minder zicht
-
- Neo Prof
- Postcode: 3020
- Fiets: hp-scorpion (trike)
- Velomobiel: mango 2012
- Contacteer:
minder zicht
Als ik een serieuze fietstocht heb gedaan en ik stop even aan een drenkplaats stuur ik al eens een gsm-bericht naar het thuisfront. Bij deze gelegenheden is het mij opgevallen dat ik dan de grootste moeite heb om mijn berichtjes op het scherm te zien. Heb ik lang genoeg gerust, dan heb ik terug een beter zicht. Heeft een zware inspanning effect op het zichtsvermogen?
- marksje
- ploegleider
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Contacteer:
Mijn dochter is opticien en ik heb u probleem eens voorgelegd.
Haar eerste vraag is : "Hoe oud is die persoon ?" mijn antwoord : "Ik weet het niet". Ze veronderstelt 40 +.
Blijkt dat eens je 40 + bent dit een normaal verschijnsel is en dat dit duid op een beginnend "leesprobleem". Twee factoren spelen mee en dat zijn
1. de soepelheid van de lens en 2. de spiertjes die de lens bedienen.
Wanneer je iets ouder wordt vermindert de spoepelheid van de lens en past die zich iets minder vlug aan dan ze normaal doet als je jong bent, dus om te focussen van ver af naar dichtbij duurt dit net iets langer; en dan de spiertjes, na een inspanning krijgen die lensspiertjes net iets minder zuurstof dan dat ze normaal in rust krijgen en zo werken die dan ook iets minder.
Moraal van het verhaal. Ge wordt een dagje ouder beste vriend
PS. Ik ben er 53 en heb al problemen om mijn fietscomputerken af te lezen zonder bril. Ik ben zelfs zinnens dat ding iets verder van mij af te monteren.
Haar eerste vraag is : "Hoe oud is die persoon ?" mijn antwoord : "Ik weet het niet". Ze veronderstelt 40 +.
Blijkt dat eens je 40 + bent dit een normaal verschijnsel is en dat dit duid op een beginnend "leesprobleem". Twee factoren spelen mee en dat zijn
1. de soepelheid van de lens en 2. de spiertjes die de lens bedienen.
Wanneer je iets ouder wordt vermindert de spoepelheid van de lens en past die zich iets minder vlug aan dan ze normaal doet als je jong bent, dus om te focussen van ver af naar dichtbij duurt dit net iets langer; en dan de spiertjes, na een inspanning krijgen die lensspiertjes net iets minder zuurstof dan dat ze normaal in rust krijgen en zo werken die dan ook iets minder.
Moraal van het verhaal. Ge wordt een dagje ouder beste vriend

PS. Ik ben er 53 en heb al problemen om mijn fietscomputerken af te lezen zonder bril. Ik ben zelfs zinnens dat ding iets verder van mij af te monteren.

...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- Peter J
- dokter
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Contacteer:
LOLcrash-quest-dummy schreef:1 oplossing : langere armen

Dan moet ik dringend mijn armen laten verlengen... kan nog van pas komen op het werk ook

En ja, ik ben de 50 gepasseerd, maar tot een goed jaar geleden had ik op de medische controle van het
werk nog steeds een perfect zicht zowel ver af als dichtbij...
Maar nu gaat het echt wel aan een enorm tempo bergaf voor het zicht dichtbij, ver af gaat nog prima

TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE