Snelheid is onzin. Met auto's die vele harder gaan hebben ze immers geen problemen. Geluid? Bukfietsen maken een vergelijkbaar geluid (trappers/ketting etc) en zijn ook geen probleem. Ik denk dat de combinatie van deze zaken dan voornamelijk in combinatie met de vorm van het ding (lang gerekt en laag) en de trappers die aan de voorkant zitten, het dier meer angst zullen inboezemen.saskija schreef:Hallo allemaal. Ik heb niet zo veel met fietsen maar wel met paarden. Even uitleggen.
Als jullie een paard tegenkomen of ik een ligfiets dan zou ik ( en mijn paard) het heel erg prettig vinden als jullie snelheid zouden kunnen minderen en op willen houden met trappen. Het geluid en de snelheid vinden paarden niet prettig.
Hm.... tijgers en paarden.... volgens mij is dat een combinatie die niet echt veel voorkomt in de natuurPaarden zijn vluchtdieren en in het wild werden zij aangevallen door tijgers enzo.

Ze kunnen er echter wel op getrained worden! Goed, erg goed realiseerbaar zal het niet zijn voor het gemiddelde paard. Zo'n training zal vast niet goedkoop zijn als deze al beschikbaar is voor particulieren.Nu denken zij nog steeds zo en zien ze jullie ligfietsers als een roofdier dat hun aan valt. Dat daarbij nog een redelijke snelheid heeft en een vreemd geluid maakt. Hierop gaan paarden steigeren en proberen zij te vluchten. In het ergste geval draaid een paard zich om en trap naar de ligfiets. Dit moet natuurlijk voorkomen worden anders krijg je lelijke ongelukken zowel bij ligfietsers als bij ruiters danwel bij de paarden. Paarden kunnen hier niets aan doen het zit in hun natuurlijke reactie voor hun eigen veiligheid.
Bedenk wel dat jij als ruiter verantwoordelijk bent voor datgene wat je dier veroorzaakt. Schrikt het van een ligfiets, dan zal jij als ruiter toch in staat moeten zijn om het dier onder controle te houden (ik geef het je te doen indien het echt schrikt en bang wordt...). Als ruiter zal je dit constant in je achterhoofd moeten houden!Alvast bedankt voor de medewerking.
Onlangs naderde ik een ruiter-te-paard van achteren met m'n Alleweder (raket op 3 wielen maar zonder straalmotor) Eenmaal achter de ruiter (op gepaste afstand uiteraard...) heb ik naar de ruiter geroepen dat ik er zo langs zou komen en dat ze bedacht moest zijn op de reactie van het dier. Op zo'n moment is niet trappen geen optie... dan kom ik het dier nooit voorbij.
Een enkele keer heb ik op m'n woon-werk-route dat ik 2 mensen tegenkom met een paar pony's die van het ene weiland naar het andere verplaatst worden. De dieren lopen mee aan een leiband. Dan kies ik er meestal voor om gewoon even in de berm te sturen en te wachten tot ze voorbij zijn.
Een andere keer kwam ik een man tegen met een jong paard (nog niet helemaal volwassen). Het die was nogal schrikkerig en leek te bang te zijn om mij te naderen (ik had al op een meter of 25 door dat het dier angstig was en was al afgeremd). De man heeft vervolgens het hoofd van het dier afgewend en het oog wat mij mogelijk zou kunnen zien met z'n hand afgedekt. Ik kon toen veilig passeren.
Ook ik ben bekend met paarden (veel paardenhouders in de familie) en dus met hun gedrag en hoe ze benaderd moeten worden. Jij kan ons vragen om rekening te houden met de aard van het dier. Daar ben ik het mee eens. Alleen zal ook jij je goed moeten bedenken wat de aard van het dier is en eveneens rekening moeten houden met vreemde situaties (ligfietsen) waar het paard van kan schrikken e.d. Als je bang bent dat je het dier niet onder controle kan houden, is het niet verstandig om met het dier het verkeer in te gaan! Nogmaals: jij bent verantwoordelijk voor het dier en de mogelijke gevolgen als het dier uithaalt naar (Bijvoorbeeld) een ligfietser of op hol slaat en de nodige auto's in de problemen brengt.