veiligheid-zichtbaarheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Marcmini
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 10:42
Postcode: 2910
Locatie: essen
Contacteer:

veiligheid-zichtbaarheid

#1 Bericht door Marcmini »

Beste medeligfietsers en sters

Ik heb onlangs een driewieler ligfiets scorpion besteld. Maar daar de laag bij de grondse afstand nogal gevaarlijk is en men u niet of bijna niet ziet zou ik er een oranje signalisatie of zwaailicht willen opzetten. Kan mij iemand vertellen waar men dat kan kopen, liefst oplaadbaar via netstroom. Andere opvallende (LED) verlichting ook welkom.
Marc

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Allereerst welkom op dit forum. Ik heb zelf ook een trike maar dan wel een optima rider, dat is ook een "lage" dus de situatie is vergelijkbaar. Volgens mij ben je best af met een vlaggetje dat zo'n 70 à 80 cm boven de fiets uitsteekt.
Mijn ervaring is dat als er geen lage hindernissen gelijk vangrails of struiken of dergelijke dingen tussen jou en de andere weggebruikers zitten, je meestal beter in de gaten gehouden wordt dan andere fietsers. Dit omdat een trike toch een zeer opvallende verschijning is. In de andere gevallen steekt het (snel) bewegend vlagje boven alles uit, en dat is bij mij tot nu toe altijd voldoende geweest. Een zwaailicht lijkt mij iets te ver gezocht.
Wel niet vergeten dat je best ook defensief rijdt, probeer oogcontact te leggen met de bestuurders en stop liever een keer meer als je niet zeker bent.
Verder wens ik je veel plezier met je scorpion. Ben best wel benieuwd naar je ervaringen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Marcmini
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 10:42
Postcode: 2910
Locatie: essen
Contacteer:

#3 Bericht door Marcmini »

Bedankt beste rik voor de raad, inderdaad is zo een vlagje zeer geschikt, maar als het wat duister wordt denk ik dat het niet veel uithaalt en als je dan een flikkerlicht of dergegelijk hebt valt dat toch beter op, niet?. En wat defensief rijden betreft, daar kan ik inkomen hoor.

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

Hoi, welkom op het forum.
Als ge een vlaggetje onvoldoende vindt kan je hier eens gaan kijken.

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2233
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#5 Bericht door dani263 »

Hallo en welkom!

Ben zelf ook op "trike jacht". Wat ik op het oog heb is op zich al een hogere driewieler maar moest ik em kopen zou ik er zeker een vlag opzetten. (Ik kom niet boven hagen uit op fietspaden achter die haag)
Ook staat er maar 1 achterlicht en reflector op aan de linkerkant. Ik denk dat ik er rechts 1 zou bijzetten, gewoon omdat ze dan weten dat het een breed ding is en geen fiets op 2 wielen. Ook knipperlicht zou ik achteraan boven op stoel of aan mijn bovenarm willen zetten. Indien bovenarm: geen implantaat :lol:
Verder zou ik bij slecht weer en indien ik toch wil fietsen een fluo vest dragen... een gele, staat mooi met rood knipperlicht :? Hé.... fiets zal zwart zijn! Dus: Belgische vlag! Kan ik mee voorop in défilé van 21 juli :lol: Sponsoring vragen aan Laurent!!!!!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Marcmini
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 10:42
Postcode: 2910
Locatie: essen
Contacteer:

#6 Bericht door Marcmini »

Een fluovest helpt niet erg he daar je met de rug tegen de stoel zit :D .
En een scorpin is echt laag hoor. Dus extraverlichting is zeker welkom

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door Jef »

Heuuuu, nog iets.......... het grootste gevaar zit hem dikwijls in voetgangers die niet kijken of er een ligfiets afkomt :roll: nu met een trike vallen die mooi op uw schoot maar als 'gewone' ligger kan dat serieus pijnlijk zijn :cry: dus ook een goed onderhoude stem is zeer belijngrijk voor uw veiligheid :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gast

#8 Bericht door Gast »

Hoi,

heb sinds gisteren ook een driewieler. In mijn geval is het een windcheetah en zo'n ding is echt laag. Overdag denk ik dat een vlaggetje toch voldoende moet zijn om gezien te worden. Je bent nu eenmaal een rare verschijning en je valt zowiezo op.

In het donker is het natuurlijk een andere zaak. Een goed achterlicht is dan toch warm aanbevolen. Je monteert dat best bovenaan de stoel. Zo staat het ongeveer op dezelfde hoogte als bij een normale fiets. De huidige LED lichtjes zijn normaal ruim voldoende.
Vooraan is het natuurlijk minder gemakkelijk. Ik heb er voor gekozen om m'n licht op de stang van de voorderailleur te plaatsen. Okee, dat is nog steeds laag. Als je het hoger wil plaatsen kan je eventueel een lampje op je helm plaatsen. De cateye double shot zou zeer veel licht geven maar is wel vrij duur ('k doe het momenteel met een simpel LED lichtje).
Bijkomend monteer je best bandjes met zijreflectie. Een zeer goede en slijtbestendige band is de Schwalbe marathon. Deze is voor zowat elke courante en minder courante wielmaat te verkrijgen. Een fluo vestje is geen must maar het kan nooit kwaad. (ik gebruik het echter niet) Oh, en zorg ook voor een goede bel.

