op verzoek : test Bries vs Sunrider

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

op verzoek : test Bries vs Sunrider

#1 Bericht door Broeno »

Na enkele korte ritjes met een paar verschillende velomobielen was ik tot het besluit gekomen dat als er een VM in mijn garage moest komen, het een Bries of Sunrider moest worden (joystickbesturing, volledig geveerd en binnen budget).
Gisteren een dagje met de Bries erop uit geweest, vandaag een halve dag op de trein gezeten om de Sunrider een paar uurtjes te gaan testen.

De Bries is laag, smal en potentieel heel snel. Aangezien ik zonder kapje reed, fungeerde het kontje waarschijnlijk als remparachute. Tegenwind had ik de indruk slechts een beetje sneller te zijn dan met de ligfiets. Toen ik een beetje wind mee of opzij had, kon ik wel veel hogere (geschatte want geen km-teller) snelheden halen. Mét het kapje of eventueel een klein vizier/spoilertje denk ik dat het een potentiële raket is. Comfort valt goed mee ondanks dat de vering niet op het juiste gewicht stond afgesteld. Sturing goed reaktief en toch stabiel, vlot op te trekken of een helling/brug op te rijden. Veel plaats in het kontje en gigantisch veel plaats in de neus! Alles moet wel nog iets beter afgewerkt worden, maar daar is het ook een prototype voor niewaar. Wel nogal veel gerammel van de ketting, maar daar gingen ze bij Fietser.be nog iets aan proberen doen. En warm! Voor geïnteresseerden in de Bries: de optionele luchtinlaat in de neus is een aanrader! :wink:

De Sunrider nodigt je als het ware uit plaats te nemen. De mooist afgewerkte vm qua interieur die ik ooit gezien heb! Bijna chique. Ik moest even zoeken naar een goede lighouding, maar de instelling is gebruiksvriendelijk. Een volledig uitgeruste vm voor een superconcurrentiële prijs, prettige sturing, comfortabel, stil, superwendbaar (!). Heel gemakkelijk in- en uitstappen, praktische kap, mooi met het Versatile-dakje. Wel heel zwaar om in gang te trappen en ik heb er ook geen hoge snelheden mee kunnen halen.

2 dagen bollen met een velomobiel hebben mij wel doen twijfelen over de haalbaarheid van een vm als vervanger van mijn auto. Zodra ik enkele kilometers aan het trappen ben, zweet ik als een otter. Met de Bries heb ik op een 70-tal km 1 liter Aquarius, 66 cl Extran, een halve liter water en 66 cl cola 'verbruikt' (zonder te rekenen dat ik ook 's avonds nog meer dorst had). Bij momenten was het zweet letterlijk aan het stromen! Zelfs met de goed verluchte Sunrider (heel goed verschil voelbaar tussen rijden & stilstaan) zwom ik binnen de kortste keren in het zweet. Als je de vm enkel gebruikt voor sportgebruik of om te pendelen met een douche aan weerszijden van je traject geen probleem. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij altijd & overal drijfnat van het zweet te arriveren... :oops: :? Ondertussen ook ondervonden dat een driewieler vreemde dingen kan doen als je tussen tramsporen terechtkomt en dat je zelfs met een superwendbare Sunrider, zelfs in fietsland Nederland problemen kunt hebben op plaatsen waar je met een gewone (lig)fiets gewoon doorrijdt. :?
Ik ga mezelf nog even bedenktijd geven, maar ik begin te overwegen de Smart gewoon te houden voor wanneer het niet anders kan en voor de rest zoveel mogelijk met de ligfiets te doen. En hoewel de Bries heel wat rijplezier biedt (meer dan de Sunrider), was ik vandaag toch content nog een ritje te kunnen maken met mijn Azub... nog leuker...
Laat mijn twijfels jullie echter niet tegenhouden: de Bries is/wordt een comfortabeler en praktischer variant van de Waw en waarschijnlijk heel snel. En we mogen best wel trots zijn op een Belgisch topprodukt! En de Sunrider is in mijn ogen eigenlijk een beetje een 'goedkope Versatile'. Beetje zwaarder, niet de snelste maar luxueus en echt àf.
@brunomobiel

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Eerste indrukken, testervaringen, bedenkingen achteraf... zijn altijd boeiend om te lezen. Hier is dat niet anders. Aan de toon te merken gaat je voorkeur op dit ogenblik duidelijk uit naar de Sunrider. Of zie ik dat verkeerd?

