Als je dezelfde trapfrequentie/rijsnelheid aanhoudt wel, maar die stelling klopt niet: dat wordt gecountered door de trapfrequentie aan te passen.Jan.E schreef: ↑zo 09 okt 2022, 9:02 Helen, als jij in de laagste versnelling bergop last krijgt van uw knieen, dan zou ik zeker niet naar nog kortere kranks gaan, want dan moet je nog meer kracht zetten. Dat is nog slechter voor uw knieen.
Eigenlijk zou je dan naar langere krancks moeten gaan om juist uw knieen te ontlasten.
Je trapt (hopelijk) niet op kracht, maar op vermogen.
En vermogen wordt bepaald door kracht(=koppel)*toerental (en richting va de kracht is ook belangrijk natuurlijk)
Pijn aan de knieën kan betekenen dat je te hard op kracht trap: trainen om hogere trapfrequentie aan te houden (vooral mentaal trainen) of dat je trappers te kort bij staan.
Als je trappers te kort bij staan, en je bij gestrekt been toch kort bij de limiet zit, zijn kortere cranks wellicht een uitkomst omdat het punt daar waar je echt kracht zet(top van rotatiecirkel), verder weg ligt als e de bottom bracket met het verschil in cranklengte naar voor kan schuiven