Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#1 Bericht door jantje »

Voor zij die niet dagelijks over het jaagpad in Geel en omgeving rijden alvast een heads up om niet voor onaangename verassingen te staan.

NV De Scheepvaart/Vlaamse Waterwegen NV heeft de volgende 2 jaar werken in de planning staan in Geel-Stelen en Geel-Punt aan de bruggen, maar Fietsostrade F5 heeft er uiteraard ook last van.
Voor de planning: zie de tijdlijn hieronder: het middelste stuk duidt aan wanneer de brug in Winkelomheide niet bruikbaar is voor auto's. Het eerste stukje en het laatste stukje geeft die van Geel-Stelen aan. (tijdelijke brug naast de huidige zorgt voor semipermanente doorgang)
Afbeelding

Linkerover
De zuidkant blijft open maar is een slechte betonbaan.
Het stukje dat langs de zuidzijde nog toegankelijk is tussen de onbewaakte overweg in Geel-Stelen en de goederenoverslaghaven in Geel-Punt, wordt momenteel ook door bouwfirma's gebruikt bij werken aan beide bruggen en is eigenlijk te smal voor kruisend verkeerd.

De Noordzijde dan maar (Fietsostrade F5/ rechteroever):
Geel Winkelomheide/ Eindhout
Aan de brug van Geel-Winkelomheide/Eindhout is er al jaren een permanente omleiding, maar sinds het najaar kan je het kleine stijle padje de brug op niet meer gebruiken omwille van het verleggen van de nutsleidingen. (korste weg, maar niet geschikt voor trikes/velomobielen)
Daardoor zullen de geplande werken in 2018 en 2019 aan deze brug voor de meeste onder jullie niet veel uitmaken.

Geel Stelen
Sinds deze week zijn de werken effectief "begonnen".
Het jaagpad is afgesloten onder de brug!
Komende vanuit Hasselt lees je op een bordje:
Indien jaagpad
onderbroken
volg omleiding
Omrijtijd 5min
Als je aan dat bordje staat, kan je inderdaad zien ofdat het hek open is of niet MAAR:
de omleiding gaat over 1km zand- en kiezelweg met putten, plassen, spoorvorming, afgewaaide takken, uitstekende riooldeksels, ... Niet iets dat je op 2 wielen wilt doen, laat staan 3.
Met 5 minuten extra kom je dus niet toe als het donker is (oh ja, die volledige kilometer is absoluut onverlicht met best diepe grachten langs 2 kanten ;) )

Beter is dus (al dan niet eens dat het echt afgesloten is) in Winkelomheide al niet meer over het jaagpad te rijden (spaart je wat km's, kopzorgen en slijtage)

Komende vanuit Antwerpen maken ze het nog bonter!
Tussen de bruggen van Geel Punt en Geel stelen zijn er 5 connecties met de openbare weg en het jaagpad.
De eerste in Geel-Punt is goed berijdbaar voor velomobielen (let wel even op de paaltjes halfweg Molenberg) maar is niet aangeduid.
De 2de, 450m verder, werd begin deze week nogal hard opgedrongen door een groot verbodsbord en wegversperring over de volledige breedte van de de dijk, maar is absoluut onmogelijk voor velomobielen: draaicirkel onmogelijk, bruggetje te smal, weg naar het bruggetje stijl, ongelijkmatig, boomwortels en stenen en bovenal, je komt uit in een voor automobilisten blinde bocht waar ze door racen.
Die borden zijn dus door fietsers vakkundig binnen de 12h aan de kant geschoven.
De 3de connectie, naar Bruggenhoofdweg werd even hard opgedrongen met dezelfde borden en afspanning, maar dit is 100m zandpad met putten. Matig verlicht door een verlichtingspaal in Bruggenhoofdweg. Doenbaar maar het kan beter!
De 4de connectie is diegene die ik al jaren gebruik aan betoncentrale De Zandkapel en gaat naar de Brandemolenstraat.
Beetje stijl, maar breed genoeg en mooi wegdek bergaf, dan 20m echt slechte beton, maar daarna terug asfalt en in totaal veel minder gevaarlijk dan de andere alternatieven. Deze afslag werd opnieuw met wegwijzers, verbodsbord en door de scheepvaart reeds aan de kant gezette bareel aangeduid.
De laatste connectie naar de Koning Alberstraat is al een half jaar niet beschikbaar meer.

Dus: hoe rij je dan best wel?
zie kaartje (of groter: http://www.janbens.be/data/2018_F5_fiet ... _groot.jpg)

Afbeelding

Code: Selecteer alles

Zou het kunnen dat ik nog maar 1 link kan posten per bericht? Of moet dat goedgekeurd worden door een moderator?
Link kopiëren in browser werkt wel gewoon ;)
Oevel/Olen Hoogbuul
De nieuwe brug ligt er al wel 2 jaar (en aan fietscomfort/veiligheid achtte men niet echt nodig, gelukkig wordt dat in Stelen en Winkelomheide beter)
Maar in de loop van 2018 gaat de dijk daar ook nog dicht om het kanaal te verbreden (en dan hopelijk eindelijk opnieuw propere asfalt te leggen op het jaagpad ipv het huidige zandpadje met putten en bulten (opgehoogd nadat fietsers kloegen over het slijk (15cm diep) in 2016)


7km van de 9km die ik al 3.5 jaar dagelijks naar het werk rij, zijn fietsostrade.
Van die 3.5 jaar heb ik welgeteld 2 maanden geen werken gehad op m'n 7km fietsostrade.
Bericht aan de bootjesfabriek: Het mag zo stilaan stoppen hoor! Jullie zijn fietsertjes-pesten niet aan jezelf verplicht! #-o
Laatst gewijzigd door jantje op wo 31 jan 2018, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#2 Bericht door jantje »

