Door de wind, door de regen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

Door de wind, door de regen

#1 Bericht door ZesPak »

Vandaag ben ik dus voor het eerst door een echte regenbui gereden zoals ze die alleen in belgië hebben. Ondanks dat ik mijn K-way en K-way broek had aangedaan was ik ronduit NAT. Mijn broek was droog, maar mijn hemd was doorweekt.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de regen die via mijn kap kwam (ik had tegenwind dus regen recht in het gezicht). En de regen die door mijn rits kwam (te verwaarlozen, ware het niet dat er op mijn buik zo'n "plas" opbouwde). Een ander iets was dat mijn kussen, aan mijn onderrug, ook veel water pakte, water dat van mijn benen/schoot liep.
Dus hier zijn mijn vragen:

1. Zijn er goeie brillen/gadgets om in de regen te rijden zonder continu regen in je ogen te hebben? Ik heb namelijk lenzen en die zou ik wel eens kunnen verliezen... Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

2. Is er een oplossing om mijn kussen droog te houden? Het is een dik Nazca kussen, o zo zacht maar o zo sponzig.

3. Is er een oplossing om minder regen binnen te pakken? Ik zou mijn Pioneer omhoog kunnen zetten als het regent (staat nu in laagste stand en heeft zo'n snelsluiting), maar gaat dat opbrengen?


Dus: iedereen die door de regen rijdt met zijn ligfiets, graag nuttige tips!

Alvast bedankt,

Jan
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#2 Bericht door rocco »

Wat die regen in uw ogen betreft,
mij hebben ze de tip gegeven om bij regenweer een pet te dragen.

Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen :wink:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Re: Door de wind, door de regen

#3 Bericht door Johan Clerx »

ZesPak schreef: 1. Zijn er goeie brillen/gadgets om in de regen te rijden zonder continu regen in je ogen te hebben? Ik heb namelijk lenzen en die zou ik wel eens kunnen verliezen... Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Veel van de fietsbrillen die tegenwoordig op de markt zijn hebben verwisselbare lenzen met oa een witte lens voor slecht weer of 's nachts. Ik heb er eentje van BBB en die voldoet prima. (als ik hem niet vergeet).
ZesPak schreef: 2. Is er een oplossing om mijn kussen droog te houden? Het is een dik Nazca kussen, o zo zacht maar o zo sponzig.?
Velomobiel kopen? Nee effe serieus ... ik denk dat een rainbow kussentje hier al een beetje help. Het is in ieder geval een stuk sneller terug droog dan zo'n dik kussen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#4 Bericht door rik »

Een pet is inderdaad een goede oplossing, ik doe dan mijn kap van mijn k-way erover en dan heb ik nog een sportbril (van adidas) op zoals Johan zegt. Het is waarschijnlijk geen zicht maar dat kan mij niet veel schelen, als het maar helpt!
Voor de plas op je buik kan je misschien zo'n reflecterend vestje aandoen? ik denk dat het water dan beter afgevoerd wordt en je bent nog beter zichtbaar ook!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#5 Bericht door lmoens »

De allereenvoudigste manier:
Als je nog moet vertrekken en 't is str...weer en je moet niet persé, blijf dan thuis. Word je onderweg overvallen door een bui: veeg er gewoon uw gat aan. Nat is nat. Zo eenvoudig is dat, 't zit gewoon tussen de oren.

Wat uw lenzen betreft: die bescherm je best maar op elke bril blijven er wel spatten kleven. Ik heb goeie ervaringen met de SKYPER van UVEX. Eigenlijk een veiligheidsbril met verwisselbare glazen maar veel beter en goedkoper dan de meeste fietsbrillen.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#6 Bericht door ZesPak »

alvast bedankt voor de tips! ik denk dat het inderdaad een fietsbril met verwisselbare lenzen wordt, incombinatie met een petje. Ahja, en het is noodzakelijk, namelijk woon-werk verkeer ;)
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#7 Bericht door ome Willem »

Gisteren een goeie Belgische regenvlaag over mij gekregen.
Ik heb wel heel wat ervaring met regen, lenzen, brillen en toestanden.

1) Ik draag ALTIJD een sportbril (carrera)
Ik heb er twee een voor 's morgens ( wanneer ik in de duisternis vertrek of bij slecht weer hij is licht geel- oranje getint wat het voordeel heeft dat hij het contrast een beetje verhoogd.
Voor de zeldzame zonnige dagen heb ik een zonnebril.
Het voordeel van de bril is dat hij ook insekten, stof en steentjes tegenhoud. Ik draag zelf lenzen dus ik weet waar ik over spreek.
Ik heb nog nooit mijn lenzen verloren heb door regen. wel door in mijn ogen te vrijven omdat er stof in zat.
2) Wat regenjas- broek betreft moet je een beetje rekening houden dat je met een ligfiets rijd, dus dat de regen van voor ( de voeten komt ).
Ik heb dit opgelost door reflekterende banden aan mijn enkels te doen, zodat er geen wind en regen in de broekspijpen komt.
Daar ik een fietshelm draag heeft een pet of kap geen zin, de gestroomlijnde vorm van de helm zorgt er wel voor dat het grootste deel van de regen naar achter (achter de neksteun) wordt geleid.
Verder kan je door de regenjas een slagje om te geven, een gootje creeëren maar dat heb ik persoonlijk nog nooit gedaan ik ben breder dan het zitje en mijn zitje blijft dus droog.
3) om de spatten op uw fietsbril te verminderen bestaan er produqten die ervoor zorgen dat de regen meer "parelt" op de bril en door de windstroom sneller weggaat dit is te verkrijgen overeal waar motohelmen verkocht worden.
4) Tot slot wordt al dan niet nat worden, bepaald door de kwaliteit van de kledij ( en vooral onderkledij ) bij goedkope kledij kan het zweet niet weg en wordt je nat van het zweet, niet van de regen.
dus kies voor goed ventilerende kledij met zo een netje in.
ondegoed moet ook het vocht afvoeren in plaats van opnemen.
Natuurlijk moet je een overweging maken kosten - baten.
Mijn woonwerkverkeer is 38 km per dag tussen vlaanderen en walonië en ik besteed jaarlijks enkele honderden euro's aan kledij.
Je kan deze wel inbrengen in de belastingen bij woonwerkverkeer.
Een bijkomend nadeel boven de prijs is dat je wel heel wat meesleurt op de fiets bij mij gaat alles gaat samen met mijn boterhammekes, resserveband enz in een zadeltas van radical 60 liter.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#8 Bericht door Luc Willaert »

