pechverhelping voor fietsers?

Plaats reactie

voorstander voor pechverhelping ook voor fietsers?

Ja
10
63%
Ja, maar onder een andere vorm of voorwaarde.
3
19%
Nee, ik vind dit helemaal onnodig.
2
13%
Dit bestaat al, namelijk :
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Bericht
Auteur
Yannik
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 30 jun 2006, 22:29
Contacteer:

pechverhelping voor fietsers?

#1 Bericht door Yannik »

Gegroet,

zijn er onder de fietsers geintereseerden in een pechverhelpingsformule via de VAB, Toering of fietsersbond of zo?

Ikzelf rij met de fiets naar het werk en zie het niet zitten om bij panne mijn fiets ergens vast te maken en met alternatief vervoer naar het werk te gaan, ik vind die nooit intact terug. Halverwege blijven er nog 10 Km te gaan en te voet zijn dat 2 uur...
Als ik al met de fiets op 't werk of thuis geraak dan trek ik verder mijn plan wel.
Ik zou al dat sleutelgerief en reservemateriaal thuis kunnen laten en daardoor wordt het forenzen weer een stuk aantrekkelijker
Ik heb reeds gepolsd bij VAB, Toering, fietsersbond en mijn ethias reisbijstand en krijg telkens het antwoord 'interesant, maar nog geen vraag naar'.
Ik heb een rijsbijstand die ook woon werk verkeer dekt, maar enkel voor de moto en de wagen. De moto zijn ze is komen takelen omdat ik een lekke band had, ik en de moto werden naar de bestemming van keuze gebracht, thuis, werk of garage zonder morren. Waarom niet als ik met de fiets onderweg ben? Weegt véél minder, is minder omvangrijk en veel sneller opgetakeld (geen sinecure met de moto).
Al was het maar om het principe, zijn er hier nog fietsers die geintereseerd zijn in een pechverhelping/wegenwacht dienst?

Yannik



Ik zal mij toch ook even voorstellen;
Ik ben nieuw op dit forum, zit al lang op newsgoups, maar daar komt de belgische fietser niet helemaal aan zijn trekken. Ik probeerde in het verleden de bbl te overtuigen om naast hun energieforum ook een fietsersforum op te starten, deze verwezen mij door naar de fietsersbond waar ik voordien en achteraf ook nul op het rekest kreeg. Ik zocht een plek waar over de problemen van de dag dagelijkse woon-werk-boodschappen fietser kon gesproken worden. Een newsgroup is sinds de opkomst van de forums niet meer aantrekkelijk en te onbekend, de toegang via het 'gewone' internet en de bijbehorende webpage zijn aantrekkelijker.
Bij een poging om dan toch een forum zelf op te starten werd ik dan naar hier verwezen, ik was hier reeds geweest, maar het was toen nog stilletjes...
Misschien val ik uit de boot met mij 'bukfiets' maar ik hoop toch welkom te zijn,

Yannik

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#2 Bericht door Johan Clerx »

Zeker geen oninteressant idee.

Voor ne platte band zie ik mij die pechdienst niet onmiddellijk bellen maar ik heb ooit de tussenas van de Mango in frut gereden en toen was een dergelijke service wel degelijk welkom geweest.

Als je te moe bent om nog naar huis te rijden kan je altijd je band in flarden snijden en de pechdienst vragen om je naar huis te brengen. :twisted:

Belangrijk gaat zijn hoeveel een dergelijke service gaat kosten.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#3 Bericht door Edje »

als het betaalbaar is waarom niet.

Enkel de aan en af rij tijden blijven zelfde als voor een wagen vrees dat het spijtig genoeg een niet haalbare kaart is moest het er zijn en indien het betaal baar is ben ik zeker geïnteresseerd, daar voor mij het wandelen met de fiets zeker de baron bij niet te doen is (is ook een reden waarom ik aan een klapstuur zit te denken, is een enig mispuntje wat ik aan de baron vind, maar je lage racers zijn nu eenmaal niet hoog he :wink:

Ik vind over het algemeen dat de fietser slecht aan zijn trekken komt, ze willen iedereen uit de wagen krijgen, pechdienst is erniet verzekering schade diefstal is iet betaalbaar te regelen enz.

We zouden allemaal de minister van mobiliteit is moeten bombarderen met mailtjes :twisted: misschien snapt hij dan waar de gaten in zijn mobiliteitsplan zitten.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: pechverhelping voor fietsers?

#4 Bericht door marksje »

Yannik schreef:Gegroet,
.............
Misschien val ik uit de boot met mij 'bukfiets' maar ik hoop toch welkom te zijn,
Yannik
natuurlijk zijt ge welkom, maar ik vrees dat, wanneer ge iedereen met een zodanig enthousiasme over hun ligfietske gaat horen praten, ge rap zult verkocht zijn en.....eens ge ooit twee-driehonderd km's zult gereden hebben met een liggerke gaat ge uwen bukker rap aan de kant zetten.
(eerste bekeringspoging :twisted: )

Wat betreft uw pechverhelping kan ik zeggen dat ik mijn eigen depanagedienst heb nl mijn vrouw met den auto voorzien van een fietsendrager. Zoals ge zelf al zei een fiets opladen is heel wat gemakkelijker dan een moto of auto. Ik zie meer iets zoals de "gele fietsbakken" zoals die oa in (denk ik) Friesland bestaan.
:idea: Of, het is maar een idee, een lijst van woonplaatsen + Tf nr van fietsliefhebbers, waar ge als fietser kunt geholpen worden; vb Mijn naam - woonplaats (best zonder juist adres) - Tf.nr; ge hebt panne in mijn buurt een belletje en, of ik geef je mijn adres of ik kom ter plaatse met enig materiaal, of....
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Yannik
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 30 jun 2006, 22:29
Contacteer:

Re: pechverhelping voor fietsers?

