Veel info ineens om te lezen.
Mijn ervaring met 3D printen is dat het resultaat bros is: tak of steen ertegen is al voldoende om te beschadigen/af te breken.
Als een op zich staande vin (met niet zo vaste bevestiging) lijkt me OK, maar ik zou er nooit van z'n leven en (te) dure camera opzetten, laat staan moment op laten inwerken door er en vlag in te planten die wind of andere dingen vangt.
Achteraan:
Gietharsen zijn de laatste jaren enorm verbeterd. Met een beetje mal, en een opgeruwde zijkant met bv schuurpapier, lijkt me dat wel mogelijk om dmv breking van licht ook de zijkanten te laten oplichten als het maar in de zichtbundel van je LED's zit. Maar opnieuw: op zich zijn ze te bros om compleet te gebuiken voor deze toepassing. (geen waarschuwen als iets brekt, niet plooien, geen voorafgaand geluid, gewoon ineens knap, weg camera.
Beide zijn geschikt voor strooilicht indien vastgemaakt aan een sterker geheel.
Maar opnieuw het warm water uitvinden en opboxen tegen een miljoenenindustrie lijkt me hopeloos.
Fietsverlichting bestaat al e

We zoeken eigenlijk iets waarmee je verlichting goed op een velomobiel kan plaatsen, op een meer zichtbare plaats dan nu, niet percé naar het mooiste lampje om je raket mee te versieren.

(ik toch niet: Function over Form als het van mij afhangt (en de functie is: opvallen camera dragen, toch nog liefst een beetje licht en aero zijn)
Daarom: die Knog Cobber large is wel iets interessant: groot oppervlak, ook zijkanten goed zichtbaar, en gigantisch veel licht. Makkelijk verwijderbaar om om te laden
Jammer dat er geen remlicht in zit zoals de Lezyne Strip Alert Drive Pro 300, die heft dan wer minder batterij
Maar ga je die dan van extra kabel voorzien om bovenop de interne batterij nog bij te kunnen laden?
En schijnt die terwijl hij oplaadt? En wat met waterdichtheid tijdens laden?
Vooraan:
je zit met 2 dingen die niet mogen verblind worden:
Jezelf en daarom is licht op de neus EN spiegels uit den boze.
Als het licht voldoende gecondenserd uit 1 punt komt kan dat dmv een schaduwwerper die niet te hard opvalt.
Hoe groter het frontale oppervlak van het voorlicht, hoeveel te moeilijker het afschermen van je neus en spiegels wordt zonder een gigantische windvanger te monteren.
En je camera: opletten met die schaduwwerper want die refecteert naar boven (of er nog een extra voorzien, maar hoe toon je dan aan op beeld dat die verlichting op stond?)
Daarom lijkt die hoed op de Milan met opnieuw bestaande high end fietsverlichting wel nuttig. (oa ook omdat de Kellerman lichtjes tegen de zijkant schijnen en dus de achterste helft extra verlichten en waardoorde grote openingshoek van de LED's niet nodig is en veel meer licht naar achter kunnen concentreren (daar waar het voornamelijk nodig is gelet op het profiel van een velomobiel).
Helaas is (bijna) elke verlichting met groot strooilicht (net omdat dat resulteert in zelf beter gezien worden) en dus hinderlijk voor zowel jezelf als de camera.
Kortom denk ik dan:
Paaltje (iets esthetischer mag uiteraard) met:
achteraan ofwel de
- Kellermanlichtjes als de lengte van de "paal voldoende" is om de zijkant nuttig te beschijnen (+-€200 incl remlicht en pinkers, externe voeding) of de
- Lezyne of Knog (batterij, moeilijk tijdens de rit schakelbaar) +- €100
- toch zelf iets fabriceren zonder bewezen batterijcapaciteit en durabiliteit
Vooraan:
- windvangers en een groot opp. met leds (bv Knog Cobber front, motorfietsverlichting,...)
- minder windvangers en puntbron (kies maar naar hoeveel €€€ je wilt uitgeven)
- zelfbouw leds
- Schakelbare fiets verlichting (ook als zicht te gebruiken