Wegcode Velomobielen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

Wegcode Velomobielen

#1 Bericht door geertalders »

Beste allemaal,

ik was op zoek naar de verkeersregels die momenteel gelden voor velomobielen...

Daar kwam ik (helaas bijna) op de volgende pagina terecht: http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=188

Als ik het dus juist begrijp (zie punt 1.3) moet men zich dus aan de regels van de fietsers houden...

Zie ik dit juist? Want als je artikel 9 uit de wegcode bekijkt is dit weer niet helemaal het geval (gebruik van fietspad/rijbaan...)

Alle info is welkom...

groeten,

Geert

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Wegcode Velomobielen

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

'n Oud onderwerp dat blijkbaar op geregelde tijdstippen als een waar monster van Loch Ness weer opduikt:

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=5120

Velomobielen horen bij de "rijwielen" waartoe ook de fiets hoort. Alleen mogen de driewielers onder de rijwielen gebruik maken van het fietspad, wat dus, naar de letter van de wet, veronderstelt dat hun eigenlijke plaats op de rijbaan is. Dat geldt volgens mij trouwens ook voor wie met een kinderkar rijdt. Of dat laatste evenwel zo veilig is, laat ik maar in het midden...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#3 Bericht door geertalders »

Is er ook ergens bekend waar dat in de wet staat (dat je als 3-wieler op het fietspad mag)?

Ik vind het super onduidelijk allemaal... Komt daar nog bij dat een eenduidige uitleg niet online te vinden is. Op wegcode.be staat volgens artikel 9 en de link die ik hierboven zette ook tegenstrijdige info... maar nogmaals, als ik alles correct begrijp.

Is er nergens een instantie die de uitleg correct en eenduidig kan aanleveren?

Gr geert

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Ja, de taal van Belgische wetten laat vaak te wensen over. 't Lijkt wel of ze ergens in de 19e eeuw zijn blijven steken. Naast het "wetstratees" hebben we hier "ambtenarees" nog in overvloed!

Nu, in het zinnetje "de drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen" wordt impliciet gezegd dat de plaats van dergelijke voertuigen eigenlijk op de rijbaan is. Beantwoorden ze evenwel aan de hierboven geschetste voorwaarden dan mogen ze ook op het fietspad. Ze mogen. Dus mogen ze ook ergens anders rijden. Lees: de rijbaan.

Voor het overige staat er nergens expliciet vermeld dat hun plaats op de rijbaan is.

Nu, ik heb al eens geïnterpelleerd geweest door een politieagent. Ik reed toen op de rijbaan, terwijl aan de linkerkant een verplicht fietspad lag. Alleen wordt dat fietspad voortdurend onderbroken door opritten en het lijkt wel of men z'n uiterste best heeft gedaan er met de regelmaat van de klok overval nutsvoorzieningen uit en in te graven. De kwaliteit is er dan ook naar. Dus, denkend aan m'n comfort en de snelheid nam ik maar de rijbaan.

De arm der wet dacht daar blijkbaar anders over... Met het bekeuringsboekje al in de hand werd ik aangesproken. "Mijnheer, ik mag veronderstellen dat dit een ligfiets is? Wel, waarom neemt u dan niet het verplichte fietspad?" Toen ik als antwoord verwees naar dit artikel, kreeg ik het schamper en ontwijkend antwoord "Ja, zeg, ik ken dat reglement ook niet vanbuiten..." Het boekje werd evenwel weer weggestopt, maar als afsluiter kreeg ik een hele preek over verkeersveiligheid.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

Nog eentje uit de begintijd van het forum. Ook toen al iets om een punthoofd van te krijgen :wink:

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=604&

Interessante verduidelijking van Bruno en Patrick:
Je vindt deze discussie al eens terug met mijn Versatile in Gent. Ik heb toen aan die vrouwelijke agente en later aan Patrick op het web het verkeersreglement uitgelegd. Met je velomobiel mag je op de rijbaan of het fietspad (wet is veranderd op 1 jan. 2004) Een agent die je zegt dat je op het fietspad moet rijden, die moet je volgen, dat bevel gaat boven de geldende regels.
Maar dan alleen geldend voor op dat moment. De volgende dag mag je rustig je actie hervatten en weer op de rijbaan gaan rijden.... totdat een agent je weer 'beveelt' om op het fietspad te gaan rijden.
Inderdaad geldend op dat moment.
Een bevel (wat een lelijk woord) is strikt beperkt in tijd, en het moet wettelijk en motiveerbaar zijn door degene die het uitspreekt. Eens de politieman uit het zicht mag je opnieuw doen wat je voorheen deed, tenzij je iets doet wat eigenlijk niet mag volgens het verkeersreglement. Kom je even later die politieman tegen, dan moet hij maar een nieuw bevel geven.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#5 Bericht door geertalders »

Dus als ik het als volgt samenvat, heb ik dan het belangrijkste gehad?
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, MOGEN eveneens het fietspad volgen.