En ja, het "velomobielen" en zweten zijn bij de meesten onder ons nu eenmaal onverbrekelijk verbonden met elkaar. Ook ik ben iemand bij wie de zweetsluizen snel en heel rijkelijk open gaan, maar eigenlijk stoort me dat niet erg. Als ik dan ergens voor zakelijke doeleinden moet zijn, neem ik gewoon een verse t-shirt mee. Zo moest ik vandaag in de namiddag in Deinze zijn. Brugge-Deinze, een leuk tripje langs resp. kanaal Gent-Brugge en Schipdonkkanaal, maar tegelijkertijd ook een flinke zweetbeurt. 't Is dan bij aankomst een kleintje van bovenkledij te wisselen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#3 Bericht door quattrovelootje »

Broeno : was de Bries voorzien van een trapgat of niet ? Ik weet dat de WAW er standaard geen heeft, maar dat maakt een wereld van verschil als het op de binnentemperatuur aankomt.

Tihamér -heeft zijn AW nog niet laten staan vanwege de hitte 8)
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#4 Bericht door rik »

@Broeno: bedankt, nu hebben we toch toch al wat eerste indrukken!
allewedertje schreef:Broeno : was de Bries voorzien van een trapgat of niet ? Ik weet dat de WAW er standaard geen heeft, maar dat maakt een wereld van verschil als het op de binnentemperatuur aankomt.

Tihamér -heeft zijn AW nog niet laten staan vanwege de hitte 8)
:roll: Van wie weet jij dat dan? De mijne is namelijk standaard WEL uitgerust met een trapgat, al zit daar meestal een plaat op (die ik wel heel snel kan verwijderen indien nodig).

Rik - heeft zijn waw ook nog nooit laten staan vanwege de hitte!
DF 269
Ice sprint1 26"

jonathan

#5 Bericht door jonathan »

hey broeno

Ik doe mijn verplaatsingen quasi altijd met de fiets. Uit practische overwegingen veel met de velomobiel.
Om mijn werk dring ik tussen de 2.5 en 3 liter water-fruitsap mengsel.
In de fiets heb ik bus met hetzelfde(met beetje zout erbij) van 2 liter en die vervang ik bij dit weer elke twee dagen, bij goed weer elke dag.

Das een hoop vocht maar je hebt het nodig en onder de 13l is het ook niet giftig. Na een week of twee ben je dat gewoon en denk je er niet meer over.

Koffie is wel geen goede optie. Dan moet je toch wel iets teveel zuipen om jezelf in orde te houden.

Uit wat je schrijf zou ik voor de bries gaan. Ruimte + snelheid zijn in de praktijk erg waardevol. Gewicht en afwerking minder.

Gebruikersavatar
sietse
Junior
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 23:17
Postcode: 2900
Locatie: Schoten
Contacteer:

#6 Bericht door sietse »

Broeno : was de Bries voorzien van een trapgat of niet ? Ik weet dat de WAW er standaard geen heeft, maar dat maakt een wereld van verschil als het op de binnentemperatuur aankomt.

de test bries heeft nog geen trapgat! maar wel een luchthapper vooraan de neus

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

rik schreef:Van wie weet jij dat dan? De mijne is namelijk standaard WEL uitgerust met een trapgat, al zit daar meestal een plaat op (die ik wel heel snel kan verwijderen indien nodig)
Omdat ik al verschillende WAW's heb gezien die er geen hadden en ook de huur-WAW die ik ooit probeerde er geen had, dacht ik dat die standaard zonder werd geleverd. Mss mijn fout, waarvoor excuus :oops:

Als de Bries idd alleen maar een luchthapper vooraan heeft, is die dan ook niet wreed warm in de zomer ?

