Hurri: achterveer maakt lawaai: smeren?
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Hurri: achterveer maakt lawaai: smeren?
De achterveer van mijn Challenge Hurricane maakt lawaai bij in- en uitveren. Is smeren de oplossing? En zo ja, hoe doe ik dat?
Het is de standaard veer (geen luchtvering dus).
Het is de standaard veer (geen luchtvering dus).
Willem Van Besien
De beide uiteinden van de spiraalveer rusten in een plaat. Tussen veer en plaat is vuil gekropen. Die maken lawaai bij het in- en uitveren. Ik heb het zelf meegemaakt dat de veer hardop knarste bij het bergop rijden (de druk die ik met de rug vanuit de zetel naar het achterwiel overbracht). Eerst dacht ik dat het mijn eigen tanden waren.
Fiets ophangen aan de haak, afstelmoer veerdruk op minimum druk draaien zodat de veer maximum slap staat, twee haken maken met elk een plat uiteinde (met een geboord oog erin) waar een vijs met moer doorkan, haken in het midden van de veer aanbrengen, vijs aanspannen zodat de veer ingetrokken wordt, en met luchtdruk vuil wegblazen.
Gebruik geen vet want dat trekt vuil aan.
Vraag mij niet waar mijn zelfconstructie ligt want ik ben er zelf naar op zoek.
Fiets ophangen aan de haak, afstelmoer veerdruk op minimum druk draaien zodat de veer maximum slap staat, twee haken maken met elk een plat uiteinde (met een geboord oog erin) waar een vijs met moer doorkan, haken in het midden van de veer aanbrengen, vijs aanspannen zodat de veer ingetrokken wordt, en met luchtdruk vuil wegblazen.
Gebruik geen vet want dat trekt vuil aan.
Vraag mij niet waar mijn zelfconstructie ligt want ik ben er zelf naar op zoek.
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
OK, daar ga ik mij na de examens (of misschien bij wijze van ontspanning) eens aanzetten.
Patrick, kan jouw methode niet eenvoudiger op de volgende manier:
-"platen" volledig aandraaien zodat de veer sterk opgespannen wordt.
-met een sergeant de veer blokkeren in de opgespannen toestand.
-platen weer losdraaien.
-vuil wegblazen.
?
Patrick, kan jouw methode niet eenvoudiger op de volgende manier:
-"platen" volledig aandraaien zodat de veer sterk opgespannen wordt.
-met een sergeant de veer blokkeren in de opgespannen toestand.
-platen weer losdraaien.
-vuil wegblazen.
?
Willem Van Besien
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Had de laatste tijd ook last van gekraak (hoe langer hoe erger) aan de achterkant van mijn rider en ik wist eerst niet goed waar het vandaan kwam, tot ik dit topic in de gaten kreeg.
Gisteren de volledige schokdemper gedemonteerd en alles zo goed mogelijk zuiver gemaakt. Dan een klein beetje vet aan de scharnierpunten gedaan en alles terug gemonteerd.
Vanmorgen naar het werk gereden en weg gekraak. Ikke blij natuurlijk .
Bedankt iedereen voor de goede raad, alweer iets bijgeleerd!
Gisteren de volledige schokdemper gedemonteerd en alles zo goed mogelijk zuiver gemaakt. Dan een klein beetje vet aan de scharnierpunten gedaan en alles terug gemonteerd.
Vanmorgen naar het werk gereden en weg gekraak. Ikke blij natuurlijk .
Bedankt iedereen voor de goede raad, alweer iets bijgeleerd!
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
Van uitstel komt afstel en op termijn word je daarvan zenuwachtig.
Zaterdag jongstleden heb ik van voor zonsopgang tot na zonsondergang 300 km liggen luisteren op een krakende achterkant. Van de Hurri uiteraard.
De mensen keken mij aan nèt of ik op een piepschuimen ligger lag want zo'n geluid maakte het. Ik was redelijk beschaamd en met rede.
Dat fenomeen ging ik dus even grondig aanpakken op basis van dit item. En het zou zelfs niet lang duren.
Dus veer eraf en die in stukken gedemonteerd (wat in feite zeer gemakkelijk gaat) en van alle noodwendigheden voorzien. Het probleem bleek niet opgelost. Veer opnieuw demonteren en monteren.
Ligzadel eraf want misschien komt het gekraak van vuil dat tussen de platen zit die contact maken tussen zadel en frame.
Nog altijd hetzelfde gekraak en gepiep.
Uiteindelijk, na enig vloekwerk en toen de veer er voor de derde keer afvloog, merk ik toevallig ook nog eens speling op de achterbrug. Enkele honderdsten van millimeters, maar toch voldoende om dat meteen ook aan te pakken.
Dit bleek de oorzaak van het gekraak te zijn. Méér dan drie uur werk voor iets dat in 10 minuten kan opgelost worden.
De speling op de achterbrug van een Hurri is regelbaar. Langs de ene kant zit een stevige moer maar dat is om de vijs (de as feitelijk) vast te zetten. Aan de andere kant heeft deze vijs een inbusgat. Langs hier draai je de vijs (de as) eruit. Je ziet aan weerszijden van het frame een koperen bus. Die leken mij intact.
Alles invetten, de vijs er terug in door middel van de inbussleutel en meteen instellen tot nèt geen speling. Daarna de vijs door middel van de moer aan de overzijde vastzetten (borgen) en de fiets is als nieuw. De achterkant toch.
Zaterdag jongstleden heb ik van voor zonsopgang tot na zonsondergang 300 km liggen luisteren op een krakende achterkant. Van de Hurri uiteraard.
De mensen keken mij aan nèt of ik op een piepschuimen ligger lag want zo'n geluid maakte het. Ik was redelijk beschaamd en met rede.
Dat fenomeen ging ik dus even grondig aanpakken op basis van dit item. En het zou zelfs niet lang duren.
Dus veer eraf en die in stukken gedemonteerd (wat in feite zeer gemakkelijk gaat) en van alle noodwendigheden voorzien. Het probleem bleek niet opgelost. Veer opnieuw demonteren en monteren.
Ligzadel eraf want misschien komt het gekraak van vuil dat tussen de platen zit die contact maken tussen zadel en frame.
Nog altijd hetzelfde gekraak en gepiep.
Uiteindelijk, na enig vloekwerk en toen de veer er voor de derde keer afvloog, merk ik toevallig ook nog eens speling op de achterbrug. Enkele honderdsten van millimeters, maar toch voldoende om dat meteen ook aan te pakken.
Dit bleek de oorzaak van het gekraak te zijn. Méér dan drie uur werk voor iets dat in 10 minuten kan opgelost worden.
De speling op de achterbrug van een Hurri is regelbaar. Langs de ene kant zit een stevige moer maar dat is om de vijs (de as feitelijk) vast te zetten. Aan de andere kant heeft deze vijs een inbusgat. Langs hier draai je de vijs (de as) eruit. Je ziet aan weerszijden van het frame een koperen bus. Die leken mij intact.
Alles invetten, de vijs er terug in door middel van de inbussleutel en meteen instellen tot nèt geen speling. Daarna de vijs door middel van de moer aan de overzijde vastzetten (borgen) en de fiets is als nieuw. De achterkant toch.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
patrick, nu ik eraan denk. die bout zit door koperen bussen die om de plusminus 7000 km vervangen moeten worden, bij voorkeur samen met die bout waarvan sprake,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Interessant! Bedankt voor dit grondige onderzoek. Dat zal mij misschien veel tijd besparen.
'k Begin stilaan ook beschaamd te worden van de geluiden die de fiets maakt: krakende achterbrug/veer, en de spaken van het achterwiel maken ook voortdurend een tikkend geluid. Maar in de vakantie ga ik nog eens een nieuw wiel spaken.
'k Begin stilaan ook beschaamd te worden van de geluiden die de fiets maakt: krakende achterbrug/veer, en de spaken van het achterwiel maken ook voortdurend een tikkend geluid. Maar in de vakantie ga ik nog eens een nieuw wiel spaken.
Willem Van Besien