82.4. Afmetingen
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
Groeten,

Geert

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#6 Bericht door rik »

Voor zover ik me herinner is de maximum breedte van een fiets momenteel 1m.
DF 269
Ice sprint1 26"

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#7 Bericht door geertalders »

Tja, dit is de info die ik op wegcode.be gevonden heb. Moeten we ons vragen stellen bij de mate waarin hun info up to date is? Of valt dit normaal gezien mee?

Gr Geert

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#8 Bericht door rik »

Dat valt normaal gezien wel mee. Ik zal eens zien of ik nog kan uivlooien van waar ik het eventueel heb.
DF 269
Ice sprint1 26"

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#9 Bericht door rik »

Ik heb 's even gegoogled, en heb de volgende site's geradpleegd:
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 189af5283e
http://www.slimweg.be/partners/fietsers ... eId=3058#6
http://faber.kuleuven.be/persmap/fietst ... logie3.pdf
http://www.verkeershoekje.be/wijzigingen/index.htm
Het is een beetje verwarrend maar mijn conclusie is dat een fiets, lading inbegrepen maximum 1m breed mag zijn. Of dat ook zonder lading zo is is mij niet 100% duidelijk.
Misschien kunnen de specialsiten wat verheldering brengen?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gast

#10 Bericht door Gast »

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82

Staat alle info. Een fiets max 0.75 m. breed. Een drie- of vierwielig rijwiel max 2.50 m. breed.

en zoals reeds gezegd mag een rijwiel met meer dan 2 wielen op het fietspad als het max 1 m. breed is.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#11 Bericht door rik »

Kries schreef:http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82

Staat alle info. Een fiets max 0.75 m. breed. Een drie- of vierwielig rijwiel max 2.50 m. breed.

en zoals reeds gezegd mag een rijwiel met meer dan 2 wielen op het fietspad als het max 1 m. breed is.
Dat zei Geert inderdaad ook al maar waarom kan je dan op enkele van de sites die ik vermeld lezen dat een fiets, inbegrepen zijn lading, maximum 1m breed mag zijn?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#12 Bericht door quattrovelootje »

geertalders schreef:Tja, dit is de info die ik op wegcode.be gevonden heb. Moeten we ons vragen stellen bij de mate waarin hun info up to date is? Of valt dit normaal gezien mee?
De info op wegcode.be is altijd uptodate, die wordt onderhouden door mensen die er dagelijks mee werken. Je kan je trouwens (gratis) opgeven om via mail van elke recente wijziging in de wegcode verwittigd te worden.

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#13 Bericht door rik »

'k Heb nu een duidelijker antwoord gevonden op wegcode.be: http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82
Het klopt inderdaad dat een fiets maximum 75cm breed mag zijn. Anderzijds mag een aanhangwagen getrokken door een fiets maximum 1m breed zijn met al zijn uitstekende delen.
Een drie- of vierwieler mag dan weer 2,5m breed zijn (maar dan mag hij wel niet op het fietspad)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

#14 Bericht door PatRecumbent »

Dankzij de link van Rik geleerd dat op een velomobiel twee reflectoren moeten staan aan de zijde waar er twee wielen zijn.

En elke ligfiets moet reflectoren op de pedalen hebben.

Maar ik wil hier nu geen discussie losketenen over reflectoren. Dus iedereen denkt er het zijne van.

Gast

#15 Bericht door Gast »

Nog een "rare" :

bij verkeersbord C3 met onderbord M2 of M3

(C3 = Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder)
(M2 = uitgezonderd fietsers M3 = M2 + bromfietsen A)

mag je een velomobiel niet rijden aangezien dat geen (brom-) fiets is maar een rijwiel.

Plaats reactie