#5 Bericht door Yannik »

natuurlijk zijt ge welkom, maar ik vrees dat, wanneer ge iedereen met een zodanig enthousiasme over hun ligfietske gaat horen praten, ge rap zult verkocht zijn en.....eens ge ooit twee-driehonderd km's zult gereden hebben met een liggerke gaat ge uwen bukker rap aan de kant zetten.
(eerste bekeringspoging :twisted: )


Is al sinds mijn 15e een droom, (nu 32). +/- 8 jaar geleden opnieuw beginnen forenzen en toen na een hele hoop miserie met shimano en brekende MTB voorvorken, voor een utopia silbermöwe gegaan met Rohloff, Magura en SON (http://www.utopia-fahrrad.de/), heel stevige reputatie. Ligfietsen waren toen enkel in uithoeken van het land te verkrijgen(voor mij dan toch, zuid Brussel). Nu sta ik sceptisch i.v.m. stadsverkeer, ik kan een echte stads hooligan zijn op de fiets, ik drijf de wagens op zij, ik zie dit minder gemakkelijk gaan met een ligfiets.... Ik overweeg wel om er een paar eens uit te proberen :wink:


Wat betreft uw pechverhelping kan ik zeggen dat ik mijn eigen depanagedienst heb nl mijn vrouw met den auto voorzien van een fietsendrager. Zoals ge zelf al zei een fiets opladen is heel wat gemakkelijker dan een moto of auto. Ik zie meer iets zoals de "gele fietsbakken" zoals die oa in (denk ik) Friesland bestaan.
:idea: Of, het is maar een idee, een lijst van woonplaatsen + Tf nr van fietsliefhebbers, waar ge als fietser kunt geholpen worden; vb Mijn naam - woonplaats (best zonder juist adres) - Tf.nr; ge hebt panne in mijn buurt een belletje en, of ik geef je mijn adres of ik kom ter plaatse met enig materiaal, of....



Had ik al gezegd dat ik geregeld om 05h15 thuis vertrek en om 00h30 thuis kom :shock: ? Ge moogt mij uw tel. nr. doorgeven, zo een sympathieke mensen vind ge niet snel en koester ik :D Ik hoop dat ge kort tegen Brussel woont :lol:

Yannik

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#6 Bericht door paulheyndrickx »

Ik meen me te herinneren dat er jaren geleden op de ligfietsplaza een Nederlander zat die aan pechverhelping deed. Ik volg de plaza niet meer, dus ik weet niet of dat nu nog zo is. 't Kan ook in mijn droom geweest zijn.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#7 Bericht door quattrovelootje »

Vroeger had je in Mol een pechhulpdienst voor fietsers, ongeacht waar je fiets vandaan kwam. Kennelijk rendeerde dat niet, want die bestaat inmiddels niet meer. Sommige fietswinkels in België en Nederland bieden wel dergelijke service aan, maar rekening prijzen aan van 40 euro/u.

Ikzelf heb in al de jaren dat ik al fiets nog maar 1 keer nood gehad aan hulp van derden, en dat was uiteindelijk ook mijn vrouw (en die bleek nog wreed goeikoop ook :wink: ), dus ik zit niet echt op zo'n dienst te wachten. Kan me echter wel voorstellen dat dat voor sommigen anders is ....

Tihamér -heeft mss al jaren geluk :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

Goe om te weten allewederke, krijg ik telefoonnummer van uw vrouw eens. is maar tegen dat ik pech krijg, als je zelf zegt dat ze goedkoop werk levert :twisted: :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#9 Bericht door geertalders »

Misschien oud nieuws al voor sommigen onder jullie... maar in Nederland is er wel zoiets als een mobiele pechverhelping:

- http://www.nevemo.nl/
- http://www.fietsned.nl/

Groeten,

Geert

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#10 Bericht door skywise »

sommige fietsenmakers hier leveren die dienst ook (b.v. http://www.rudyco.be/default.asp) maar dan moet je wel bij hen een fiets gekocht hebben...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#11 Bericht door slangetje »

Voor mijn woon-werk verkeer zie ik er het nut niet van in. Na de laatste fietsvakantie heb ik echter wel gedacht of ik voor volgende keer niet voor een verzekering (voor mannetje en fiets) moet kijken.
Kwestie dat je nooit weet van welke berg je gaat vallen hé. :-s
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#12 Bericht door Jef »

allewedertje schreef:Ikzelf heb in al de jaren dat ik al fiets nog maar 1 keer nood gehad aan hulp van derden, en dat was uiteindelijk ook mijn vrouw (en die bleek nog wreed goeikoop ook :wink: ),
Dan heb jij veel geluk, die van mij kost maandelijks een volledig loon :twisted:

@ Yannik: ge moogt mij altijd bellen......tijdens de kantooruren :roll: en dan 3 uur wachten tot ik er ben :P

Wel een goed idee, maar of dat in praktijk haalbaar is?? kosten?? aantal oproepen?? Want als die maar 1 keer per 14 dagen eens een fiets moeten herstellen gaat die dienst niet lang leven, of schandalig duur zijn.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Plaats reactie