Geïnteresseerd in aankoop trike maar....

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Geïnteresseerd in aankoop trike maar....

#1 Bericht door dani263 »

.... zijn die dingen veilig? Ik kan er geen nemen die laag bij de grond ligt. Zithoogte zal zo'n 45 cm minimum zijn.
Woon net buiten de ring van Leuven. Zou deze trike in eerste instantie gebruiken voor woon/werkverkeer. Zijn autochauffeurs niet aggressief????
Heb hele tijd geleden zo'n rechtzittende driewieler gekocht (tweedehands) (Vermeiren), WREED gevaarlijk!!!! Zwartepunt ligt hoog en ik had echt de indruk dat ik ging omkieperen als ik van het fietspad afweek.
Daarnaast krijg je meteen het stempel opgedrukt "mentaal gehandicapte". Als je je dan niet sterk in je schoenen voelt, dan ga je 1 keer de baan op met die fiets en daarna nooit meer! Dat was dus bij mij het geval!
Nu ontdek ik de trikes en da's een hele andere kwestie! Alleen weet ik niet of je daar ook de binnenstad mee in kan rijden zonder van de weg gevloekt te worden.
En hoe zit het met de snelheid van die machientjes? Kan je daar een helling mee op als je conditie op nul staat?
En dan is er nog de kwestie van de wielen! De ene zegt me dat 2 voorwielen beter is qua wegligging en remgedrag. De andere zegt me dat er geen verschil is als je 2 wielen achteraan hebt.... Als je echter op verschillende sites gaat zien, dan merk je dat trikes voor competitie allemaal 2 voorwielen hebben. Probleem is wel dat elke trike met 2 voorwielen lager bij de grond ligt. HELLUP!!!! :shock:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

Ik heb een Catrike speed gereden, nu op die 9 maanden he bik eigelijk nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt ik rij wekelijk 2 x lang een baan waar 40,000 auto's passeren. het fietspad was geschijden door een stippel lijn dat was het. maar ondanks ik laaaaaag tegen de grond lag voelde ik me veilig, natuurlijk in deze situatie moe tje niet gaan spelen op de weg he.

de trike die je wilt kopen zal zeker voor zien en naar duitse normen gebouwd zijn, dan moe tje al gekke dingen doen om om te kieperen.

Weet je dat haze ook trikes aanpassen aan je handicap????

Misschien de vraag is stellen aan de verkoper, EN ik zou zeggen zeker in uw geval TESTEN TESTEN TESTEN en de keizersberg eerste half jaar vermijden ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#3 Bericht door dani263 »

Bedankt vooor je berichtje!!! Ben al de hele avond lyrisch over tandems, trikes en liggers :D
Heb namelijk vorige zondag als passagier op een tandem gereden. Club van blinden en slechtzienden uit het Brusselse die me wel wilden meenemen. Was enorm plezant, ondanks de gietende regen! EINDELIJK NOG EENS GEFIETST!!!!
Daarnet kwam ik naar huis gereden met de auto en wat ziet mijn oog??? Een ligger! Heb hem tegengehouden en er wat mee gesproken! Collega van hem heeft trike met 2 voorwielen en die heeft problemen bij het nemen van bochten (tegen oge snelheid). Ik denk dat ik wel rustig zal rijden, dus zal het met en trike met 1 voorwiel doen. (Wordt ook delta genoemd ls ik het goed heb?)
Inderdaad, heb gemerkt dat Hase ook de fietsen aanpast aan de handicaps. Heb geen specifieke dingen nodig.... twijfelde effe toen ik vorige zaterdag met de lepus even reed. Kan mijn rechterarm/hand niet meer zo gedetailleerd bewegen en de versnellingen staan op het rechterhandvat. Maar dat bleek uiteindelijk geen probleem!
Ben inderdaad van plan van te testen tegen de sterren op. Bekeek daarnet verkeerssituatie uit auto: wagen "geparkeerd" op fietspad. Naast fietspad is gootje en dan de rijweg. Als je uitwijkt met een trike en via het gootje de rijweg opmoet.... geeft dat problemen? Dat was onoverkomelijk met die Vermeiren driewieler, omkieperen gegarandeerd!
En wat doe je als je rechts rijdt op een driebaans weg en je een straat aan de linkerkant inmoet? Ga je dan op het middelste baanvak rijden of rij je tot de volgende verkeerslichten om dan via het zebrapad de weg over te steken en een stuk terug te rijden????
En hoe zit het met verzekeringen? En diefstal toestanden??? ZOVEEL VRAGEN!!!!
Edje schreef:Ik heb een Catrike speed gereden, nu op die 9 maanden he bik eigelijk nooit een gevaarlijke situatie meegemaakt ik rij wekelijk 2 x lang een baan waar 40,000 auto's passeren. het fietspad was geschijden door een stippel lijn dat was het. maar ondanks ik laaaaaag tegen de grond lag voelde ik me veilig, natuurlijk in deze situatie moe tje niet gaan spelen op de weg he.

