trapondersteuning op velomobielen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#31 Bericht door eeuwige reiziger »

jean peinture schreef:Ik zie wel niet in waarom een fiets met trapondersteuning die 35 of 40 kmph kan rijden nog verschillend is van een scooter???
Dat is heel eenvoudig: trapondersteuning is ondersteuning, en geen onafhankelijke motor zoals bij een scooter bijvoorbeeld. Trap je niet, dan gaat de fiets geen centimeter vooruit... Daarenboven levert een motor voor trapondersteuning maar energie in verhouding tot je zelf geleverde energie.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

wost schreef:Door trapondersteuning enkel toe te laten tot 25 km/u mist men gewoon de kans om meer mensen op de fiets te krijgen. Ben ervan overtuigd dat als een fiets met trapondersteuning 40 mag meer mensen met de "fiets" naar het werk zouden gaan. Deels om de snelheid en deels om onbezweet aan te kunnen komen.

Al deze mensen zitten nu in hun auto.

Over een gemiste kans gesproken.
Inderdaad. Daarenboven heeft de EU nogal willekeurig het vermogen van de motor op 250W gelegd, wat wel wat weinig is in heuvel- of bergachtig gebied. Niet zo verwonderlijk dat een land als Zwitserland zijn normen daar helemaal niet legt! Ook in de VS denkt men anders: daar geldt de bovennorm van 750W and een snelheid van 20 mijl (ruim boven 30 km dus). Volgens de Amerikaanse wet is een fiets met een dergelijke ondersteuning nog steeds een fiets.

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#33 Bericht door geertalders »

wost schreef:Door trapondersteuning enkel toe te laten tot 25 km/u mist men gewoon de kans om meer mensen op de fiets te krijgen. Ben ervan overtuigd dat als een fiets met trapondersteuning 40 mag meer mensen met de "fiets" naar het werk zouden gaan. Deels om de snelheid en deels om onbezweet aan te kunnen komen.

Al deze mensen zitten nu in hun auto.

Over een gemiste kans gesproken.
Awel Wost,

daar zouden wij aan de hogeschool graag een project rond uitwerken...
Wij zijn van diezelfde mening dat meer mensen zouden fietsen in zo'n geval. Bijkomend denken wij dat het gezondheidsvoordeel nagenoeg even groot gaat zijn dan voor mensen die zonder trapondersteuning fietsen... Maar dat ze dus langer gaan volhouden op termijn en niet na twee weken de fiets al laten liggen.

De meeste overheidscampagnes missen de boot hier ook voor een stuk. Ze zetten aan tot meer fietsgebruik maar daar houdt het mee op. In Nederland kan je met je overuren bijvoorbeeld een nieuwe fiets kopen. En dan mag je je brutoloon gebruiken!!!! :D


Groetjes Geert

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#34 Bericht door jean peinture »

trapondersteuning is ondersteuning, en geen onafhankelijke motor zoals bij een scooter bijvoorbeeld. Trap je niet, dan gaat de fiets geen centimeter vooruit... Daarenboven levert een motor voor trapondersteuning maar energie in verhouding tot je zelf geleverde energie.
is waar voor een deel van de op de markt zijnde systemen. Er zijn er ook die je gewoon met een "klos" aan het stuur kunt bedienen zoals een scootertje.

Maar los daarvan maak ik me weinig illusies over de invloed die dit zou kunnen hebben om meer mensen op de fiets te krijgen. Er zijn zowieso al veel mensen die geen 25 per uur trappen en die zouden al voordeel doen met de huidige trapondersteuning... ik zie ze echter zelden of nooit rondtoeren. Er wordt tegenwoordig van overheidswege al fameus financieel ondersteuning gegeven want 15 eurocent per kilometer is toch mooi denk ik dan. Diegene die ge daar niet mee vangt om hun woonwerk verkeer voortaan met de fiets te doen, die zult ge opeens niet vangen met trapondersteuning. Dat geloof ik gewoon niet en daarmee kom ik bij mijn punt: het is weer eens bon temps om te kappen op wetgevers allerhande om ze vanalles de schuld in de schoenen te steken maar als mensen te lui zijn om te fietsen dan kruipen ze er echt niet op hoor welke toegevingen er ook gedaan worden.

En dan tenslotte nog een stukje veiligheid: iedereen die nu met moeite 20 per uur trappen plots allemaal 40 kunnen bollen dankzij zo een elektrieke naaf... dan wordt de veiligheid op het fietspad meer dan gehalveerd denk ik... 't is niet voor niks dat scooters van de b klasse van fietspaden gewwerd worden tenzij niet anders mogelijk. Twee fietsers met trapondersteuning tegen 40 per uur elk frontaal tegen elkaar... dan kunt ge de stukskes schedel en hersens van het fietspad schrapen en met de populariteit van de fiets als ontspanning zie ik dat liever niet gebeuren.

