MirageDrive aandrijving

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pixel-Man
Helper
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
Postcode: 59000
Fiets: Quest
Locatie: Lille (Rijsel, F)
Contacteer:

MirageDrive aandrijving

#1 Bericht door Pixel-Man »

Zou zo'n soortelijk aandrijving niet op een velomobiel kunnen passen ?
Darmee, gedaan met de “big nose” design.
Zie:
http://fr.youtube.com/watch?v=CKlvY5vDrL0

PS: ik zie mij wel met zo'n kayak op de rivier naast mijn huis...
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#2 Bericht door Pleeboy »

eerst: als kajakker vind ik dees wel een plezant idee!
twee: de lichte(re) weerstand van het water maakt het mogelijk om korte bewegingen te maken, maar als je dat op een vm wil moteren ga je, om het comfort hoog te houden, veel versnellingen moeten voorzien...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

wie zegt er dat je de wielen wil aandrijven ?
zo'n flip flap op je neus lijkt me wel maf, en je hebt niet noodzakelijk versnellingen nodig, hoop en al een pitch instelling :wink:

als je het toch op de wielen wil overbrengen lijkt een dubbele snekaandrijving van een roeifiets het interessants : quasi traploze versnelling.

het grote voordeel : kan veel compacter dan de ronddraaiende trappers, dus een plattere neus is mogelijk.

het nadeel van het versnellingsverlies kan je opvangen met het plaatsen van veren.

als de winst in de aerodynamica en frontaal oppervlak opweegt tegen de minder optimale drivetrain van een kettingaandrijving maa kje nog steeds winst.

uitproberen dus

(let op het patent van thijs roeifietsen voor je ermee op de markt komt ...)

Gebruikersavatar
Pixel-Man
Helper
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
Postcode: 59000
Fiets: Quest
Locatie: Lille (Rijsel, F)
Contacteer:

#4 Bericht door Pixel-Man »

Ik heb een VM met een soortelijk aandrijving getekend.
Voordeel : « flat nose »
Bijlagen
coleoptera-04.jpg
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#5 Bericht door Vital »

Probleem is dat je sowieso een bepaalde hoogte nodig hebt voor je knieen dus je frontaal oppervlakte zal nooit veel kleiner worden...
ten tweede zullen de meeste systemen de efficientie van een "normale" fietsaandrijving niet halen
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Vital schreef:Probleem is dat je sowieso een bepaalde hoogte nodig hebt voor je knieen dus je frontaal oppervlakte zal nooit veel kleiner worden...
ten tweede zullen de meeste systemen de efficientie van een "normale" fietsaandrijving niet halen
Scheelt hem toch wel iets hoor Vital je hebt geen draaicirkel meer van over de 30 cm zonder tenen en hielen gerekend. Maar of het de krachtigste manier van trappen is weet ik niet.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#7 Bericht door steve'O »

Volgens mij ga je verlies doen; je moet een rechtlijnige beweging omzetten naar een rondgaande, dat is bij een "pistonmotor" een grote vorm van verlies. Bij de "gewone" trapbeweging wordt deze omzetting gedaan door de benen, die sowieso moeten buigen....

Natuurlijk komt het feit dat je niet aan de ronddraaiende beweging merkt dat je aan het einde van je "slag" zit er ook nog bij -> waarschijnlijk grotere klappen op de knieen... Misschien dat een elliptische beweging een beter oplossing zou zijn??? Voordeel; je merkt beter het einde van je slag, je krijgt een iets natuurlijker beweging én het frontaal oppervlak is verkleind ten opzichte van de gewone trapper....
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
Pixel-Man
Helper
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
Postcode: 59000
Fiets: Quest
Locatie: Lille (Rijsel, F)
Contacteer:

#8 Bericht door Pixel-Man »

Inderdaad, Steve'O

Je hebt gelijk. Ik had aan de progressiviteit van de horizontaal beweging niet gedacht.
Misschien met een pneumatische vering aan het einde van de slag (of een pneumatische aandrijving)…

Ik denk ook dat de elektrische ondersteuning de toekomst is. Een trapsysteem zou enkel nog nodig moeten blijven voor een kwestie van wetgeving.
Een steppersysteem zou de mogelijkheid bieden om mooier te kunnen maken. En dan , meer mensen gaan interesseren. Misschien denk ik al te ver...
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#9 Bericht door geertalders »

Zou de kracht ook niet zoals bij een stepbike kunnen omgezet worden?

Afbeelding

Plaats reactie