de trike die je wilt kopen zal zeker voor zien en naar duitse normen gebouwd zijn, dan moe tje al gekke dingen doen om om te kieperen.

Weet je dat haze ook trikes aanpassen aan je handicap????

Misschien de vraag is stellen aan de verkoper, EN ik zou zeggen zeker in uw geval TESTEN TESTEN TESTEN en de keizersberg eerste half jaar vermijden ;-)
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Catrike JoVi
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 22:18
Postcode: 1910
Fiets: M5 Streetlegal
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Trike CATRIKE SPEED

#4 Bericht door Catrike JoVi »

Heb trike van Edje, en vandaag rij ik alle dagen van Nederokkerzeel naar het werk (Machelen) 13 km enkel. Als het regent toch de bukfiets op
Met de bukfiets durf ik aan Brucargo het kruispunt over terwijl auto's rechts richting Vilvoorde gaan, doch met de Trike heb ik een vlaggetje gemonteerd (om zichtbaar te zijn op fietspad met haagjes) en met de trike rij ik via het dorp Melsbroek en hou me rechts richting de vuist van Vilvoorde.
Met een trike pas je je rijweg aan, zodat je niet in te gevaarlijke situaties komt!

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

Probleem verzekeringen, tja eigelijk heel simpel een fiets trike ed zijn niet te verzekeren in belgië tenzij je een aantal polissen heb lopen bij een firma, dan gebeurd het nog eens dat ze een uitzondering maken MAAR dat zijn de kosten zo hoog dat je er echt vanaf ziet vrees ik. Tot vorig jaar kon je als belg een polis afsluiten in het nederlandse dit wordt echtern niet meer gedaan door de nederlands firma's (LANG LEVE de open grenzen. Na de eco trip ga ik is aan de boom rammelen in het Brusselse denk dat het een bijkomende hobby gaat worden om de heren van de vrzekering te bekeren.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

dani263 schreef:En wat doe je als je rechts rijdt op een driebaans weg en je een straat aan de linkerkant inmoet? Ga je dan op het middelste baanvak rijden of rij je tot de volgende verkeerslichten om dan via het zebrapad de weg over te steken en een stuk terug te rijden????
Over links afslaan liep al een topic:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1385

Dit ging wel over links afslaan aan een kruispunt met een ligfiets. Geldt m.i. ook voor trike.
samengevat: voorsorteren mag, maar wel opletten van achterliggend rijdend verkeer (dus niet zomaar gaan voorsorteren als die groen hebben)

Buiten een kruispunt? Als er te veel verkeer is, dan ga ik desnoods afstappen en te voet over.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: Trike CATRIKE SPEED

#7 Bericht door dani263 »

Catrike JoVi schreef:Heb trike van Edje, en vandaag rij ik alle dagen van Nederokkerzeel naar het werk (Machelen) 13 km enkel. Als het regent toch de bukfiets op
Met de bukfiets durf ik aan Brucargo het kruispunt over terwijl auto's rechts richting Vilvoorde gaan, doch met de Trike heb ik een vlaggetje gemonteerd (om zichtbaar te zijn op fietspad met haagjes) en met de trike rij ik via het dorp Melsbroek en hou me rechts richting de vuist van Vilvoorde.
Met een trike pas je je rijweg aan, zodat je niet in te gevaarlijke situaties komt!
Bedankt!!! Had ook al aan vlag gedacht en aan omwegen maken om drukke steenwegen te vermijden!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door dani263 »