Tihamér -heeft ook een extra plaat voor de trapgat van de AW, maar gebruikt die niet
i ride my bikes to ride my bikes

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#8 Bericht door rik »

Geen excuses nodig, Tihamér. Ik wou het maar gewoon even rechtzetten. Vermoedelijk werd dit pas toegepast vanaf een bepaald nummer, maar welk weet ik niet. Misschien een vraagje voor Dries?

In 't vervolg misschien toch mijn waw eens van kortbij bekijken? :twisted: :wink: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#9 Bericht door Broeno »

eeuwige reiziger schreef:Eerste indrukken, testervaringen, bedenkingen achteraf... zijn altijd boeiend om te lezen. Hier is dat niet anders. Aan de toon te merken gaat je voorkeur op dit ogenblik duidelijk uit naar de Sunrider. Of zie ik dat verkeerd?
Gôh, ik weet het nog zo niet. De Sunrider is wel praktischer en aangenamer om in te vertoeven, maar de Bries is veel leuker om mee te rijden. :twisted: Het hangt er maar vanaf wat je prioriteiten zijn hé. Oh ja, nog 2 dingetjes: ik verkies de gescheiden remmen van de Bries boven de gekoppelde van de Sunrider omdat je dan zelf in de hand hebt of de vm rechtuit remt of zonodig naar 1 kant trekt. De test-Sunrider trok altijd naar rechts. Is waarschijnlijk gemakkelijk te regelen, maar dubbele remgrepen boezemen me ook gewoon meer vertrouwen in. En de gripshifts (of hoe noem je dat) van de Sunrider zijn ook niet meteen mijn ding. Liever een apart hendeltje/knopje om op en af te schakelen zoals op de Bries of mijn eigen Azubje.
eeuwige reiziger schreef:En ja, het "velomobielen" en zweten zijn bij de meesten onder ons nu eenmaal onverbrekelijk verbonden met elkaar. Ook ik ben iemand bij wie de zweetsluizen snel en heel rijkelijk open gaan, maar eigenlijk stoort me dat niet erg...
Mja, ik zeg het, als er een douche wacht op het einde van de rit heb ik er geen probleem mee, maar wanneer dat niet mogelijk is, vind ik dat niet zo proper. 's Morgens zweten als een rund en dan nog 8 uur werken zonder douche... ik wil het mijn collega's niet aandoen. :-& :oops: Het punt is: de velomobiel zag ik als vervanger voor een auto voor als het te smerig weer is om 'open' te fietsen. Maar als ik dan toch reservekledij moet meehebben, kan ik evengoed bij de gewone ligfiets blijven. En nat zijn van de regen veroorzaakt doorgaans minder geurhinder dan nat zijn van het zweet. :twisted:
En los van alle praktische, hygiënische, olfactorische argumenten moet ik gewoon toegeven dat ik me eigenlijk nog altijd het meeste amuseer met mijn lekker hoge Azub Max. \:D/
@brunomobiel

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

#10 Bericht door Broeno »

sietse schreef:de test bries heeft nog geen trapgat! maar wel een luchthapper vooraan de neus
De gele Bries heeft een luchthapper maar nog geen achtervering, de witte waar ik mee reed geen luchthapper maar wel al achtervering. Allebei zonder trapgaten, maar bij Fietser.be zijn ze heel flexibel. Trapgaten, verluchting, speciale wensen... Volgens Dries allemaal geen probleem.
rik schreef:@Broeno: bedankt, nu hebben we toch al wat eerste indrukken!
Met veel plezier gedaan! :P Maar niemand zegt dat je zelf ook niet eens mag gaan proeven hé. :wink:
@brunomobiel

