Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur

Niet meer dan logisch
12
41%
Moet kunnen maar er zijn altijd alternatieve wegen
11
38%
Doe je enkel als levensmoe bent
1
3%
Vind ik not done
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#1 Bericht door Wouter D »

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3126204953

Dit werd me doorgespeeld door allewedertje
Ik vindt het wel eens interessant om door de bril van de grote weggebruiker te kijken. Ze zijn lang niet allemaal even negatief...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Naast mijn woon-werkverkeer doe ik wekelijks ook enkele andere verplaatsingen met de velomobiel. Op weg voor een vergadering, nascholing, voordracht, en nog veel meer. Heel vaak maak ik daarbij gebruik van de grote assen. Een greep uit de afgelopen maand: de N367 van Brugge naar Oudenburg, de N371 van Brugge naar Blankenberge, de N35 van Diksmuide naar Lichtervelde, de N37 tussen Tielt en Aalter, de N44 van Aalter naar Maldegem, de N43 naar Gent... Allemaal wegen waar het druk tot zeer druk kan zijn. Heel vergelijkbaar met de ring van Turnhout.

Geen haar op mijn hoofd denkt eraan om me op die wegen met een velomobiel in het verkeer te gooien. En al zeker niet in de spits. Een enkel verstrooid moment van een vrachtwagenchauffeur en de kans is groot dat je velomobiel herschapen wordt in een doodskist. Sterven in het harnas mag eerbaar geweest zijn in de middeleeuwen, maar in onze tijd heb ik daar toch mijn bedenkingen bij.

Ok, ik geef toe dat ik op bepaalde van die grote assen al eens op de rijbaan gereden heb. Als ik 's avonds laat de N35 neem, dan gebeurt dat wel eens. Dan is er nog nauwelijks verkeer. Langs die weg ligt er trouwens nog steeds een aanliggend fietspad. Als er twee koplampen in de spiegeltjes opduiken, kan ik probleemloos het fietspad weer op.

Wil je mijn mening? Wel, kort en bondig: onverantwoord. Ook bevestigt het de karikatuur dat we met een gevaarlijk ding rondrijden. Met een velomobiel op een drukke rijbaan fietsen waar er een goed afgescheiden fietspad ligt, doet ons meer slecht dan goed. Ik heb er geen enkel begrip voor! :x :x :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#3 Bericht door fcapri »

ik reed vandaag op het fietspad met de VM, absoluut niet snel want heb een zere poot.
heb 3x alles mogen dichtgooien op het fietspad omdat een auto er gewoon over rijdt.

1x een claxonerende auto gehad omdat ik op het eind van een fietspad op de baan moest rijden. ik reed er 45, de auto 50 toen die mij voorbij reed en dan moest stoppen voor een afslaand voertuig. ik reed die voorbij op het fietspad en moest iets verder op de rijbaan komen.
claxoneert die op mij, omdat ik voorrang heb

als die VM van het filmpje echt 60rijdt, hoort die op de rijbaan. want volgens artikel 2 hoort een rijwiel op de baan, volgens artikel 9 MAG je op het fietspad en volgens artikel 43 mag je geen aanwezig verkeer op het fietspad hinderen of in gevaar brengen. die doet volledig wat de wet voorschrijft door daar op de baan te gaan rijden (je mag er maar 70 en 60 is dan goed toegelaten.

als je als autobestuurder een VM van 3meter lang niet opmerkt, hoor je geen rijbewijs te hebben. het probleem is niet dat de autos je niet zien, het probleem is dat ze niet kijken.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef: als die VM van het filmpje echt 60rijdt, hoort die op de rijbaan. want volgens artikel 2 hoort een rijwiel op de baan, volgens artikel 9 MAG je op het fietspad en volgens artikel 43 mag je geen aanwezig verkeer op het fietspad hinderen of in gevaar brengen. die doet volledig wat de wet voorschrijft door daar op de baan te gaan rijden (je mag er maar 70 en 60 is dan goed toegelaten.
Er is de wet. Er is de redelijkheid.
fcapri schreef: als je als autobestuurder een VM van 3meter lang niet opmerkt, hoor je geen rijbewijs te hebben. het probleem is niet dat de autos je niet zien, het probleem is dat ze niet kijken.
In die omstandigheden is er ook zoiets als het verwachtingspatroon van de automobilist, waar je als zwakke weggebruiker best rekening mee houdt. Het risico opzoeken lijkt me niet de beste optie.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#5 Bericht door fcapri »

op sommige banen is het toch veel veiliger om in het midden van de baan te gaanrijden, ipv op de zijkant/fietspad.
ik heb een baan waar ik aan+50 de brug af kom, je mag er 70 en het fietspad ligt links. LEVENSGEVAARLIJK fietspad aan de linkerkan, zijstraten zien je NIET. als je levensmoe ben, moet je daar +30 gaan op rijden.

ik blijf daar gewoon op de baan rijden, want iets verder mag je maar 50. al 2x gehad dat een auto claxoneert, naast mij komt rijden en me in de graskant drukt. jammer genoeg nooit nummerplaten kunnen zien omdat ik te druk bezig was niet overkop te slaan op het gras/opritten. de volgende die dat probeert, en ik krijg die in mijn handen, die zal zijn verklaring op een ziekenhuisbed mogen afleggen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:op sommige banen is het toch veel veiliger om in het midden van de baan te gaanrijden, ipv op de zijkant/fietspad.
ik heb een baan waar ik aan+50 de brug af kom, je mag er 70 en het fietspad ligt links. LEVENSGEVAARLIJK fietspad aan de linkerkan, zijstraten zien je NIET. als je levensmoe ben, moet je daar +30 gaan op rijden.
Ongetwijfeld, maar we hebben het hier toch over de ring van Turnhout, niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#7 Bericht door Helen »

Wie is die Jan Bens die het met eindeloos geduld vriendelijk blijft uitleggen aan iedereen?
Die verdient een standbeeld :shock: =D> [-o<

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#8 Bericht door trikelover »

Het zie er naar uit dat dit Peter C. is. Hij rijd met een grijze DF en woont in die regio en ja die snelheden zijn voor hem vrij normaal. Hij is al verschillende malen geflitst aan door een flitspaal waar je maar 70km mag.

Zelf heb ik voor mijzelf een regel eenmaal de snelheid boven de 40km/H komt ga ik meestal op de weg rijden want de meeste van die fietspaden zijn zo smal dat als je aan die snelheid een steentje of windstoot tegen komt je gewoon van de weg de sloot ik gaat. Om een voorbeeld te geven hier op de Oostendestraat rij ik meestal vlotjes 45km/h op de rijbaan rekening houdend dat er totaal geen mogelijkheid is om andere fietsers in te halen en sommige delen er zo slecht bij liggen verkies ik op de meeste delen de openbare weg tov het fietspad
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#9 Bericht door blackarmor »

moest de rest even veel bezig zijn met het andere verkeer ipv met alle andere zaken zou er geen probleem zijn om op de rijbaan te rijden .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#10 Bericht door DennisTheMenace »

Als automobilist zou ik er minder problemen mee hebben als je in het midden van de weg rijdt, misschien als hinderlijk aanzien, maar zeker zo veilig. Als je als Auto achter iemand rijdt, die plots uitwijkt voor een vélo die langs de kant rijdt, is de kans op uitwijken geringer denk ik. Als ik naar het werk ga met de gewone fiets, hou ik ook een meter van de berm, anders rijden ze je van de baan..

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

Helen schreef:
Wie is die Jan Bens die het met eindeloos geduld vriendelijk blijft uitleggen aan iedereen?
Die verdient een standbeeld :shock: =D> [-o<
Ik stem voor.