Want let wel: de laatste jaren is de verkoop van fietsen enorm gestegen he. De fietsenmakers die ik ken geloven het zelf soms niet hoe populair dat de fiets is... maar wel voor de vrije tijd! De klik om de fiets als full time transportmiddel te gebruiken gaat langzamer maar daar heeft trapondersteuning volgens mij geen of heel weinig effect op.

genoeg gezaagd
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#35 Bericht door jean peinture »

In Nederland kan je met je overuren bijvoorbeeld een nieuwe fiets kopen. En dan mag je je brutoloon gebruiken!!!!
ik rij voor mijn werk ongeveer 9000 km per jaar... reken maar uit. Ik heb dankzij de overheid ook elk jaar budget voor ne nieuwe fiets... belastingsvrij en zonder overuren. Wij Vlamingen staren ons altijd blind op hoe goed het op een ander wel zou zijn maar zonder nog te zien hoe wij in de watten gelegd worden. :roll:
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

jean peinture schreef:is waar voor een deel van de op de markt zijnde systemen. Er zijn er ook die je gewoon met een "klos" aan het stuur kunt bedienen zoals een scootertje.
Dat is dan geen trapondersteuning. Een fiets met trapondersteuning noemen we een "pedelec" (= pedal electric bicycle). Een fiets waarop een onafhankelijke motor wordt geïnstalleerd, is een "e-bike". Een e-bike wordt altijd beschouwd als een bromfiets. Een pedelec niet.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#37 Bericht door eeuwige reiziger »

jean peinture schreef:Maar los daarvan maak ik me weinig illusies over de invloed die dit zou kunnen hebben om meer mensen op de fiets te krijgen. Er zijn zowieso al veel mensen die geen 25 per uur trappen en die zouden al voordeel doen met de huidige trapondersteuning... ik zie ze echter zelden of nooit rondtoeren. Er wordt tegenwoordig van overheidswege al fameus financieel ondersteuning gegeven want 15 eurocent per kilometer is toch mooi denk ik dan. Diegene die ge daar niet mee vangt om hun woonwerk verkeer voortaan met de fiets te doen, die zult ge opeens niet vangen met trapondersteuning. Dat geloof ik gewoon niet en daarmee kom ik bij mijn punt: het is weer eens bon temps om te kappen op wetgevers allerhande om ze vanalles de schuld in de schoenen te steken maar als mensen te lui zijn om te fietsen dan kruipen ze er echt niet op hoor welke toegevingen er ook gedaan worden.
Wel, die financiële ondersteuning gaat op voor de overheidsbedrijven en instellingen die van de overheid afhangen. In de private sector is een fietsvergoeding, tenzij de CAO het anders vermeldt, een voorrecht dat de werkgever kan geven maar daartoe niet verplicht is. Niet iedereen krijgt dus een fietsvergoeding. Daarnaast is er nog de drempel van de prijs: een "pedelec" is niet goedkoop.

Ik denk dat je de zaak trouwens veel te negatief ziet. Ik ben ervan overtuigd dat je mensen de fiets opkrijgt, als ze vlugger op hun werk kunnen zijn en dat zonder al teveel inspanning. Dat bewijst het voorbeeld van Zwitserland, waar de Swiss Flyer een goed verkochte fiets. In Zwitserland is er immers geen bovengrens voor een "pedelec", al levert het 250W-motortje van de Flyer wel geen snelheid boven de 35 km/u.

Natuurlijk zie je nu nauwelijks fietsen met trapondersteuning. De reden is een eenvoudig: door de snelheidsbeperking en ook de modellen die hier op de markt zijn, heeft die fiets een imago van "grootomafiets". Bekijk je echter de Zwitserse Flyer (in de praktijk tot 35 km/u) of de Duitse Estelle Sport Speed (tot 35 km/u), dan zie je onmiddellijk dat je hier met iets anders te maken hebt. Jammer genoeg zijn die merken en modellen bij ons totaal onbekend. En zoals steeds: onbekend maakt onbemind.

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#38 Bericht door sniper »

jean peinture schreef:Over die lawaaierige brommertjes moeten we het niet meer hebben daar Dries al heeft aangehaald dat die scooters al bestaan. Er is ook de velomobiel variant: aerorider.
die aerorider is ook als velomobiel te krijgen
er moet dan enkel een lichtere motor in en een schakelaar die ekel aankan als er op de trappers geduwd word
de aerorider is wel redelijk zwaar
ik heb hem geprobeerd als fiets en ge moet goed hard duwen om vooruit te komen
Ik zie wel niet in waarom een fiets met trapondersteuning die 35 of 40 kmph kan rijden nog verschillend is van een scooter???
een fiets met trapondersteuning mag bij wet zo snel als toegelaten op de openbare weg
de enige beperking is dat de motor niet krachtiger is dan 0.3 kw en dat de motor pas aangaat als er op de trappers geduwd wordt
bij mijn weten staat er nergens die 25 km/u waarover hier zoveel gepraat wordt
better a bad day at sea
than a good day at the office

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

sniper schreef:een fiets met trapondersteuning mag bij wet zo snel als toegelaten op de openbare weg
de enige beperking is dat de motor niet krachtiger is dan 0.3 kw en dat de motor pas aangaat als er op de trappers geduwd wordt
bij mijn weten staat er nergens die 25 km/u waarover hier zoveel gepraat wordt
Toch wel, hoor. Dat staat beschreven in de EU-richtlijn 2002/24/EC (hoofdstuk I, artikel 1 h). Pedelecs zijn:
... rijwielen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen,
Dergelijke fietsen moeten niet gehomologeerd worden en kunnen rondrijden zonder verzekering of inschrijving. Volgens de wet gaat het om fietsen.

Dit geldt dus niet voor de zogenaamde "e-bikes" waar de motor onafhankelijk werkt van het trappen! Voor de wetgeving staat die gelijk aan een bromfiets. 't Moet dus weldegelijk gaan om trapondersteuning!

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#40 Bericht door crash-quest-dummy »

nog even over het energetische voordeel dat je zou kunnen hebben :
aangezien de kinetische energie evenredig is met de snelheid in het kwadraad, mag je al behoorlijk veel verlies hebben tijdens afremmen en optrekken tot 25 km/h als je van vb 45km/h komt : de snelheid is slechts 45/25=1.8x groter, maar de energieinhoud is 45x45/25x25= 3.24x groter.
dit wil zeggen dat met een rendement over het volledige toerentalbereik van de motor/generator van slechts 30% na het elektrisch afremmen van 45km/h terug kan optrekken tot 25km/h.
bij een rendement van 80% lukt dat al vanaf 28km/h.

Heeft er iemand rendement/toerental grafieken ??

andere vraag is hoeveel x je moet remmen onder de 25km/h, en, zoals eerder aangehaald, hoeveel pret je mist als je het extra gewicht mee het vals plat moet opzeulen boven de 25km/h
in de ardennen lijkt het me een daarentegen een zeer goed idee, meer zelfs, een nuttigere investering dan een rohloff naaf, zoals aangehaald door de Bionx WAW rijder.
Stop Fueling Around

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#41 Bericht door jean peinture »

Dat bewijst het voorbeeld van Zwitserland, waar de Swiss Flyer een goed verkochte fiets.
het gras is mss groener in Zwitserland maar hou er rekening mee dat de bergen ook veel hoger zijn. Want enkel fietsverkoop zegt natuurlijk niets over het al dan niet afnemen van het autogebruik als woonwerkverkeer. Zoals eerder gezegd de laatste jaren worden er hier massaal veel meer fietsen verkocht maar die kunnen voor het overgrote deel toegeschreven worden aan mensen die die dingen recreatief gebruiken. Er zijn de laatste jaren ook veel fietsendragers verkocht.

Maar bovenal ondanks de inspanningen die de overheid doet neemt het aantal mensen die de fiets als dagelijks vervoer gebruiken slechts met mondjesmaat toe. Er zijn ondanks de steeds stijgende brandstofprijzen wel nog altijd opwaartse tendenzen inzake autoverkoop. Het financiele plaatje van trapondersteuning op een fiets valt in het niets van wat die (tweede) wagen kost. Dus de financiele rem is er ook een die mensen niet van de fiets kunnen houden denk ik.

De ontwikkeling in zowel Canada en Zwitserland zorgt voor behoorlijke producten die zeker hun nut hebben... Ok ze zijn niet in europa ontwikkeld maar wie maalt daar nu om in deze tijden. Dat die landen het voortouw nemen heeft mss ook wel een geografische reden. Vlaanderen en Nederland, twee fietsregio's bij uitstek en nagenoeg vlak als een spiegel. Wie wil fietsen komt behoorlijk eenvoudig vooruit zonder met zware hellingen te kampen te krijgen.