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#11 Bericht door paulheyndrickx »

Ik heb zelf ook een voetengat laten maken in de waw. Was 5 minuten werk en het scheelt wel wat in de luchtstroom. Ik heb gemerkt dat wanneer ik het vizier gans open zet er een luchtstroom naar binnen komt. Het zweet-probleem heb ik verder opgelost met de bionx. Scheelt heel wat. De waw is nu op lange trajecten inzetbaar, maar ik gebruik hem niet (meer) om te toeren. In de winter doe ik dat misschien opnieuw.

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#12 Bericht door rik »

Broeno schreef:
rik schreef:@Broeno: bedankt, nu hebben we toch al wat eerste indrukken!
Met veel plezier gedaan! :P Maar niemand zegt dat je zelf ook niet eens mag gaan proeven hé. :wink:
Die zit :lol: . Ik was het toch al van plan hoor, maar het kan nog even duren!
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

Broeno schreef:Mja, ik zeg het, als er een douche wacht op het einde van de rit heb ik er geen probleem mee, maar wanneer dat niet mogelijk is, vind ik dat niet zo proper. 's Morgens zweten als een rund en dan nog 8 uur werken zonder douche... ik wil het mijn collega's niet aandoen. :-& :oops: Het punt is: de velomobiel zag ik als vervanger voor een auto voor als het te smerig weer is om 'open' te fietsen. Maar als ik dan toch reservekledij moet meehebben, kan ik evengoed bij de gewone ligfiets blijven. En nat zijn van de regen veroorzaakt doorgaans minder geurhinder dan nat zijn van het zweet. :twisted:
En los van alle praktische, hygiënische, olfactorische argumenten moet ik gewoon toegeven dat ik me eigenlijk nog altijd het meeste amuseer met mijn lekker hoge Azub Max. \:D/
Voor alles moet je je vanzelfsprekend laten leiden door je beleving. Als je je het best op een ligfiets voelt, ga er dan voor. Als een velomobiel betere perspectieven biedt, hetzelfde laken...

Los van dit vind ik toch dat de velomobiel toch een grotere meerwaarde biedt voor langere woon-werktrajecten. In de eerste plaats is er de snelheid. Met dezelfde krachtinspanning ga je nu eenmaal sneller. Sneller is tijdwinst. In de winter heeft het zeker een pak comfort meer: je zit nu eenmaal beschut.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#14 Bericht door Scorpion Rider »

De universele ligfiets is nog niet uitgevonden. 8)
Gelukkig wel de ideale ligfiets, die van jezelf :wink:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Broeno
Helper
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 1:06
Postcode: 8790
Fiets: Azub Max
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: op verzoek : test Bries vs Sunrider

#15 Bericht door Broeno »

eeuwige reiziger schreef:Los van dit vind ik toch dat de velomobiel toch een grotere meerwaarde biedt voor langere woon-werktrajecten. In de eerste plaats is er de snelheid. Met dezelfde krachtinspanning ga je nu eenmaal sneller. Sneller is tijdwinst. In de winter heeft het zeker een pak comfort meer: je zit nu eenmaal beschut.
Meer beschut: volmondig mee eens! Maar 't is dat zweten hé... :?
Sneller? Euh... met de Sunrider niet zo veel, vrees ik. :( Veel trager accelereren natuurlijk maar kruissnelheid ook nie echt veel sneller dan mijn Maxske. Hij heeft dan ook een afwerking die bijna kan wedijveren met een auto. De Bries daarentegen... Net thuis van bij mijn ouders waar ik de Bries ook efkes gaan tonen was en moeder kon er niet van over hoe snel ik wel wegreed... en ik was nie eens aan 't forceren! :D 8) Maar ja, da zweten hé... :(
@brunomobiel

Plaats reactie