- bericht geupdated: Jaagpad onder de brug van Geel-Stelen is afgesloten: volg omleiding of kaartje
- nu met werkend klein kaartje en werkende link naar grotere versie ( "http://" blijkt nodig te zijn tussen [img] en [url] )
- enkele typfouten verbeterd

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#3 Bericht door Peter J »

Bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de werken en het bijgevoegde alternatief Jantje. ;)
Dat bespaart mij een hoop miserie als ik van Hemiksem naar Limburg rijd ! :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#4 Bericht door DennisTheMenace »

Ben er vandaag nog eens langsgekomen, komende van Limburg. De miserie begint aan Tessenderlo (ham) waar je over het water moet en ze stopt net voorbij de sluis van Olen. Tussen deze twee punten heb ik hoop en al 10min op het jaagpad gereden, de rest heb ik zitten knoeien met de ene omleiding na de andere, waarvan velen slecht aangegeven. Volgende keer rij ik wel langs het noorden via de pannenkoekenboot of over de grote baan.

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#5 Bericht door jantje »

Idd, sinds april is de miserie compleet. (maar het kan nog erger: er staan nog enkele andere bruggen op de agenda... De meeste staan gepland in 2020)
Woon-werk volg ik nu ipv 33km kanaaldijk nog slechts 8km jaagpad.

Ik volg met de velomobiel deze route: http://bit.ly/2M4BcqL (openrouteservice)
Touristisch zou ik deze route volgen: http://bit.ly/2M8Ru21

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#6 Bericht door DennisTheMenace »

Ik volg met de velomobiel deze route: http://bit.ly/2M4BcqL (openrouteservice)
Touristisch zou ik deze route volgen: http://bit.ly/2M8Ru21
Thanks, zal ik sebiet eens proberen voor de terugweg. 👍☺️

Edit: daarjuist gereden, gaat vlot zonder veel poeha. Niet het beste wegdek overal maar wel veilig en stukken vlotter dan langs alle omleidingen 👍

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#7 Bericht door fujin »

jantje schreef: zo 05 aug 2018, 10:57 Ik volg met de velomobiel deze route: http://bit.ly/2M4BcqL (openrouteservice)
Dank voor de tip. Ik werd 2 maand geleden toen ik via Kwaadmechelen naar Peer reed, helemaal zot van al die omleidingen. Dat zot zijn is nog niet helemaal over.
Maar met een goede track is het onder controle te houden.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.

Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#8 Bericht door maarten »

Hoe staat het momenteel met de werkzaamheden?
Ik wil volgende week op een avond met de fiets van Hasselt naar Herentals en weer terug ?
Is dit te doen langs het kanaal of volg ik beter een alternatieve route?

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#9 Bericht door jantje »

Er is wel degelijk wat verbeterd ondertussen
Traag of snel Maarten?

Deze snelle route is enkel geschikt boven 35km/h. Fietspaden zijn er slecht en ik rij er bijna overal op de rijbaan en trager op de rijbaan rijden is bijna niet te doen omdat t best druk is. Goed voor woon-werk, maar minder voor toeristisch rijden

Als iets tragere, langere maar veel aangenamere, veelal autovrije route zou ik op dit ogenblik deze aan willen raden

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#10 Bericht door jantje »

Update:
In Geel-Winkelomheide/Eindhout is alles afgerond en best OK om te fietsen.
In Geel-Stelen zijn ze nog altijd bezig aan de brug: die is voor over het kanaal te rijden sinds vandaag terug open.
Eronderdoor geraak je nog minstens een maand niet over het jaagpad of langsgelegen weg.
De omleiding is nog altijd even gevaarlijk en oncomfortabel
In Geel West/Geel Punt is het OK
In Oevel/Olen Hoogbuul ondertussen sinds een maand of 6 terug in orde om het jaagpad te volgen.

In Herentals en verder naar Antwerpen ben ik al even niet meer geweest helaas.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#11 Bericht door rik »

jantje schreef: za 30 nov 2019, 1:20 De omleiding is nog altijd even gevaarlijk en oncomfortabel
In zo een geval kan je altijd de gemeente hierover aanspreken. De burgemeester is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn gemeente. Het lijkt mij iets dat je met weinig kosten kan verbeteren. Met wat overtuigingskracht zou dat toch moeten lukken, niet? :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

jantje
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#12 Bericht door jantje »

Is reeds aangekaard via meldpuntwegen.be en bij de Waterwegen.
Maar idd goed punt! Eens via de fietsersbond proberen.

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#13 Bericht door janV »

brug zou terug open zijn (van verleden zaterdagochtend_volgens de media)

papageno
Junior
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 20:58
Postcode: 2200
Fiets: santos 18 pinion versnellingen
Locatie: 2200
Velomobiel: mango sport red edit
Contacteer:

Re: Albertkanaal thv Geel (zowel noord als zuidzijde)

#14 Bericht door papageno »

In Herentals moet je al een tijdje op het versmalde padje rijden links richting Antwerpen. Rechts is verboden terrein ter hoogte van de betoncentrale.
Verder was er ter hoogte Zandhoven een omweg. Verder naar Antwerpen ter hoogte van Schoten is er een omleiding aangezien daar ook werken aan de gang zijn. Die zullen wel een tijdje duren. Je kan de omleiding volgen voor fietsers die is goed aangeduid. Wie naar Merksem moet, de weg naast de brug van de Azijn is perfect gemaakt met een prachtig fietspad dat is aangelegd tegen de kant van de brug. Dus geen hinder meer van de inritten van de industrie en bijgevolg ook geen stuk gereden fietspad.
Moeilijk is iets gemakkelijk wat niet gemakkelijk is. =D>

Plaats reactie