Voor de rest, defensief rijden en voorzichtig zijn hé.

wouter.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#9 Bericht door Johan Clerx »

Ik gebruik mijn Mango dagelijks voor mijn woon-werk verplaatsing. Dit wil zeggen dat ik heel wat uren in het donker afleg, zelfs langs onverlichte jaagoadden.

Volgens mij zijn er twee dingen die belangrijk zijn: zien en gezien worden.

Zien
Hiervoor heb ik de basis (lees: vaste) verlichting van de Mango. In mijn geval 1x 2,5w en 1x 5w halogeen verlichting.
Deze heb ik aangevuld met een 3w Luxeon hoofdlamp (Sylva S1)

Gezien worden
Ik ben zelf helemaal geen voorstander van vlagskes enzo.
Overdag denk ik dat je meer hebt aan het goed kiezen van je plaats op de weg. Ga bijvoorbeeld aan een verkeerslicht nooit rechts langs de auto's staan. De kans dat men je niet ziet is vrij groot. Beter ga je links naast, tussen of voor de auto's staan.
's Nachts heb ik in de eerste plaats mijn hooflamp. De 3w luxeon is de krachtigste led hoodlamp die momenteel verkrijgbaar is. Ze is zichtbaar vanop ruim 100m. Bovendien kan je er (omdat ze op de helm staat) makkelijk signaal mee geven. Je hoofd enkel maar in de richting van"het gevaar" te kijken en eventueel een paar keer met je hoofd te schudden.
Ook het oppervlakte aan reflecterende stickers ed is belangrijk. Bij de Mango zit dit standaard vrij goed. (grote V-vormige witte stickers vooraan, reflecterende bestikkering aan de zijkanten en een grote oranje reflecterende sticker achteraan).

Het belangrijkste
Is en blijft: DEFENSIEF RIJDEN

Marcmini
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 10:42
Postcode: 2910
Locatie: essen
Contacteer:

#10 Bericht door Marcmini »

Als geluidsbron moet ik zeker niet klagen, ik heb een Airzound toeter ( camionclaxonneke ) laten plaatsen hehehehe :lol: :lol:
Ik heb overigens een helm aangeschaft waarin achteraan 2 flikkerende LEDS inzitten

Gast

Re: veiligheid-zichtbaarheid

#11 Bericht door Gast »

Marcmini schreef:... zou ik er een oranje signalisatie of zwaailicht willen opzetten.
Niet toegelaten op een rijwiel (fiets, driewieler of vierwieler).

-> + airzound : ook niet toegelaten. Een bel minstens hoorbaar tot op 20 meter.

Wil je dat toch allemaal aanbrengen, mij niet gelaten. Je weet het althans en dat is voor mij voldoende. Met die airzound heb ik een probleem, daar ga je mensen mee op stang jagen !! En actie geeft altijd reactie.

Proficiat met de Scorpion trike. Daar zit ik mij ook altijd aan te vergapen. Die zou ik wel best in huis willen hebben; ook de HP Speedmachine trouwens.

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#12 Bericht door sniper »

ik zou ook gaan voor een vlaggetje overdag, en voor de late ritten naast de reglementaire verlichting nog een klein lampje op de top van je vlagje
better a bad day at sea
than a good day at the office

Marcmini
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 10:42
Postcode: 2910
Locatie: essen
Contacteer:

#13 Bericht door Marcmini »

Beste Patrick

Ik ben blij dat ik de scorpin HP besteld heb hoor, het is een plezier om daar mee te bollen, daar temeer dat ik eigenlijk het fietsen "haat", maar het was echt een enorme ervaring.
Wat betreft die airzound : dat is inderdaad een ding dat je niet roekeloos en te pas en onpas moet gebruiken natuurlijk, het is een attribuut in geval van. Een conventionele bel zit er uiteraard ook wel op.
Tja en wat de verlichting aangaat ben ik er ook nog niet uit, ik heb ook nog geen praktische ervaring op de baan buiten de 2 dagen recreatiefietsen.


Marc

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#14 Bericht door Edje »

Ik zou zeggen, wen eers aan de trike, ga dan is in het verkeer rijden, het valt echt wel best mee. een voor en achter licht tja als he tdonker wordt wilt je toch gezien worden. Op de catrike had ik een cateye 300 voorlicht en een b&m achterlicht op batterijen staan, in de winter regelmatig in de donker gereden ging best ook in het verkeer als reed in ik het donker niet lang banen waar het fietspad vlak lang de rijstrook was gescheiden door een witte streep. In de dag geen probleem op deze baan me de speed die maar 16 cm zithoogte had. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#15 Bericht door Gast »

verlichting is er in veel smaken. Wat voor jou meest interessant is hangt af van waar je zal rijden. Bijvoorbeeld: rij je enkel op goed verlichte hoofdwegen dan heb je volkdoende aan verlichting die je zichtbaar maakt voor andere weggebruikers. Dus gewone LED's, als dan niet knipperend zijn dan wel voldoende. Ga je echter ook in het donker langs dijken en jaagpaden rijden dan is het belangrijk van ee ruim voldoende sterk voorlicht te plaatsen. Verblinding van andere weggebruikers is dan minder belangrijk want je zal toch maar sporadisch iemand tegenkomen. Kom je terug op de hoofdwegen dan schakel je misschien beter je sterke lamp terug uit om geen tegegliggers te verblinden.

wouter.

Plaats reactie