, we rijden verder, we zijn die taferelen dagelijks gewend. 2km verder stapt een dame naar het zebrapad en stopt daar. het zebrapad loopt door het fietspad, dus ik stop. 2 achteropkomende autos vonden dat het niet nodig was en reden door. de dame was al aan het oversteken en stond dus voor mijn fiets. de 3de auto heeft hard moeten remmen om toch nog stil te staan.

nog ongeveer 8km te gaan naar huis, ik dacht dat ik de miserie wel al gehad had voor die dag, maar nee. iets verder komt een auto uit een zijstraat van rechts, heeft geen voorrang. het fietspad loopt door. zijn bumper staat half op het fietspad al en ik beslis om dan maar met 1 voorwiel op straat hem voorbij te rijden. totdat die OEN beslist om vlak voor mij toch maar de straat over te rijden. nu begon ik toch al te koken.
500meter verder t zelfde probleem. uitrit van een bedrijventerrein, auto komt eruit, stopt OP het fietspad. kom je daar dan aan aan 35km/h en kan je kiezen. vol in de remmen en waarschijnlijk de auto nog raken of gewoon uitwijken naar de straat. gelukkig houd ik altijd het verkeer in de gaten met de spiegels, waardoor ik wist dat de achteropkomende auto nog ver genoeg af was.

dat zijn dan 5 overtredingen van autos op nog geen 10km afstand

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Heel herkenbaar.

Iedere week maak ik soortgelijke situaties mee. Niet zo vaak op 1 dag gelukkig.


Afgelopen maandag nog zo'n grote SUV van links. Ik laat duidelijk merken dat ik niet ga remmen, hij gaat dus toch maar vol in de remmen en staat uiteindelijk half op het kruispunt. Ik moest echter linksaf de straat in waar hij stond. Uiteindelijk moest ik 3x heen en weer steken om voor zijn auto langs te kunnen rijden. Als hij even 5 meter achteruit was gereden, had ik zo voor hem langs kunnen rijden. Toen ik eindelijk weg was, reed hij met gierende banden weg. Zo triest, dit soort mannen met hele kleine pikkies :lol:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#3 Bericht door jantje »

idd helaas herkenbaar! Zelfs als voorzichtige beginnende rijder, maar nu maak ik me sterk dat ik het recht heb om op de rijbaan te mogen, op plaatsen waar het te gortig wordt. (ik voel me op die manier veiliger in de velomobiel dan op de koersfiets (daarmee had ik bij woon werk elke week wel een aantal near misses...)

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#4 Bericht door Pauvre Mouton »

Eens men in de auto stapt, zijn de verkeersregels en andere voorschriften niet meer van tel voor sommigen. Jammer, maar helaas.

Ik snap trouwens niet waarom er nog auto's worden verkocht zonder handsfree kit. Iedereen (met enige zin van overdrijving) rijdt met 1 hand, en belt met de andere...triestig om te zien.
Enfin soit, pas als men zelf op de fiets heeft gezeten weet men hoe zich te gedragen in de auto ten opzichte van het fietsverkeer.
Zo gaf ik onlangs zelfs eens mijn voorrang af aan een fietser, tot ongenoegen van mijn achterligger (die ik trouwens wel snap, want ik stond zelf op een rotonde, oeps! :oops: maar ik zag de fietser twijfelen of hij zou remmen of toch nog doorrijden, vandaar mijn goed hart uiteraard)

Hoewel op mijn route valt het reuze goed mee. Men merkt mij van ver op en geeft mij zelfs al voorrang als ik nog lang niet aan de oversteekplaats of zo ben. Best wel grappig.
Misschien als er na een tijdje het nieuwe eraf is (om mij te bestuderen in de VM), hebben ze geen oog meer voor mij ...
Defensief rijden is voorlopig mijn codewoord. Als je een goede inschatting kan maken wat de automobilist allemaal kan uitspoken, sta je al heel ver. Hoewel ik als beginnende velonaut schrik had om mijn plek op de rijbaan op te eisen, zet ik mij soms zonder schroom netjes in het midden van het rijvak alsof ik een moderne SUV ben zo van "hier ben ik, en jij blijft netjes achter mij".
*eat that* lol :twisted:

Neemt niet weg dat iedere verkeersdeelnemer zich aan de verkeersregels moet houden. Maar dat is een utopie, nietwaar.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#5 Bericht door Helen »

Pauvre Mouton schreef: zo 21 jan 2018, 21:37Zo gaf ik onlangs zelfs eens mijn voorrang af aan een fietser, tot ongenoegen van mijn achterligger (die ik trouwens wel snap, want ik stond zelf op een rotonde, oeps! :oops: maar ik zag de fietser twijfelen of hij zou remmen of toch nog doorrijden, vandaar mijn goed hart uiteraard)
Persoonlijk als fietser, heb ik liefst dat er niet afgeweken wordt van voorrang. Niets zo vervelend als een auto die toch stopt terwijl hij voorrang heeft, waardoor ik met de fiets volledig tot stilstand moet komen, en weer vertrekken.
In die zone van "twijfel" kom ik altijd helemaal tot stilstand als ik geen voorrang heb. Ik heb graag duidelijkheid.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#6 Bericht door fcapri »

dat kom ik vaak ook tegen. op plaatsen waar ik voorrang hebt (bv rond punt), schieten ze zich voor mij.
maar op plaatsen waar een fietsoversteekplaats is (ik geen voorrang), kijk ik altijd in mijn spiegels en probeer ik in te schatten achter welke auto ik ga over rijden. niks zo irritant als de eerste auto dan twijfeld, en ook begint af te remmen. want dan moet ik ook weer remmen, auto stopt dan, ik stop ook. kijk dan achter mij en zie de chauffeur teken doen.

dan moet ik weer vertrekken vanuit stilstand, moet ik ook opnieuw het verkeer van de andere kant gaan bekijken...

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: fietsers kennen de wet niet

#7 Bericht door Pauvre Mouton »

Dat klopt.

Ik besef dat ik daar in fout was door mijn voorrang af te staan, maar in dit geval was alle voordeel voor de fietser dewelke niet heeft moeten remmen en vrolijk kon doorrijden.

De motard achter mij was boos en knalde mij wat later met grote snelheid voorbij en weg was hij (hopelijk voor hem geen flitsers, want dan was hij ook dik in fout), hihi.
My smile is always in shape!

Plaats reactie