Men beweert wel dat ligfietsers hogere snelheden halen door de verminderde luchtweerstand. Dit zal misschien wel gedeeltelijk kloppen, maar het kan niet alles verklaren.
Ik ben dus uitgekomen bij de trapbeweging zelf. Na een periode waarbij snelheden van + 40 km/h geen uitzondering waren, kreeg ik vreemde gewaarwordingen ter hoogte van het heupgewricht.
Bij de arts kon ik met mijn verhaal - dat de oorzaak mogelijk bij de ligfiets ligt - op weinig sympathie rekenen. Ligfietsen is nu eenmaal nog geen gemeengoed. Omdat ik me graag beroep op wetenschappelijk onderzoek, kon ik het niet laten om ter zake de wetenschappelijke kennis van de huisarts te toetsen. Ik werd prompt aan de deur gezet
Nieuwschierig als ik ben, ging ik daarom zelf op onderzoek. Ik vroeg me af hoe het heupgewicht belast werd en/of de beweging op de ligfiets vergelijkbaar is met andere courante bewegingen van het heupgewricht.
Toevallig kwam ik op de volgende website uit. Ik wil jullie deze niet onthouden.
http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html
P.S. De nazca fuego kan ook op mijn sympathie rekenen. Een fietsje waarover je niet zoveel kan lezen op dit forum.
De mechanica van de trapbeweging
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
Re: De mechanica van de trapbeweging
idd leuk leesvoer voor de techneuten.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
Re: De mechanica van de trapbeweging
Wat is dan de eigenlijke essentie van heel deze uiteenzetting, dat een bukfiets efficiënter is dan een ligfiets of heb ik er niets van begrepen
Ik was ook nooit de slimste van de klas vandaar
ward
Ik was ook nooit de slimste van de klas vandaar
ward
-
- chauffeur
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
- Postcode: 2310
- Fiets: Flevobike racer 28"
- Locatie: Rijkevorsel
- Contacteer:
Re: De mechanica van de trapbeweging
het is al gemeten(universiteit): roeien is beter
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Re: De mechanica van de trapbeweging
Er hoeft gelukkig geen conclusie te zijn, het is een uiteenzetting over hoe het een en ander werkt.ward schreef:Wat is dan de eigenlijke essentie van heel deze uiteenzetting, dat een bukfiets efficiënter is dan een ligfiets of heb ik er niets van begrepen
Ik was ook nooit de slimste van de klas vandaar
ward
Met de juiste techniek, materiaal en training kunnen beiden ongetwijfeld op vergelijkbaar niveau komen.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
Re: De mechanica van de trapbeweging
je krijgt door zo'n uiteenzettingen andere of verfijndere inzichten,
zo is de zithoek (voor mij de hoek tussen benen en romp ) belangrijk, groter kleiner, het maakt wel degelijk verschil
Dan is het een kwestie van de juiste te vinden, ik vond met trail en error voor mij een goeie, en dat is nu dus ook wetenschappelijk bewezen. Als ik een nieuw frame bouw lees ik dat allemaal nog eens door.
Het is altijd een beetje meer of minder dat het verschil maakt.
zo is de zithoek (voor mij de hoek tussen benen en romp ) belangrijk, groter kleiner, het maakt wel degelijk verschil
Dan is het een kwestie van de juiste te vinden, ik vond met trail en error voor mij een goeie, en dat is nu dus ook wetenschappelijk bewezen. Als ik een nieuw frame bouw lees ik dat allemaal nog eens door.
Het is altijd een beetje meer of minder dat het verschil maakt.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
-
- Junior
- Berichten: 43
- Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
- Postcode: 3910
- Fiets: Giant XtC3
- Locatie: Neerpelt
- Contacteer:
Re: De mechanica van de trapbeweging
Ik heb mijn thesis nog ooit gemaakt (in 2005) over de optimalisatie van het trappen bij gebruik van een ligfiets. Ik heb een aantal proefpersonen leren fiets met SPD-pedalen door gebruik te maken van duwen én trekken aan de pedalen.
Dat gaf een veel mooiere trapbeweging. De richting van de resulterende kracht was na een paar weken van training veel mooier in de richting van de raaklijn op de trapcirkel, PLUS, ze was ook in een groter deel van de trapcyclus aanwezig.
Zoals je kan op het einde van de tekst is de resulterende kracht maar in een kleiner deel van de trapcyclus aanwezig... niet meer bij de ligfietsers die duwen én trekken. Als jet het trekken op de SPD-pedalen niet bewust gebruikt, lijken de resultantes wel ongeveer gelijk voor een bukker en een ligger.
Dat gaf een veel mooiere trapbeweging. De richting van de resulterende kracht was na een paar weken van training veel mooier in de richting van de raaklijn op de trapcirkel, PLUS, ze was ook in een groter deel van de trapcyclus aanwezig.
Zoals je kan op het einde van de tekst is de resulterende kracht maar in een kleiner deel van de trapcyclus aanwezig... niet meer bij de ligfietsers die duwen én trekken. Als jet het trekken op de SPD-pedalen niet bewust gebruikt, lijken de resultantes wel ongeveer gelijk voor een bukker en een ligger.