link > fietssnelweg / monorail idee
link > fietssnelweg / monorail idee
"Opmerkelijk genoeg is het fietscomfort van de CycleWay in Californië tot op de dag van vandaag - bijna 110 jaar later - nergens ter wereld geëvenaard. Het aantal geasfalteerde wegen is weliswaar enorm toegenomen, maar tweewielers krijgen daar in het beste geval maar een klein stukje van toegewezen. Snelwegen voor fietsers zijn onbestaande - in één ruk van A naar B rijden is een exclusief voorrecht van de auto."
?? De jaagpaden in ons land kan je toch gerust fietssnelwegen noemen.
Een soortgelijk verhaal als de Cycleway staat op http://www.bedenkerij.nl/mobility.nl#fietsen
Een fietssnelweg met altijd wind mee kan ook echt "low-tech":
- een brede weg met in het midden een perron-overkapping of (goedkoper) dicht struikgewas
- afhankelijk van de windrichting kies je de linker of rechterbaan
- de meest gunstige baan zou evt. met een rood/groen licht aangegeven kunnen worden (windmeter plus een beetje electronica)
- levert het meeste rendement op bij woonwerkverkeer rondom steden
- verlaagde aanleg met fietserstunneltjes is goedkoper, effectiever dan verhoogde aanleg
?? De jaagpaden in ons land kan je toch gerust fietssnelwegen noemen.
Een soortgelijk verhaal als de Cycleway staat op http://www.bedenkerij.nl/mobility.nl#fietsen
Een fietssnelweg met altijd wind mee kan ook echt "low-tech":
- een brede weg met in het midden een perron-overkapping of (goedkoper) dicht struikgewas
- afhankelijk van de windrichting kies je de linker of rechterbaan
- de meest gunstige baan zou evt. met een rood/groen licht aangegeven kunnen worden (windmeter plus een beetje electronica)
- levert het meeste rendement op bij woonwerkverkeer rondom steden
- verlaagde aanleg met fietserstunneltjes is goedkoper, effectiever dan verhoogde aanleg
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Junior
- Berichten: 43
- Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
- Postcode: 3910
- Fiets: Giant XtC3
- Locatie: Neerpelt
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Nouja, hier in NL kun je vrijwel ongehinderd zeer lange stukken comfortabel fietsen. In het ergste geval wordt het op de ligfiets op sommige punten intervaltraining wanneer er veel kruisende wegen zijn, maar daar tegenover staan weer stukken van gemakkelijk meer dan 5km (op de route Delft-Utrecht twee stukken van bijna 20 km!) waar je gehinderd door slechts een uitrit hier en daar door kunt fietsen. In alle delen van NL liggen zeer goede interstedelijke fietsnetwerken. Ik heb het idee dat de schrijver van dat stukje dus vooral voor BE spreekt.
Die ligfietsmonorail ziet er wel heel cool uit, alleen mogen ze iets aan de aerodynamica van de 'fietsen' doen, die is nu niet bepaald goed. Zoveel is er toch niet op tegen om er druppelvormen van te maken?
Die ligfietsmonorail ziet er wel heel cool uit, alleen mogen ze iets aan de aerodynamica van de 'fietsen' doen, die is nu niet bepaald goed. Zoveel is er toch niet op tegen om er druppelvormen van te maken?
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.