indoorwedstrijden

Planning en opvolging van wedstrijden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#31 Bericht door graddus »

Misschien dat ik mijn fiets nog wel even tune door mijn lampke er af te halen... (of een sportstreepke op mijn zadel :lol: )

Bram
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 15:56
Postcode: 2300
Locatie: Turnhout
Contacteer:

#32 Bericht door Bram »

Proes schreef:En ik moet mijnen M5 punt en Rotor aandrijving nog geregeld krijgen bij Manu (en we kennen allemaal Manu nietwaar).
een staartpunt lijkt mij niet zo'n goed idee, want af en toe valt er nog wel eens iemand en dat zou zonde zijn van een mooie staartpunt.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#33 Bericht door Proes »

Zeg, ik heb nog nooit zo'n indoor meegedaan.
Aan jullie uitleg lijkt me dat allemaal toch wat ruiger dan outdoor?

't Is toch gewoon een wedstrijd maar dan met een dak boven je hoofd of zie ik iets over het hoofd (meer & scherpere bochten ofzo ... gladder?)

Wie geeft meer uitleg?
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#34 Bericht door Koen »

Proes,

Dat is op een indoor karting piste...

Dat zijn toch een redelijk aantal bochtjes, kort opeen, tot 180° en het vermogen van de motoren onbegrensd ;-) .

Koen

Eddey
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 12 okt 2005, 2:59
Fiets: M5 26/28
Locatie: Trondheim, Noorwegen
Contacteer:

#35 Bericht door Eddey »

Proes schreef:Aan jullie uitleg lijkt me dat allemaal toch wat ruiger dan outdoor?

't Is toch gewoon een wedstrijd maar dan met een dak boven je hoofd of zie ik iets over het hoofd (meer & scherpere bochten ofzo ... gladder?)
Het zijn inderdaad véél meer bochten, en ook veel scherpere bochten. Daardoor liggen de snelheden veel lager dan op een buitenbaan. Dus je hebt heel weinig voordeel aan een staartpunt. Maar het risico op valpartijen is wel groter. Dus ik zou je staartpunt er niet opzetten; je hebt er niets aan en hij kan alleen maar beschadigen.

De baan is ook smaller dan een outdoor baan. Maar het zijn vooral de vele bochten die het lastig inhalen maken.


Even een voorbeeldje van de wedstrijd in Breda in januari. hier staat een schets van het parcours. Denk erbij dat het parcours heel kort is; de snelste rijders doen ongeveer 37 seconden over 1 ronde!!! Het stuk net na de finish is het snelste. Mijn topsnelheid (met een M5 LowRacer) was daar 37.9 km/u. :!:

Bochten zijn inderdaad krap. Door de LowRacer met 25-30 km/u heel plotseling de bocht in te gooien kom ik goed rond. Maar een meer wendbare fiets is veel geschikter. Een tip is om je banden half leeg te laten lopen :idea: . Ik rij normaal op 8 bar, maar op de kartbaan verlaag ik dat naar 3.5 - 4 bar. Dat scheelt heel veel in je grip. Op zich is het wegdek niet glad, maar met zachte banden kun je veel harder remmen en veel harder door de bochten. Je rolweerstand is natuurlijk wel wat hoger, maar dat is hier niet zo van belang.


Dan over het wedstrijdprogramma zelf (zie ook het programma van Breda 2005). Ik weet niet hoe het in Belgie gaat, maar in Breda is het programma normaalgesproken zo dat je eerst 10 minuten gaat rijden (eerder stoppen mag ook), en daarbij een snelle rondetijd neer probeert te zetten.

Afhankelijk van die tijd wordt je in 1 van de 3 groepen ingedeeld. Elke groep rijdt een criterium van 10 minuten. De winnaars van elke groep gaan door naar de finale (ook 10 minuten).


Je ziet; je bent op de hele ochtend slechts 30 minuten in actie! Deze wedstrijden gaan ook voornamelijk om stuurkunst. Conditie is minder van belang; het zijn telkens korte sprintjes om na een bocht op snelheid te komen.
Zorg dus ook dat je remmen het goed doen! Dan kun je later remmen, en je wint dus tijd.

Verder raad ik aan om op tijd aanwezig te zijn. Dan kun je nog inrijden en het parcours verkennen. Dan heb je al een beetje door hoe je de bochten het beste aan kunt snijden. Daar leer je veel van, wat weer nuttig is voor outdoor wedstrijden.

Nog een laatste tip: doe eventueel elleboogbeschermers aan. Als je dan valt heb je geen schrammen. Niet bang worden :lol: , op zich is het niet gevaarlijk ofzo. Maar in het heetst van de strijd ga je zeker en vast grenzen opzoeken, en soms eroverheen.


Als je nog specifieke vragen hebt lees ik het hier wel.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#36 Bericht door Proes »

Bedankt Eddy, dat was tenminste een zinnige uitleg!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#37 Bericht door toy »

Hoe Johan, ik dacht dat ge met de Batavus ging meerijden. Of krijg je hem niet mee van je vrouw Elke? :twisted:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#38 Bericht door Edje »

Rudy, mijn nichtje heeft nog een eenwieler is daar geen ligger van te maken, kan kort bochten en dan kan Johan ook mee doen :d
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#39 Bericht door Duckjibepete »

Proes schreef:Zeg, ik heb nog nooit zo'n indoor meegedaan.
Aan jullie uitleg lijkt me dat allemaal toch wat ruiger dan outdoor?

Wie geeft meer uitleg?
Don't panic. Ik heb in mijn eerste en tot nu toe enige indoor wedstrijd Eric Baeten verslagen! Ik zat in de finale en hij niet. Heeft dus niks met snelheid te maken maar alles met techniek.
Het is bekend dat een wegfietser niet kan fietsen. Het einige wat die gasten kunnen is stoempen... :lol:
Als je een beetje kan fietsen, dan is indoor echt de max! Meedoen dus!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#40 Bericht door Proes »

Mijne fiets gaat volgende week vrijdag (dus niet overmorgen) binnen bij de Ligfiets voor een week .... hij zal dus waarschijnlijk niet af zijn.
Mijn punt + rotor wordt gemonteerd (en nog wat aanpassingen).
'k Zal proberen ne Fujin te lenen van Manu ofzo
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#41 Bericht door Wouter D »

ik zou zeggen probeer een hurri te lenen dat is er iets beter voor geschikt, of een ongeveerde taifun.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

dilemma!!!

#42 Bericht door jorvik »

zondag den 20e is er een éénmalige extra uitzending van het Leugenpaleis in het kader van 75 jaar radio, en dit tussen 1 en 3.

Ik weet nog niet direct wat ik ga kiezen.
jan

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#43 Bericht door graddus »

Ik had gedacht aan een ouderwets cassettebandje...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#44 Bericht door Proes »

Mijne fiets is binnen momenteel voor grootse "werken" maar ik heb een zwarte Mistral meegekregen (met piepende remmen).
Je ziet me dus waarschijnlijk zondag ook verschijnen!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#45 Bericht door sietse »

voor al diegene die tim (biesemans) eens op zijne toeter wil zien gaan :lol: :lol: , is het morgen de moment want hij gaat ook meerijden, samen met nico en mezelf

Plaats reactie