Edje schreef:Probleem verzekeringen, tja eigelijk heel simpel een fiets trike ed zijn niet te verzekeren in belgië tenzij je een aantal polissen heb lopen bij een firma, dan gebeurd het nog eens dat ze een uitzondering maken MAAR dat zijn de kosten zo hoog dat je er echt vanaf ziet vrees ik. Tot vorig jaar kon je als belg een polis afsluiten in het nederlandse dit wordt echtern niet meer gedaan door de nederlands firma's (LANG LEVE de open grenzen. Na de eco trip ga ik is aan de boom rammelen in het Brusselse denk dat het een bijkomende hobby gaat worden om de heren van de vrzekering te bekeren.
Had inderdaad gelezen dat Belgen zich in Nederland lieten verzekeren. Wist niet dat dat niet meer kon. Gaat gezellig worden!!!!
Gerldt dat voor beide soorten... materiële schade aan fiets of diefstal en lichamelijke schade bij ongeval?
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#9 Bericht door dani263 »

Filip schreef:
dani263 schreef:En wat doe je als je rechts rijdt op een driebaans weg en je een straat aan de linkerkant inmoet? Ga je dan op het middelste baanvak rijden of rij je tot de volgende verkeerslichten om dan via het zebrapad de weg over te steken en een stuk terug te rijden????
Over links afslaan liep al een topic:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1385

Dit ging wel over links afslaan aan een kruispunt met een ligfiets. Geldt m.i. ook voor trike.
samengevat: voorsorteren mag, maar wel opletten van achterliggend rijdend verkeer (dus niet zomaar gaan voorsorteren als die groen hebben)

Buiten een kruispunt? Als er te veel verkeer is, dan ga ik desnoods afstappen en te voet over.
Bedankt! Voorzichtigheid wordt mijn nieuwe motto. Er zijn er hier op 't werk die niet meer met mij mee willen rijden in mijn auto... :P . Ik vind dat mijn collega's als slakjes rijden. Zal mijn stijl moeten aanpassen indien ik trike koop! :lol:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#10 Bericht door Edje »

Materiele en diefstal zijn moeilijk verzekerbaar, lichamelijk letsel vind je bijna in iedere fietsverenigng terug
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#11 Bericht door rik »

Als je uitwijkt met een trike en via het gootje de rijweg opmoet.... geeft dat problemen?
Ik rij zelf ook met een trike (wel een "lage" optima rider) en ik denk dat dit geen probleem is. Je moet natuurlijk wel je snelheid aanpassen. In het begin heel rustig proberen en naarmate je meer ervaring krijgt kan het eventueel iets sneller. Dan kan er volgens mij niks gebeuren. Ik heb met de mijne één keer op een zij gelegen, maar dat was eerder na een "kamikaze"-actie van mezelf. Heb er veel van geleerd en niks aan over gehouden :D .
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#12 Bericht door dani263 »

rik schreef:
Als je uitwijkt met een trike en via het gootje de rijweg opmoet.... geeft dat problemen?
Ik rij zelf ook met een trike (wel een "lage" optima rider) en ik denk dat dit geen probleem is. Je moet natuurlijk wel je snelheid aanpassen. In het begin heel rustig proberen en naarmate je meer ervaring krijgt kan het eventueel iets sneller. Dan kan er volgens mij niks gebeuren. Ik heb met de mijne één keer op een zij gelegen, maar dat was eerder na een "kamikaze"-actie van mezelf. Heb er veel van geleerd en niks aan over gehouden :D .
Ik heb afgelopen weekend een trike gehuurd (Hase Lepus) en ermee gereden waar mogelijk en heb nergens problemen gehad! Enkel 1 maal bij zo'n onnozele paaltjes waar je tussen moet laveren, toen ben ik moeten afstappen en heb hem erdoor moeten duwen. Had mijn draai blijkbaar een beetje te juist genomen. Maar die paaltjes staan dan ook gemillimeterd op de weg :twisted: Verder vind ik het een grandioze fiets en zo veilig als wat!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Plaats reactie