Reinigen van een ketting
-
- Helper
- Postcode: 9840
- Fiets: Speedliner 28/20
- Contacteer:
Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. Zijn er onder de liggers mensen met ervaring op dat vlak ? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gebruik van grafiet beter zelf je was slaat thuis ...
Mijn schoonvader (zijn devies was : "een beetje vet is geen verlet") beweerde indertijd bij hoog en bij laag dat een ketting goed gesmeerd kon worden met grafietpoeder. Zijn er onder de liggers mensen met ervaring op dat vlak ? Ik kan me wel voorstellen dat je bij gebruik van grafiet beter zelf je was slaat thuis ...
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.
- lmoens
- Helper
- Postcode: 9940
- Fiets: M5 midracer
- Contacteer:
Dat grafiet waar het over gaat is een smeermiddel (vet) waar zeer fijn koolstofpoeder in vermengd is. Koolstof heeft het voordeel dat het reducerend (dus anti-roest) werkt.Patriek schreef:Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Het dateert eigenlijk uit de tweede helft van de jaren 70. Het was te verkrijgen als vet maar het was ook een van de eerste smeermiddelen in spuitbusvorm. Het gaf inderdaad een goed resultaat maar was een enorm vuile troep.
De populariteit is beginnen tanen met de doorbraak van de teflonspray.
Ik was bijna vergeten dat het bestond.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be
www.louismoens.be
- marksje
- ploegleider
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Contacteer:
Wel even off-topic qua ketting reinigen maar : olie lost inderdaad niet op in water doch ooit (vele jaren terug) tijdens een bezoek aan een technische school vertelde men ons dat de koelvloeistof, gebruikt bij freesmachines, een mengeling van "olie en water" is ! Hoe wordt dat dan gefixt ?lmoens schreef:100% fout.Patrick Pevenage schreef:Ik heb nog nooit olie weten oplossen in iets. Olie drijft boven, en je mag in die zelfgemaakte substantie roeren tot het einde van je dagen, maar dat geraakt niet 'opgelost'. Vandaar komt het woord 'oliedom'. Er valt niets mee te beginnen.
olie drijft inderdaad boven op water maar .....
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Tjorque
- Helper
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Contacteer:
de kettingolie van Rohloff is biologisch afbreekbaar...crash-quest-dummy schreef:waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
en mijn café fiets, die smeer ik met zonnebloemolie

Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
- Tjorque
- Helper
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Contacteer:
Da's een speciale olie die heel gemakkelijk emulgeert... Au contraire van de meeste andere olien en vetten...marksje schreef: Wel even off-topic qua ketting reinigen maar : olie lost inderdaad niet op in water doch ooit (vele jaren terug) tijdens een bezoek aan een technische school vertelde men ons dat de koelvloeistof, gebruikt bij freesmachines, een mengeling van "olie en water" is ! Hoe wordt dat dan gefixt ?
Grasshopper
Voor de mountainbike maak ik de ketting maandelijks schoon, dmv wasbenzine en het apparaatje met de borsteltjes. Daarna wordt hij ingespoten met kettingspray van Kroonoil (ooit eens gekocht, was eigenlijk bedoeld voor kettingoverbrengingen in de zware industrie, maar werkt volgens mij perfect voor fietskettingen. Als je het er op brengt schuimt het wat. De ketting een nacht laten staan en de volgende dag met een droge doek de overtollige olie eraf halen.
Mijn tandwielen en kettingen hebben bij marathon-ritten serieus afgezien, maar ik kreeg ze altijd goed schoon en na het smeren draaiden ze weer goed.
Mijn tandwielen en kettingen hebben bij marathon-ritten serieus afgezien, maar ik kreeg ze altijd goed schoon en na het smeren draaiden ze weer goed.
- hugo
- Kopman
- Postcode: 8000
- Contacteer:
die wereldreizigers zijn geen "mooiweerfietsers"Patrick Pevenage schreef:Hij doet 16.000 kilometer met twee kettingen. Ik doe 20.000 km met één ketting. Ik moet wel ergens bekennen dat mijn ketting onderweg niet zo erg gespannen staat zoals de zijne. Ik bedoel, ik doe het rustiger aan.
bepaalde streken zijn erg stoffig met ook effekt op velgslijtage bvb
snachts staat de fiets niet binnen
enz
maw de omstandigheden zijn zwaarder
20.000 met één ketting ;
dat kunnen weinigen zeggen ...
Ja, dat bestaat nog, er zijn ook liggers die het gebruiken. Het bestaat alleen nu niet meer uit vet met grafiet, maar het is een wax. Zoek maar eens op supreme black.Patriek schreef:Mag ik een elementje toevoegen aan de discussie ?
Ik heb ook een flacon biologisch afbreekbare kettingolie, er staat alleen op de verpakking dat je het niet in de prullenbak mag gooien :STjorque schreef:de kettingolie van Rohloff is biologisch afbreekbaar...crash-quest-dummy schreef:waarmee moet je je ketting smeren zonder het milieu te belasten (kocht een busje smeermiddel bij de fietsenzaak voor droge toepassingen (binnenkant VM), maar daar staan van die vieze ikoontjes op) ?
en mijn café fiets, die smeer ik met zonnebloemolie
No war, voer de zeekomkommer
-
- dokter
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Contacteer:
Re: Reinigen van een ketting
nog andere tips dan hier beschreven om een ketting proper te houden/reinigen? misschien dat er in de laatste 9jaar nog nieuwe innovaties zijn gemaakt?
@bicky: ge ziet dat oude topics nog gelezen worden hé
@bicky: ge ziet dat oude topics nog gelezen worden hé

-
- chauffeur
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Contacteer:
Re: Reinigen van een ketting
De waxmiddelen (zoals supreme Black) zijn verder geëvolueerd, en werken zeer goed. Na het aanbrengen de alcohol wel laten verdampen zodat de wax zich hecht op de ketting. En anders wat vaker kuisen en oliën 

Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.