Bijna dood ervaring

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Bijna dood ervaring

#1 Bericht door paulheyndrickx »

Gisteren het vrijwel laatste rondje van dit jaar gefietst. Met de trike. Gaat niet zo snel als de highracer maar ik zit comfortabel en met zijn winterbanden (mtb achteraan) raak ik zonder risico op uitschuivers door alle prut door. De trike is laag, maar ik draag een knipperende helmlamp zodat ik goed zichtbaar ben.
Het rondje gaat richting Puyenbroeck in Wachtebeke. Aan de Stenenbrug - ik vermoed grondgebied Eksaarde - loopt het fietspad gescheiden van de rijweg. De uitritten van de huizen komen recht op het fietspad. Ik rij misschien 25 per uur. Ik passeer een hek van een tuin die verder omheind is met een flinke haag. Op dat ogenblik rijdt een auto achteruit met een vaartje de uitrit uit, het fietspad op. Een millimeter, zo schat ik de afstand in. In een reflex stuur ik naar links. Op een haar na mist hij me.
http://weg-op-wielen.blogspot.be/2017/1 ... aring.html

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#2 Bericht door Wouter D »

Gelukkig heb jij niets
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
De Forens
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 21 aug 2017, 9:22
Postcode: 8000
Fiets: DF - XL
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#3 Bericht door De Forens »

OOEEEFFF, ik kan me het levendig voorstellen !
Gelukkig is het goed afgelopen !

Opritten, haagjes en dergelijke zijn m'n grootste schrik.... er zijn heel wat fietspaden in Vlaanderen gescheiden door middel van haagje en daarnaast ook nog eens de percelen van de aangelanden (buiten de bebouwde kom) die ook afgescheiden zijn van het openbaar domein dmv hagen of dergelijk ; als ligger ben je daar zo goed als niet zichtbaar en kun je zelf ook moeilijk zicht houden op het verkeer of in dit geval voertuigbewegingen op de privé percelen!

Wie weet beschikken de toekomstige ligfietsen over een detectie alarmsysteem om ons te waarschuwen ;-)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#4 Bericht door bicky »

De meeste van die situaties zijn niet enkel gevaarlijk voor liggers maar ook voor allerhande fietsers.
De ruimtelijke ordening in vlaanderen trekt op niets.
is er een perfect fietspad op mijn woon werk verkeer waar ik op de weg rijd net om deze situaties te voorkomen.
het is net na een brug dus de snelheid ligt dan best hoog.

Goed dat het je het er goed van hebt afgebracht.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#5 Bericht door fcapri »

als ik op het fietspad zou rijden, heb ik dagelijks zulke fratsen voor. niet alleen van opritten, maar ook van zijstraten. daarom rijd ik ook op vele stukken gewoon op de weg. en als chauffeurs u daarop aanspreken (ze gaan u zelf van de baan rijden of klemrijden, spreek uit ervaring), dan haalt ge u voorbeeld van hierboven maar aan.
ik stel altijd ook de vraag aan dergelijke personen. wat zou u gedaan hebben bij een 10jarige op de fiets? die heeft niet de reacties van ons en is VOLLEDIG in zijn recht op het fietspad.
als de haag hen hindert moeten ze die maar weghalen of een spiegel zetten.
ik zou zeggen, dien klacht in bij het politiebureaudat de haag te hoog is en gevaarlijk voor u. (u verhaal daar ook vermelden). er komt geen gevolg van hoor, enkel dat de wijkagent daar eens zal passeren en het aanhalen bij de eigenaar van het pand (en dat bordje: oppassen, we zien u niet) is onrechtmatig en mag daar niet hangen.

anders hang ik ook een bordje op mijn moto: oppassen en rechts houden want ik rijd veel te snel

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#6 Bericht door Rikki »

fcapri schreef: do 04 jan 2018, 8:46 als ik op het fietspad zou rijden, heb ik dagelijks zulke fratsen voor. niet alleen van opritten, maar ook van zijstraten. daarom rijd ik ook op vele stukken gewoon op de weg. en als chauffeurs u daarop aanspreken (ze gaan u zelf van de baan rijden of klemrijden, spreek uit ervaring)
Hier in Aalter ook zo’n fratske gehad, diep in de remmen moeten gaan omdat er een gastje z’n voorrang nam waar hij niet mocht (ik bevond me op een voorrangs weg) stak m’n vuist omhoog en hij kwam me achterna.
Kwam naast me rijden en vroeg of ik eens een pak slagen moest hebben, ben dan in een lach geschoten, hij nog van z’n foert maken en reed door....
Enfin, een Japans gezegde luidt als volgt “ een uit de weg gegaan gevecht is een gewonnen gevecht”. :wink:

Wat ik wel opmerk is dat in mijn veertig jaar dat ik al fiets we meer en meer als loslopend wild worden beschouwd, er wordt door meer en meer automobilisten geen rekening gehouden met fietsers zelfs niet met kinderen die fietsen...
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#7 Bericht door Wouter D »

Rikki, jouw verhaal doet me denken aan een gelijkaardige ervaring die ik vijftien jaar terug had in Schellebelle.

Verhaal zelf laat ik enen links liggen.
Kort hij reed met zijn SUV op jaagpad langs Schelde. (Toegelaten omdat hij daar woont). Ik reed voor hem op datzelfde jaagpad en vertikte e in de graskant te gaan parkeren. Ik reeds 35. Dus sneller dan toegelaten. Hij geeft me een licht-en-toeterfestijn omdat hij langs wil. Op een verbreding vliegt hij me voorbij en coupeert me. Legt zijn auto stil en foetert me uit voor al dat lelijk is omdat ik niet aan de kant ga. Ik blijf lachend zitten. Omdat hij niet tot rust komt besluit ik uit te stappen om het even uit te praten.
Meneer is halve meter kleiner dan mijn. Van praten is er niets gekomen. Hij kon niet snel genoeg in zijn SUV zitten en weg te scheren...

Groot zijn heeft dan toch één voordeel :lol:
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#8 Bericht door CapoJan »

Rikki schreef: do 04 jan 2018, 14:20 Wat ik wel opmerk is dat in mijn veertig jaar dat ik al fiets we meer en meer als loslopend wild worden beschouwd, er wordt door meer en meer automobilisten geen rekening gehouden met fietsers zelfs niet met kinderen die fietsen...
Er zijn elk jaar meer fietser, tot grote frustratie van meerdere automobilisten. Om allerlei irrationele redenen vinden zij dat ze meer rechten hebben, dus moeten fietsers (en voetgangers en ...) uit de weg.
Gisteren eerste lijn in een artikel in De Standaard: 'meer en meer weggebruikers kanten zich tegen zone 30'. Als je verder las, merkte je dat die titel moest geïnterpreteerd worden als 'automobilisten kanten zich tegen...'. Meer verkeer, meer belemmeringen, meer frustratie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Bijna dood ervaring

#9 Bericht door erde »

Heb ook een BDE gehad straks eind januari 15 jaar geleden [-o<
Deze heeft enkele weken geduurd :roll:
eind januari ( 23 ste) 2013 met de heli van Ieper naar Brugge.
6 weken in coma gehouden ziekenzalving ontvangen.
totaal 7 maand ziekenhuis in Brugge.
vervolgens 4 jaar revalidatie in Roeselare Westlaan
Krachtje gekregen met die ziekenzalving, en ik rij 15 jaar later nog rond op een trike :!: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie