'n Hollander ontmoet een WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Foto's van WAW015 in actie

#91 Bericht door Wijnandt »

De Ligfiets Opstapdag in Assen was een groot succes. De evaluatie ervan staat op http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht. ... volledig=1 .

De foto's van Robert Blaquiere van deze dag hebben een heel hoog WAW-gehalte: http://www.huneliggers.nl/gallery/opsta ... index.html

Veel Hollanders hebben die dag 'n WAW ontmoet...
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Foto's van WAW015 in actie

#92 Bericht door eeuwige reiziger »

Mooi! Mooi! Mooi! En wat waren de commentaren?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#93 Bericht door rik »

Eindelijk 's wat foto's van WAW015 :D . Maar het was het wachten meer dan waard: prachtige machine! dat doet mij enkel nog meer uitkijken naar augustus :roll: .
DF 269
Ice sprint1 26"

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Foto's van WAW015 in actie

#94 Bericht door Wijnandt »

eeuwige reiziger schreef:Mooi! Mooi! Mooi! En wat waren de commentaren?
Mooi! Mooi! Mooi!

'k Heb het niet uitgebreid over de technische details van WAW015 gehad, want ik had met verschillende mensen veel bij te praten over persoonlijke zaken...

Wel vernam ik van Tempelman, die de Versatile assembleert, dat hij het binnenwerk van de WAW erg netjes vond. Bijv. de montage van de stuurhendels geeft minder problemen dan bij de Versatile. En de trommelremmen zijn dank zij de Mango veerpoten ook beter gemonteerd dan bij de Versatile. Daardoor komt er minder vocht in de remtrommels.

Dit was het voorzover ik het heb kunnen begrijpen. Overigens ben ik technisch geen groot licht :oops:
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: Foto's van WAW015 in actie

#95 Bericht door WFvN »

Wijnandt schreef: Mooi! Mooi! Mooi!
En terecht. Zeker die kleur.... zo beremooi. Jammer dat die kleur op de foto's absoluut niet tot uiting komt (dus mensen, mocht je de fiets op de foto's al mooi vinden...... in werkelijkheid is het nog een stuk fraaier!)
'k Heb het niet uitgebreid over de technische details van WAW015 gehad, want ik had met verschillende mensen veel bij te praten over persoonlijke zaken...

Wel vernam ik van Tempelman, die de Versatile assembleert, dat hij het binnenwerk van de WAW erg netjes vond.
Bij de nieuwe WAW's is het wel even wat anders dan bij de oudere versies; daarbij vond ik het er nogal goedkoop uitzien (wat wil je met die gaten dwars door de wielkasten heen). De nieuwere versies hebben het een stuk netter via de gaten tussen de wielkasten.

Gaat het om netheid, dan vind ik de Versatile toch nog een stuk beter; die heeft geen gaten in de wielkasten. De 'aandrijvende stuurstangen' zitten boven op de wielkasten en niet op de bodem zoals bij de WAW. In een noodsituatie zou je wel eens in de problemen kunnen komen bij de WAW als je stevig in de ankers moet en de nodige losse bagage in je fiets hebt liggen. Iets wat je niet wil is dat je besturing geblokkeerd raakt door bagage die naar voren geschoten is en klem zit tussen de ('aandrijvende') stuurstangen en bodem van de fiets.
Bijv. de montage van de stuurhendels geeft minder problemen dan bij de Versatile.
En wat wordt daarmee bedoeld? Welke; welke problemen zijn er bij de Versatile die niet bij de WAW zijn? Daar ben ik toch even benieuwd naar.
En de trommelremmen zijn dank zij de Mango veerpoten ook beter gemonteerd dan bij de Versatile. Daardoor komt er minder vocht in de remtrommels.
Zijn die soms 'op de kop' gemonteerd? Dat wil zeggen: De ankerplaat heeft twee 'haken' die bij de Versatile (en Alleweder ook) naar boven wijzen, wijzen die bij de Mango en WAW naar onderen?
Afbeelding
Ter verduidelijking, deze foto is van m'n oude Alleweder toen hij op z'n kop lag. In werkelijkheid wijzen die 'haken' dus naar boven. Bij de Versatile is dat ook zo. Ik heb niet lang geleden gelezen dat op de kop plaatsen van de ankerplaat, vocht minder kans zou krijgen.

Ik heb gelukkig alleen maar GOEDE ervaringen met vocht. Ik heb regelmatig gelezen dat remmen vastbijten en blokkeren bij vochtig weer. Zowel met m'n Alleweder als met m'n Versatile heb ik dat nog niet gehad (afkloppen), de remwerking wordt bij vochtig weer wel véél beter.
Dit was het voorzover ik het heb kunnen begrijpen. Overigens ben ik technisch geen groot licht :oops:
Maakt niet uit, zolang je WAW maar voldoende groot licht heeft in het donker ;)
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#96 Bericht door Wijnandt »

rik schreef:Eindelijk 's wat foto's van WAW015 :D . Maar het was het wachten meer dan waard: prachtige machine! dat doet mij enkel nog meer uitkijken naar augustus :roll: .
En om je geduld nog meer op de proef te stellen:
http://www.xs4all.nl/~wtv/fotoalbum/vee ... /index.htm
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Patriek
Helper
Berichten: 252
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 18:49
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Locatie: De Pinte
Contacteer:

#97 Bericht door Patriek »

Menslief, hoe mooi Wijnandt, die WAW van jou !
Hemels !
Komt die WAW van jou echt niet in aanmerking voor één of andere design-prijs ??
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#98 Bericht door rik »

En om je geduld nog meer op de proef te stellen:
kwijl dank kwijl je kwijl wel kwijl hoor kwijl
DF 269
Ice sprint1 26"

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#99 Bericht door Wijnandt »

Toevallig kwam ik 'n foto tegen van een heel fraaie klassieker, de Lamborghini Miura (nee, niet in Lamborghini oranje...)

Aardig te zien hoe de toegang tot de inwendige delen voor en achter van de WAW -middels demontabele neus en staart- lijkt op die van de Lamborghini Miura. Toeval?
Bijlagen
Lamborghini Miura.jpg
Lamborghini Miura.jpg (9.53 KiB) 4520 keer bekeken
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#100 Bericht door Jef »

Heuu, ..... is die Miura ook om zelf te trappen? :twisted:
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#101 Bericht door Edje »

Tegenwoordig wel he Jef, als je de prijs van de benzine bekijkt begint een normale mens met dat beest niet te rijden :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Het instellen van de sporing van de voorwielen

#102 Bericht door Wijnandt »

'k Had het vermoeden dat de voorwielen van WAW015 niet (meer) goed spoorden. Daarvoor had ik verschillende aanwijzingen. Ten eerste vond ik de voorbanden tamelijk snel slijten. Ten tweede vond ik dat WAW015 nogal rap z'n snelheid verloor als ik 'm liet uitlopen door niet meer te trappen. Ten derde vond ik 'm op een bepaalde manier zwaar trappen, vooral als ik naar de hogere versnellingen ging.
'k Kan mij voorstellen dat tijdens de eerste 700 km de constructie van WAW015 is gaan "zetten" en dat daardoor de sporing is veranderd.

'k Had mij al voorbereid op het zelf uitlijnen van WAW015. 'k Heb via foto's op internet gezien hoe Peter de Rond z'n velomobiel uitlijnt en hem een paar vragen daarover gesteld. Dries Callebaut heeft mij gedetailleerd uitgelegd hoe ik te werk moet gaan om WAW015 uit te lijnen.

'n Paar dagen geleden liet de meerdaagse weersverwachting zien dat het deze week (van maandag 22 mei) wel eens mooi velomobielweer zou worden: tamelijk koud (15 ºC) voor de tijd van het jaar en veel regen. Dus ging ik haast maken met de uitlijning.

Eerst knutselde ik een eenvoudige meettang: een U van aan elkaar gelijmde houten balkjes en als voelers twee RVS slotbouten van 100 mm lang ter hoogte van de voorwielassen. Daarmee wordt het afstandsverschil tussen de voor- en achterkant van de voorwielen over de volle wieldiameter gemeten, en is de meting dus zo gevoelig mogelijk.

Met het vereiste ontzag voor deze voor mij onbekende technische materie mat ik enkele malen het afstandsverschil tussen de voor- en achterkant van de voorwielen, en wel onder twee verschillende omstandigheden: zonder en met m'n vrouw in WAW015.

De resultaten waren opzienbarend -volgens mij althans:
WAW015 leeg: 0 mm afstandsverschil
WAW015 met vrouw van 63 kg: 13 mm toespoor

M'n conclusie: bij WAW015 is de sporing afhankelijk van het gewicht in de velomobiel.
M'n oordeel hierover: ik vind een toespoor van 3% (13 mm verschil over een afstand van 410 mm) nogal veel.

Jammer genoeg hadden we geen tijd meer om het afstandsverschil te meten met mijn persoon in de velomobiel. Omdat ik razend benieuwd was naar de rij-eigenschappen van een goed uitgelijnde WAW, heb ik de resultaten van de 3e meting proberen te voorspellen onder de sterk vereenvoudigende veronderstelling dat het afstandsverschil evenredig is met het gewicht van de inzittende. Omdat ik 80 kg weeg heb ik "mijn" toespoor berekend als 13*80/63=16,4 mm.

Nu de noodzakelijke correctie van de lengte-instelling van de spooras. Hiervoor heb ik de spoorcorrectiefactor berekend:
het bevestigingspunt van de spoorstang is 100 mm verwijderd van het draaipunt van de wielophanging. De middens van de velgranden (waar de voelers van de meettang zitten) zijn 205 mm verwijderd van het draaipunt. Voor elke mm waarmee de spoorstang wordt ingekort komen de achterste velgranden van linker- en rechterwiel 205/100=2,05 mm dichter bij elkaar. Omdat tegelijkertijd de voorste velgranden evenveel verder van elkaar af gaan, vermindert de toesporing met 2*2,05=4,10 mm/mm. Deze spoorcorrectiefactor 4,10 (dimensieloos) is specifiek voor de constructie van WAW015 in combinatie met de door mij gemaakte meetopstelling.
Het terugbrengen van een toespoor van 16,4 mm naar 0 mm vereist derhalve dat de spoorstang 16,4 mm/4,10=4,0 mm korter wordt gemaakt.

Dus vanochtend heb ik de door Leerkracht Dries voorgeschreven handelingen verricht en de spoorstang 4 mm korter gemaakt.

En natuurlijk direct een klein proefritje gemaakt.

Ik vond het verschil spectaculair: 't spul bleef licht trappen tot 35 km/uur. Harder kon ik niet want er was niet zoveel ruimte om te blijven versnellen.

'k Ben benieuwd naar m'n verdere ervaringen. En naar het resultaat van de meting van m'n toespoor nu, en of m'n aanname voor de berekening klopt...

Maar evt. commentaar en correcties op m'n relaas van collega-velomobilisten is meer dan welkom voor deze beginner!
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

Opnieuw sporing van de voorwielen

#103 Bericht door Wijnandt »

Ik schreef eerder schreef:'k Ben benieuwd naar m'n verdere ervaringen. En naar het resultaat van de meting van m'n toespoor nu, en of m'n aanname voor de berekening klopt...
  • Deze ochtend hebben we eerst onze Bas begraven in een mooi hoekje van onze tuin en dicht bij ons huis, onder de Koningsvarens (Osmunda regalis) en naast de Adderwortel (Persicaria bistorta).

Daarna vervang ik de Marathon slicks door nieuwe exemplaren en controleer de sporing van WAW015. Eerst wordt de sporing van de lege WAW gemeten: 15 mm uitspoor.
Willy gaat vervolgens in WAW015 zitten met 17 kg ijzeren gewichten op schoot en ik meet opnieuw: 1 mm toespoor.

De correctie op basis van voor de hand liggende aannames en berekeningen (zie m'n eerdere bericht over de sporing van de voorwielen) is derhalve uitstekend geslaagd! En ik verheug mij op de hogere snelheden die nu mogelijk zijn. De laatste tocht met WAW015 en de versleten banden er nog onder (45 km lang) ging al met zeker 5 km/uur hogere snelheden dan ik gewend was.
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#104 Bericht door Willem »

Groot verschil in snelheid!
Is dat nu iets dat je regelmatig moet nakijken, de sporing? Of is dat één keer goed zetten voor jouw gewicht en dan afblijven?
Willem Van Besien

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#105 Bericht door Wijnandt »

Willem schreef:Groot verschil in snelheid!
Is dat nu iets dat je regelmatig moet nakijken, de sporing? Of is dat één keer goed zetten voor jouw gewicht en dan afblijven?
Inderdaad ga ik veel rapper dan ik had verwacht. Op zich ga ik al niet zo hard, en dat heeft alles te maken met m'n leeftijd en het feit dat ik ook in m'n jonge jaren nooit een snelle fietser ben geweest :)

Maar nu rij ik moeiteloos meer dan 30 km/h met tegenwind . Begin deze week woei het hier echt hard, maar ik kon toch 34 km/uur recht tegen de wind in fietsen... :o

Of de sporing regelmatig moet worden nagekeken? Gelet op m'n ervaringen van de eerste 700 km's met WAW015 zal ik dat voorlopig zeker doen :? .
'k Weet niet of de sporing zal veranderen. Ik heb begrepen dat het vooral de slijtage is van onderdelen van de wielophanging waardoor de sporing kan veranderen. De glijstanglagers die in WAW015 zijn gebruikt worden geacht veel minder te slijten dan de meer gangbare bolkoplagers, zodat ik een stabiele sporing mag verwachten.

De tijd zal het leren...
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

Plaats reactie