Amai mijn benen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Amai mijn benen

#1 Bericht door Jan.E »

Vandaag voor de eerste keer mijn hurri sport eens de sporen gegeven, na 4 maanden bijna niet meer met de ligger gereden te hebben. Viel dat effe tegen. Een toerke gedaan van 20 km en mijn gemiddelde was 26km/h en daar heb ik me de ziel uit mijn lijf voor moeten trappen. Ne mens verliest toch rap van zijn konditie. Er zal nog ferm wat moeten gereden worden denk ik om mijn benen terug een beetje op peil te krijgen.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#2 Bericht door Edje »

gij zij te verkeerde richting uitgereden, ben je niet tegen gekomen ;-)

Voor de rest Hurry naar wenst hoop ik ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#3 Bericht door Jan.E »

Hurri valt prima mee, ik moet wel nog wat wennen aan de fiets.

Gebruikersavatar
toy
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 22:52
Postcode: 3941
Locatie: eksel
Contacteer:

#4 Bericht door toy »

Begint maar goed te trainen , ge hebt nog 13 dagen te gaan :twisted:

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#5 Bericht door Jan.E »

Doe mij daar maar al niet aan denken, want dan zie ik het helemaal nie meer zitten. Ik krijg precies geen vaart in die hurri. Er ligt een 65 tanden tandwiel op, maar ik denk dat dat toch wa veel is voor mij. De stappen van het ene achterste tandwiel naar het volgende zijn wa groot. Op het ene trap ik mij zot en ga ik 26 km/h en op het volgende krijg ik het niet meer rond, toch nie lang althans.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

Da ken ik ergens van;-)

Welke casette heb je vanachter liggen, misschien kan je die van de speed is proberen S-ram 970 34-11, ligt hier in de kast.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

jan, op de hurri is dat 65t blad idd wel beetje an de grote kant hoor, om te toeren ligt er bij mij eigenlijk maar een 54 op, een 57 zou nog beter zijn, dan zijn mijn versnellingen niet te klein.
ik heb er hier nog eentje liggen van 57t, ik kan wel eens kijken hoeveel ik daar mag voor vragen. zal niet zo veel zijn hoor, zitten al drieduizend km op.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#8 Bericht door Jan.E »

Op mijne zelfbouw ligt een 57t blad, ik ga dat er eens opleggen. Als dat meevalt, dan heb ik wel interesse in dat voorblad van u.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#9 Bericht door lmoens »

Jan.E schreef:Doe mij daar maar al niet aan denken, want dan zie ik het helemaal nie meer zitten. Ik krijg precies geen vaart in die hurri. Er ligt een 65 tanden tandwiel op, maar ik denk dat dat toch wa veel is voor mij. De stappen van het ene achterste tandwiel naar het volgende zijn wa groot. Op het ene trap ik mij zot en ga ik 26 km/h en op het volgende krijg ik het niet meer rond, toch nie lang althans.
Ik zou, als ik jou was, die 65 rustig laten zitten en iets doen aan de kroontjes achteraan. Met die 65 vooraan kan je je het veel beter permitteren om met één stap tegelijk op te gaan achteraan waardoor je intervallen kleiner worden. Als je bvb een blok steekt van 13/14/15/16/17/19/21/23/26 dan heb je al heel wat mogelijkheden en tegen de tijd dat die versleten is heb je kracht genoeg in je benen om een 11 of een 12 te steken en op dat moment gooi je de 65 eraf. Hij zal dan ook al wat verder versleten zijn.
Neem maar eens een rekenmachientje of een exel rekenblaadje en reken eens het verschil in intervallen uit (met een 65) tussen 13/14 en 13/15, alsook het verschil tussen 21/23. Een en ander wordt je dan vast duidelijk.

succes
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#10 Bericht door Proes »

Excel rekenbladje akkoord ... maar hoe moet je dat eigenlijk berekenen?
Is daar een bepaalde theorie of formule voor?
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#11 Bericht door Jan.E »

Hoe ik dat alles moet uitrekenen is geen probleem, ik zal er mij eens aanzetten. Ik moet eens tellen aan de achterkant. Het is een steile cassette, dus ik denk dat het verschil per tandwiel meer dan een tand is. Dus bij het schakelen geeft dat een groot verschil

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

Da probleem ken ik ergens van dus mijn casette kan niet dienen vrees ik, maar 't was aangeboden.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#13 Bericht door lmoens »

Proes schreef:Excel rekenbladje akkoord ... maar hoe moet je dat eigenlijk berekenen?
Is daar een bepaalde theorie of formule voor?
Poepsimpel: deel gewoon het aantal tanden vooraan door het aantal tanden achteraan, dan bekom je de "verhouding" van je verzet. Dat is in feite volddoende om de casette samen te stellen. Als je het verzet wilt uitdrukken in lengte (centimeters bvb) dan vermenigvuldig je gewoon je "verhouding" met de omtrek (in centimeters dan) van je AANGEDREVEN wiel (meestal achterwiel).

Klaar is Kees.

Als je daar eens gewoon nuchter over nadenkt is dat de logica zelve.

Succes
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Plaats reactie