die blauwe bakjes zijn balance laders BC-4S15D. daarmee kan ik de cellen extern ook eens balanceren, want vertrouw die BMS allemaal niet.
die zwarte is een battery monitor
ivm die BMS, die RC batterijen hebben een balance stekker. daarmee kan ik ze opladen via die blauwe bakjes, maar die kabels gebruik je dan ook om je BMS aan te sluiten. op deze manier.
t is plug and play dus
een 10S li-ion battery is gemiddled 36-37V. leeg is ze 30V, vol is ze 42V.
Een 36V li-ion lader gaat dus tot 42V. maar als je een lader hebt tot 42V, is dat dus identiek dezelfde.
de mijne heeft ook een rood lichtje als die oplaad, en gaat groen als de accu op 42V komt.
beide batterijen heb ik op 42V gezet, en daarna met elkaar verbonden. ze hangen die permanent parallel, zowel bij ontladen als opladen.
als je hierboven bij mijn foto kijkt van die roze batterijen, daar staan ze ook met 4 in parallel, en kan absoluut geen kwaad zolang ze maar continue verbonden blijven.
zekeringen heb ik niet, ik gebruik dunne draad (dacht 1,5mm² rood-zwarte draad). de RC batterij kan 40C leveren, met 9Ah kan die dus piek 360A leveren. bij een deftige kortsluiting zal mijn draad als zekering spelen en doorbranden
eens opgekuisd ziet dat er allemaal zo gevaarlijk niet meer uit hoor. het glas is ook grijs gespoten nu, dus zie je eigenlijk enkel een grijs koffertje. connectors zitten in de zijkant verwerkt nu, dus ook geen draadjes meer
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/accu.jpg
momenteel ziet er alles er zo uit. 3D geprinte behuizingen
en dan beide in een 'koelzakje'.
op laatste foto zie je al wat onbalance weer. 3.59-3.63-3.61-3.61-3.62V. t is natuurlijk peanuts, maar zo begint het.
als de accus volledig ontladen worden, zal de ene op 3.00V eindigen, en de andere op 2.96 en dat is TE laag waardoor die iets sneller verslijt. verschil zal naarmate de laadbeurten toenemen, dus verergeren. dus als ze vol zijn, hang ik ze elke maand eens aan die blauwe bakjes zodat ze ALLEMAAL op 4.20V staan weer en niet op 4.16.
het 2de pack van 5 batterijen is iets beter.
3.62-3.63-3.64-3.64 en 3,63V. slechts max 0,2V verschil onderling