De overheid doet mss niet genoeg en ik zou het structureel fietsgebruik ook graag zien toenmenen, heel graag zelfs. Maar ik denk dat we dat niet gedaan krijgen door de begrenzing van trapondersteuningen omhoog te halen. Bovendien hebben die fietsen hoe dan ook toch hun technische tekortkomingen als de batterij eenmaal leeg is (en de meeste hebben maar een actieradius van ongeveer 50km).

Een mentaliteitsverandering en maatregelen om het overconsumeren van autokilometers te ontmoedigen zullen mss de fiets terug opwaarderen als transportmiddel.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#42 Bericht door wost »

jean peinture schreef: Maar bovenal ondanks de inspanningen die de overheid doet neemt het aantal mensen die de fiets als dagelijks vervoer gebruiken slechts met mondjesmaat toe.
Reden te meer om trapondersteuning tegen hogere snelheden toe te laten. Er zullen dan weer meer mensen gaan fietsen. Ook al zullen dat er volgens jou niet veel zijn, alle beetjes helpen.

P.S. Jij ziet alles in dit land wel heel rooskleurig.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#43 Bericht door sniper »

eeuwige reiziger schreef:Toch wel, hoor. Dat staat beschreven in de EU-richtlijn 2002/24/EC (hoofdstuk I, artikel 1 h). Pedelecs zijn:
... rijwielen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen,
:oops: nog niet tegengekomen in de belgische straatcode :oops:
de straatcode schreef:2.15.1. "Rijwiel" : een fiets, een driewieler, een vierwieler, die door middel van pedalen door één of meer van zijn berijders wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

Bevestiging van een elektrische hulpmotor die slechts kan werken als de pedalen worden gebruikt, waarvan het vermogen niet hoger mag zijn dan 0,3 kW, brengt evenwel geen wijziging in de classificatie van het voertuig.
better a bad day at sea
than a good day at the office

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

sniper schreef: :oops: nog niet tegengekomen in de belgische straatcode :oops:
Die EU-richtlijn is al lang goedgekeurd door de verschillende lidstaten en moet volgens hun engagementsverklaring al een tijdje zijn omgezet in eigen wetgeving. Blijkbaar heeft de Belgische overheid dit element nog niet aangepast in dat welbepaald artikel.

Er is evenwel een aparte wijziging:
Gewijzigde bepaling rijwiel

Volgende wijzigingen werden aangebracht in de bepaling van een rijwiel :

Naast de voortbeweging door middel van pedalen mogen de rijwielen nu ook voortbewogen worden door spierkracht die uitgeoefend wordt op handgrepen.
Het maximale vermogen van een elektrische hulpmotor wordt van 0,30 KW teruggebracht naar 0,25 KW.
De aandrijfkracht van de elektrische hulpmotor moet niet meer wegvallen van zodra de bestuurder stopt met trappen maar moet geleidelijk verminderen en tenslotte onderbroken worden wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt.
De tekst is wel heel duidelijk: je mag gerust vlugger rijden dan 25 km/u, maar dan wel op eigen kracht. Met de motor aan mag je evenwel niet vlugger dan 25 km/u en hoort, bij het overschreden van die snelheid, de motor af te slaan.

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#45 Bericht door jean peinture »

je mag gerust vlugger rijden dan 25 km/u, maar dan wel op eigen kracht. Met de motor aan mag je evenwel niet vlugger dan 25 km/u en hoort, bij het overschreden van die snelheid, de motor af te slaan
Eigenlijk toch allemaal een beetje normaal niet?

fiets (al dan niet met trapondersteuning): geen minimum leeftijd, geen verzekering en geen snelheidslimiet als je zelf maar trapt

bromfiets a klasse: helm verplicht, minimaal 16 jaar en maximaal 25 kmph, verzekering verplicht

bromfiets klasse b: minimaal 18 jaar maximaal 40 kmphhelm verplicht, verzekering verplicht

motor, auto,... :

soit, wat ik duidelijk wil maken is dat er een heel aantal klasse van voertuigen zijn met elk zijn specifieke verplichtingen. Je kan dan toch niet zondermeer de fiets dermate upgraden dat je met een minimum aan inspanningen toch de prestaties van een bromfiets klasse b evenaart zonder aan de verplichtingen te willen voldoen.

Voorbeeld van mogelijke scenario: Kleine Jan neemt even de fiets van pa uit de garage, zonder helm en verzekering op zeven jarige leeftijd scheurt hij tegen 40 kilometer per uur over de fietspaden omdat hij de energie kan leveren om, ik zeg maar wat, 15 kmph te kunnen trappen...

Of is een fiets met krachtige motor niet langer het synoniem van een brommer omdat jezelf nog een minimale energiebijdrage moet doen?
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Plaats reactie