Die man legt het duidelijk en keurig aan iedereen uit. Hij kopieert ook geen standaard verhaaltje, maar gaat echt inhoudelijk in op (domme/onwetende) reacties van anderen. Chapeau.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#12 Bericht door Wouter D »

Gister reed ik met de quest een tochtje van 75km. Daar waar een fietspad was volgde ik dat binnen de mate van het mogelijke of omdat het de enige manier was om voorbij schuivende auto's te raken ...
Zowat 75% van die fietspaden zal ik niet meer namen als het anders kan. Ik was door elkaar geschud en ik reed maar 25-30kph. Ik verlies echter alternatieve wegen ipv de drukke kadetten.

Aan de andere kant zou je kunnen stellen zoveel mogelijk langs jaagpaden te rijden maar daar mag je maar 30...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#13 Bericht door janV »

spruitje schreef: Aan de andere kant zou je kunnen stellen zoveel mogelijk langs jaagpaden te rijden maar daar mag je maar 30...
ik rijdt niet meer langs het jaagpad, maar langs de F5 voor woon/werk_daar mogen ook van die P-rijders op_gene enkele die zich aan die 30 houdt, die VM's die ik er tegen kom zitten er ook allemaal boven, die triker niet (heeft een med. probleem), die met zijne ligfiets (me) ook tenzij het zonneke schijnt en hem relaxed naar huis rijdt om zijn werkgerelateerde zorgen te vergeten en dan ook nog een deel van de racefietser die boven de 30 zitten.
Die max. snelheid van 30 op jaagpaden die fietsostrades zijn geworden is niet houdbaar op termijn en ook niet realistisch. In een fietsstraat mag je max. 30 rijden, logisch toch dat je op een fietsostrade -wat toch van een hogere categorie is dan een fietsstraat- meer dan 30 mag, ja dan toch. Alleen de wetgever zijne frank (euro) is nog niet gevallen.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#14 Bericht door Helen »

DennisTheMenace schreef:Als automobilist zou ik er minder problemen mee hebben als je in het midden van de weg rijdt, misschien als hinderlijk aanzien, maar zeker zo veilig. Als je als Auto achter iemand rijdt, die plots uitwijkt voor een vélo die langs de kant rijdt, is de kans op uitwijken geringer denk ik. Als ik naar het werk ga met de gewone fiets, hou ik ook een meter van de berm, anders rijden ze je van de baan..
Taxi's zijn dan geen doorsnee automobilisten, want die worden er behoorlijk pissed van als ik niet uiterst rechts rij. En dan komen ze naast me op het fietsvoorsorteervak staan om me te komen uitschelden omdat ze me niet op een halve meter afstand mochten voorbijsteken :shock:
(O ja, had ik ook al gezegd dat diezelfde taxichauffeur een beetje verder zo attent was om op te merken dat mijn brilglazen vuil waren, en wou helpen door te sproeien met zijn ruitenwisservloeistof?)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Met de velomobiel op een drukke autoweg aan 60 per uur.

#15 Bericht door Wim -de roetsende »

DennisTheMenace schreef:Als automobilist zou ik er minder problemen mee hebben als je in het midden van de weg rijdt, misschien als hinderlijk aanzien, maar zeker zo veilig. Als je als Auto achter iemand rijdt, die plots uitwijkt voor een vélo die langs de kant rijdt, is de kans op uitwijken geringer denk ik. Als ik naar het werk ga met de gewone fiets, hou ik ook een meter van de berm, anders rijden ze je van de baan..
Op een weg zonder vrijliggend fietspad met/zonder fiets(suggestie)stroken rijd ik altijd op 2/3 van mijn eigen weghelft. Dichter bij de witte streep/het midden van de weg, dan de zijkant/berm dus.

Op deze manier laat ik ook aan iedereen zien dat ik er in ieder geval zelf van overtuigd ben dat ik daar mag rijden.
Als je zo twijfelachtig aan de zijkant gaat rijden, dan gaan ze veel sneller toeteren en erg kort langs rijden om in te halen. Ik heb dit verschillende keren uitgeprobeerd en het gebeurt iedere keer weer.

Nu in het donker heb ik ook bij allebei de spiegels een extra lamp. Ik lijk van voren dus ook veel meer op een autootje.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie