Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
Eigenlijk hoor ik alleen Wouter hier net boven maar zeggen dat het ook kan komen door te zwaar te trappen. Heel veel mensen vergeten dat een ligfiets alleen maar harder gaat door harder te trappen. Je hebt wat minder luchtweerstand, dus gaat er al gauw eens een tandje bij. Overbelaste spieren en vooral knieen zijn toch heel snel een gevolg van het trappen van een te groot verzet. Souplesse blijft het toverwoord. Persoonlijk trap ik graag een hoog toerental en ik heb dan ook alleen last van mijn knieen wanneer ik te ver fiets, te lang hard fiets voor mijn conditie en ik toch ga bijschakelen om te kunnen blijven volgen, ergo wanneer ik mijn traptempo te ver terugschroef. Denk eens aan een cadansmeter, zodat je kunt inschatten hoeveel toeren je benen per minuut maken. Ik rijd graag ruim boven de honderd, maar tussen de tachtig en de honderd lijkt me probleemloos te kunnen zonder overbelasting. Ga je daar onder, dan vraag je om problemen. Denk er ook aan om tijdig terug te schakelen voor je stopt of afremt. Op een ligfiets kun je nu eenmaal niet je gewicht in de schaal leggen om terug op gang te komen.
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
Hier sluit ik mij volledig bij aan! Het is de oorzaak die je moet wegnemen en dan heb je helemaal geen spray of zalfjes (die meestal toch niet helpen) nodig.graddus schreef:Eigenlijk hoor ik alleen Wouter hier net boven maar zeggen dat het ook kan komen door te zwaar te trappen. Heel veel mensen vergeten dat een ligfiets alleen maar harder gaat door harder te trappen. Je hebt wat minder luchtweerstand, dus gaat er al gauw eens een tandje bij. Overbelaste spieren en vooral knieen zijn toch heel snel een gevolg van het trappen van een te groot verzet. Souplesse blijft het toverwoord. Persoonlijk trap ik graag een hoog toerental en ik heb dan ook alleen last van mijn knieen wanneer ik te ver fiets, te lang hard fiets voor mijn conditie en ik toch ga bijschakelen om te kunnen blijven volgen, ergo wanneer ik mijn traptempo te ver terugschroef. Denk eens aan een cadansmeter, zodat je kunt inschatten hoeveel toeren je benen per minuut maken. Ik rijd graag ruim boven de honderd, maar tussen de tachtig en de honderd lijkt me probleemloos te kunnen zonder overbelasting. Ga je daar onder, dan vraag je om problemen. Denk er ook aan om tijdig terug te schakelen voor je stopt of afremt. Op een ligfiets kun je nu eenmaal niet je gewicht in de schaal leggen om terug op gang te komen.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
Ik heb mij een stel TDP pedalen aangeschaft ze zijn nog maar net toegekomen dus heb ze nog niet kunnen uitproberen,ik ben benieuwt of dit een verschil gaat maken,hopelijk wel want ze zijn vrij prijzig (klikken ook nogal moeilijk in zelfs in de lostste stand). Op hoop van zegengraddus schreef:Eigenlijk hoor ik alleen Wouter hier net boven maar zeggen dat het ook kan komen door te zwaar te trappen. Heel veel mensen vergeten dat een ligfiets alleen maar harder gaat door harder te trappen. Je hebt wat minder luchtweerstand, dus gaat er al gauw eens een tandje bij. Overbelaste spieren en vooral knieen zijn toch heel snel een gevolg van het trappen van een te groot verzet. Souplesse blijft het toverwoord. Persoonlijk trap ik graag een hoog toerental en ik heb dan ook alleen last van mijn knieen wanneer ik te ver fiets, te lang hard fiets voor mijn conditie en ik toch ga bijschakelen om te kunnen blijven volgen, ergo wanneer ik mijn traptempo te ver terugschroef. Denk eens aan een cadansmeter, zodat je kunt inschatten hoeveel toeren je benen per minuut maken. Ik rijd graag ruim boven de honderd, maar tussen de tachtig en de honderd lijkt me probleemloos te kunnen zonder overbelasting. Ga je daar onder, dan vraag je om problemen. Denk er ook aan om tijdig terug te schakelen voor je stopt of afremt. Op een ligfiets kun je nu eenmaal niet je gewicht in de schaal leggen om terug op gang te komen.
ward
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
Daar heb je eigenlijk overschot van gelijk! Ik denk dat dit nog veel sterker geldt voor velen die met een velomobiel rondtoeren. Soms betrap ik mij er zelf op dat ik met de velomobiel soms als in een tunnel rij. Dan telt alleen het gevoel van snel te rijden, want in je achterhoofd zit toch onbewust dat idee dat het met een velomobiel snel, sneller, snelst gaat en moet gaan. En dan durf je wel eens iets te hard trappen.graddus schreef:Eigenlijk hoor ik alleen Wouter hier net boven maar zeggen dat het ook kan komen door te zwaar te trappen. Heel veel mensen vergeten dat een ligfiets alleen maar harder gaat door harder te trappen. Je hebt wat minder luchtweerstand, dus gaat er al gauw eens een tandje bij. Overbelaste spieren en vooral knieen zijn toch heel snel een gevolg van het trappen van een te groot verzet.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
-
- Helper
- Berichten: 298
- Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
- Postcode: 2920
- Locatie: kalmthout
- Contacteer:
Re: Spray of zalf tegen pijnlijke knieen en benen
Daar ben ik dus aan het werken hé,ik forceer mezelf nog altijd regelmatig omdat ik vind dat het ni snel genoeg gaat en dan vooral met de faw.Soms betrap ik mij er zelf op dat ik met de velomobiel soms als in een tunnel rij. Dan telt alleen het gevoel van snel te rijden, want in je achterhoofd zit toch onbewust dat idee dat het met een velomobiel snel, sneller, snelst gaat en moet gaan. En dan durf je wel eens iets te hard trappen.