Klein onderhoud aan de WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Klein onderhoud aan de WAW

#1 Bericht door Wijnandt »

'k Heb gisteren, na ongeveer 6200 km totaal met m'n WAW te hebben afgelegd, wat klein onderhoud gepleegd. Voor 'n verslag daarvan zie http://waw015.blogspot.com/2009/01/klei ... aw015.html.

Mijn vraag is of andere WAW-piloten soortgelijke ervaringen hebben met evt. zwakke of sterke punten van de WAW.

'k Heb het effect van de TerraCycle kettingrollen nog niet kunnen testen, want het weer hier is te slecht voor deze mooiweerfietser :oops: ...

'k Heb wel gezien dat vooral de voorste kettingrol dermate ingesleten was dat de kettinglijn al begon met het inslijten van het ligstoeltje vooraan. Da's dus iets om in de gaten te houden als je een aanmerkelijk ingesleten voorste kettingrol hebt.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#2 Bericht door skywise »

Aha, toch nog iemand met kettingrolslijtage! Ik moet ze nu nog maar om de 3000km vervangen (vroeger om de 1000 als ik dat al haalde). Helaas passen de Terracycle rollen niet bij mij omdat ze te breed zijn voor vooraan (ik heb een nieuwe rolas die vastgelamineerd zit in de vloer omdat die op de trapas niet perfect recht was vastgelast wat overmatige slijtage met zich meebracht).
De ventisit hangt bij mij nog steeds vast met dubbelzijdige plakband die ik nog maar één keer heb vervangen (toen het zitje vol kettingsmeer was geraakt door een gat in het stoeltje gemaakt door de trekkende ketting die op verseten rollen begon in te slijten).
Mijn vizier is al meerder malen vervangen omdat het ondoorzichtig werd van de krassen en ik zit dus al met de niewere versie die geen lipjes meer heeft maar omgeplooide hoekjes.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#3 Bericht door Vital »

Ik heb met de terracycles nog maar 1200km gedaan en nog geen spoor van slijtage...
Maar een klein onderhoud na 6200 km? Ik doe een klein onderhoud om de 300km, steentjes plukken, ketting smeren, kijken of wielen goed draaien en geen slag hebben, bandendruk controleren. En kijken of alle boutjes van ophanging en wielnaven vastzitten, ik heb deze week meer dan 30 km gereden met snelheden van 70 => 121 km/h en dan wil ik toch 100% gerust zijn dat alles goed vastzit.
En sinds kort de binnenkant van de fiets uitwassen met allesreiniger want na 300km krijgt de fiets anders toch een geurtje...

@skywise, folie op je ruitje en je hebt geen last meer van krassen...

PS Om duidelijk te zijn, het is niet noodzakelijk om met mijn regelmaat controle te doen want ik vind zelden is dat los zit, noem het maar beroepsmisvorming...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#4 Bericht door paulheyndrickx »

Vital schreef: @skywise, folie op je ruitje en je hebt geen last meer van krassen...

...
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Heb nog steeds het eerste ruitje maar dat is al tamelijk bekrast. Ik kijk er in principe onderdoor want zeker bij regen en/of duister is het bekraste ruitje alleen maar hinderlijk.

Plaats reactie