Ortlieb ligfiets-tassen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Ortlieb ligfiets-tassen

#1 Bericht door Cycle Maniac »

Hallo mensen,

Op Velomobilforum zag ik de foto's van de Ortlieb ligfiets-tassen staan. Ze lijken wel wat op de Ortlieb motortassen.

Mooi natuurlijk, dat Ortlieb nu ook in de ligfiets markt gaat investeren. Toch heb ik zelf zo m'n twijfels over het ontwerp: Bagagerek van de door mij beoogde ligfiets (Rainbow Lyra) heeft een belastbaarheid van 20kg. En 20kg is een normaal gewicht wat ik op fietsvakanties meeneem. Waar het gewicht van de Radical banaantassen 50% / 50% over stoeltje en bagagerek worden vedeeld, hangen de Ortlieb tassen met 100% van hun gewicht aan het bagagerek. Wat mij geen fijn gevoel geeft, want ik zou graag wat marge aanhouden, om niet het bagagerek te gaan overbelasten. Maar ja, bij Ortlieb bouwt men elk tassen-systeem op het hakensysteem. En daar willen mogelijk niet vanaf wijken.

Kortom, wat vinden jullie ervan?
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

wim3600
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: vr 16 mei 2008, 20:00
Postcode: 3600
Fiets: Optima Orca wit,Optima Baron wit, M5 Tica lowracer
Locatie: genk
Contacteer:

Re: Ortlieb ligfiets-tassen

#2 Bericht door wim3600 »

Ik heb de ligfietstassen in mijn bezit gekregen, afgekocht van iemand die ze bij een failissement heeft opgekocht voor de helft van de prijs. Anders vond ik het wel een stevige prijs voor een stel fietstassen.
Dat ze enkel op het bagagerek leunen is niet waar, er is een riem met velcro bij om over het stoeltje te doen aan de voorkant van de tas.
Verder zijn de tassen perfect afgewerkt en 100% waterdicht wat mij toch iets waard is. Er zit zelfs een handige drinkbushouder bij voor boven op de tas te bevestiggen.
De toptas (dient ook als rugzak) is wat te lang voor op mij bagagerek (Optima Orca) Het handvat van de tas hangt net voor het achterlicht. Dit ga ik verhelpen door het achterlicht wat lager te plaatsen.
Vroeger deed ik het met de klassieke Ortliebtassen (inmiddels 15jaar oud en nog in goede staat), hierbij is het gewicht meer naar achter in vergelijking met de ligfietstassen, ze zijn ook iets kleiner (54 liter zonder de toptas ipv 40 liter).

Plaats reactie