Hurri: achterveer maakt lawaai: smeren?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

Hurri: achterveer maakt lawaai: smeren?

#1 Bericht door Willem »

De achterveer van mijn Challenge Hurricane maakt lawaai bij in- en uitveren. Is smeren de oplossing? En zo ja, hoe doe ik dat?
Het is de standaard veer (geen luchtvering dus).
Willem Van Besien

Gast

#2 Bericht door Gast »

De beide uiteinden van de spiraalveer rusten in een plaat. Tussen veer en plaat is vuil gekropen. Die maken lawaai bij het in- en uitveren. Ik heb het zelf meegemaakt dat de veer hardop knarste bij het bergop rijden (de druk die ik met de rug vanuit de zetel naar het achterwiel overbracht). Eerst dacht ik dat het mijn eigen tanden waren.

Fiets ophangen aan de haak, afstelmoer veerdruk op minimum druk draaien zodat de veer maximum slap staat, twee haken maken met elk een plat uiteinde (met een geboord oog erin) waar een vijs met moer doorkan, haken in het midden van de veer aanbrengen, vijs aanspannen zodat de veer ingetrokken wordt, en met luchtdruk vuil wegblazen.
Gebruik geen vet want dat trekt vuil aan.

Vraag mij niet waar mijn zelfconstructie ligt want ik ben er zelf naar op zoek.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Zeker weten dat het niet het scharnierpunt frame-achtervork is dat knarst??
Althans dit heb ik voorgehad.
Opgelost door los te vijzen, te reinigen en opnieuw te monteren met veel vet ertussen (geen olie!)

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#4 Bericht door Willem »

OK, daar ga ik mij na de examens (of misschien bij wijze van ontspanning) eens aanzetten.
Patrick, kan jouw methode niet eenvoudiger op de volgende manier:
-"platen" volledig aandraaien zodat de veer sterk opgespannen wordt.
-met een sergeant de veer blokkeren in de opgespannen toestand.
-platen weer losdraaien.
-vuil wegblazen.
?
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Willem »

En naar dat scharnierpunt zal ik zeker ook eens kijken.
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Vasco
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Vasco »

watvoor lawaai? Als het een sosort van zuigend en slurpend lawaai is zou het goed kunnen dat je veer lek is.
No war, voer de zeekomkommer

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Willem »

Eerder het soort lawaai dat een deur maakt waarvan de scharnieren lang niet gesmeerd zijn.
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#8 Bericht door Filip »

Als het tijdelijk verbetert nadat je olie op de scharnierpunten frame-achtervork hebt gedaan, dan is het dààr aan gelegen!

Olie is evenwel geen echte oplossing: Losvijzen, reinigen, en vet ertussen!
(als je dit niet ziet zitten, blijf er dan liefst ineens met olie af)

Gast

#9 Bericht door Gast »

Willem schreef:Patrick, kan jouw methode niet eenvoudiger op de volgende manier:
Inderdaad Willem. Daar had ik zelfs niet aan gedacht.
Waarom wil ik toch alles moeilijker doen als het veel gemakkelijker ook kan :?:

Gebruikersavatar
Vasco
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 14:28
Contacteer:

#10 Bericht door Vasco »

Induwen, ijzerdraadje eromheen ofzo en dan losmaken?
No war, voer de zeekomkommer

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#11 Bericht door rik »

Had de laatste tijd ook last van gekraak (hoe langer hoe erger) aan de achterkant van mijn rider en ik wist eerst niet goed waar het vandaan kwam, tot ik dit topic in de gaten kreeg.
Gisteren de volledige schokdemper gedemonteerd en alles zo goed mogelijk zuiver gemaakt. Dan een klein beetje vet aan de scharnierpunten gedaan en alles terug gemonteerd.
Vanmorgen naar het werk gereden en weg gekraak. Ikke blij natuurlijk :lol: 8) .
Bedankt iedereen voor de goede raad, alweer iets bijgeleerd!
DF 269
Ice sprint1 26"

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#12 Bericht door Frank D »

Vasco schreef:Induwen, ijzerdraadje eromheen ofzo en dan losmaken?
Een paar STEVIGE spanbandjes is al genoeg.

Gast

#13 Bericht door Gast »

Van uitstel komt afstel en op termijn word je daarvan zenuwachtig.
Zaterdag jongstleden heb ik van voor zonsopgang tot na zonsondergang 300 km liggen luisteren op een krakende achterkant. Van de Hurri uiteraard.
De mensen keken mij aan nèt of ik op een piepschuimen ligger lag want zo'n geluid maakte het. Ik was redelijk beschaamd en met rede.

Dat fenomeen ging ik dus even grondig aanpakken op basis van dit item. En het zou zelfs niet lang duren.

Dus veer eraf en die in stukken gedemonteerd (wat in feite zeer gemakkelijk gaat) en van alle noodwendigheden voorzien. Het probleem bleek niet opgelost. Veer opnieuw demonteren en monteren.
Ligzadel eraf want misschien komt het gekraak van vuil dat tussen de platen zit die contact maken tussen zadel en frame.
Nog altijd hetzelfde gekraak en gepiep.
Uiteindelijk, na enig vloekwerk en toen de veer er voor de derde keer afvloog, merk ik toevallig ook nog eens speling op de achterbrug. Enkele honderdsten van millimeters, maar toch voldoende om dat meteen ook aan te pakken.
Dit bleek de oorzaak van het gekraak te zijn. Méér dan drie uur werk voor iets dat in 10 minuten kan opgelost worden.
De speling op de achterbrug van een Hurri is regelbaar. Langs de ene kant zit een stevige moer maar dat is om de vijs (de as feitelijk) vast te zetten. Aan de andere kant heeft deze vijs een inbusgat. Langs hier draai je de vijs (de as) eruit. Je ziet aan weerszijden van het frame een koperen bus. Die leken mij intact.
Alles invetten, de vijs er terug in door middel van de inbussleutel en meteen instellen tot nèt geen speling. Daarna de vijs door middel van de moer aan de overzijde vastzetten (borgen) en de fiets is als nieuw. De achterkant toch.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#14 Bericht door Wouter D »

patrick, nu ik eraan denk. die bout zit door koperen bussen die om de plusminus 7000 km vervangen moeten worden, bij voorkeur samen met die bout waarvan sprake,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#15 Bericht door Willem »

Interessant! Bedankt voor dit grondige onderzoek. Dat zal mij misschien veel tijd besparen.

'k Begin stilaan ook beschaamd te worden van de geluiden die de fiets maakt: krakende achterbrug/veer, en de spaken van het achterwiel maken ook voortdurend een tikkend geluid. Maar in de vakantie ga ik nog eens een nieuw wiel spaken.
Willem Van Besien

Plaats reactie