ome Willem schreef:Mijn woonwerkverkeer is 38 km per dag tussen vlaanderen en walonië en ik besteed jaarlijks enkele honderden euro's aan kledij.
Je kan deze wel inbrengen in de belastingen bij woonwerkverkeer.
Breng je die in via een aparte categorie of bij je algemene kosten ipv forfait?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#9 Bericht door paulheyndrickx »

Tegen de plensbuien zoals die van gisteren is er weinig te beginnen, zo leert me de ervaring. Zorg ervoor dat je op je werk droge spullen hebt zodat je je kan omkleden. Douchegelegenheid is natuurlijk nog beter. Lobbyen, lobbyen en lobbyen! (Is hetzelfde als zeuren, maar klinkt slimmer)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#10 Bericht door marksje »

Ik doe mijn regenjasje achterstevoor aan (met de rug op de buik) en dit blijk vrij effectief te werken. Verder een helm (type MTB) met zo'n schijntje aan; houdt wel iets tegen. Verder een bril: bij dag = merk Serengeti met speciaal gecoate glazen (hiermee ziet ge bij mist beter dan zonder), bij duisternis klare glazen (iets van't Kruidvat voor 2,5 €) daarbij draag ik meestal fietshandschoenen met een stukje zeem aan de muis van de hand, hiermee kan je perfect de druppels op de glazen even droogwrijven...en verder, voeten aan vagen en denken dat plezant is :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#11 Bericht door Gast »

Ik doe mijn regenjasje achterstevoor aan (met de rug op de buik) en dit blijk vrij effectief te werken.
Ook niet gemakkelijk als ge uwe kappeke van uwe KW wilt opzetten dan. :lol:
Twee gaatjes erin en ze denken dat ge ne gangster zijt :lol:

Gebruikersavatar
ZesPak
Neo Prof
Berichten: 206
Lid geworden op: di 15 aug 2006, 23:38
Postcode: 9120
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Melsele
Contacteer:

#12 Bericht door ZesPak »

paulheyndrickx schreef:Tegen de plensbuien zoals die van gisteren is er weinig te beginnen, zo leert me de ervaring. Zorg ervoor dat je op je werk droge spullen hebt zodat je je kan omkleden. Douchegelegenheid is natuurlijk nog beter. Lobbyen, lobbyen en lobbyen! (Is hetzelfde als zeuren, maar klinkt slimmer)
is geen probleem, voldoende gelegenheid daar.

Mijn rug is altijd wel bezweet, maar dat is eigenlijk gewoon "water" en dus stinkt het niet -> op laten drogen en ik kan de t-shirt terug gewoon aandoen.

Ik had een Carrera zonnebril (70€!!!) maar ben die kwijtgeraakt op verlof. Een helm vindt ik momenteel ook wat duur, en ik dacht dat dat missch stoorde in de regen?

dus als ik het goed begrijp: met geelgetinte glazen kun je perfect rijden als het donker is? die belemeren het zicht niet?
Nazca Pioneer
I don't get lost all the time, I investigate alternative destinations.

Gebruikersavatar
ome Willem
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 18 jul 2004, 22:10
Postcode: 3040
Fiets: Optima Dolphin
Locatie: Neerijse
Contacteer:

#13 Bericht door ome Willem »

Luc Willaert schreef:
Breng je die in via een aparte categorie of bij je algemene kosten ipv forfait?
Persoonlijk breng ik die niet in, daar ik te weing kosten maak.
een collega van mij doet het echter wel. De kosten brengt hij in onder woonwerkverkeer : zijn fiets schrijft hij ook af. de details zou ik hem moeten vragen.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

ome Willem schreef:de details zou ik hem moeten vragen.
Dat zou ik ook wel eens willen weten.

Gebruikersavatar
ypres
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 12:00
Locatie: Zillebeke - Ieper ( West-Vlaanderen)
Contacteer:

#15 Bericht door ypres »

ben ook ten zeerste geinteresseerd
maar misschien een aparte topic van maken???

'k weet ergen iets over afschrijven en in schijven verdelen per jaar en restwaarde en zo, maar de details of een voorbeeld zou wel eens handig zijn
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is.

Plaats reactie