verzwaren tijdens de winter

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#16 Bericht door Edje »

indeed die slippertje mogen niet meer is eentje van twee trekjes maa rhet duurt twee drie dagen voor je terug op je kilo bent.

NOPE dank U wel zeggen is het beste ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#17 Bericht door graddus »

En zo vervallen we van overgewicht in een stoppenmetrokendiscussie, toch knap eigenlijk. Wat die winterkilo's betreft, daar zullen wel verschillende redenen voor zijn, mijn ervaring is dat ze er in de zomer vanzelf weer afgaan (de rest van het overgewicht helaas niet).

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#18 Bericht door Proes »

Om iedereen die aan het verdikken is even te deprimeren.
Op 1 januari woog ik 80 kg ... nu weeg ik nog 73 kg (zelf ietsjes minder).

Dit is uiteraard niet zomaar gebeurd.
Aangezien ik de 1e week van mei met de ligger de Mont Ventoux ga doen en 3 wielertoeristen de broek wil afdoen heb ik op 1 januari besloten om zo scherp mogelijk de helling aan te vatten.
Daarbij komt ook nog dat de week voordien (eind april) de 10 miles van Antwerpen (loopwedstrijd) doorgaat waar ik mijn beste tijd ook wil aanscherpen.

Dit alles resulteert ondertussen in 2,5 maand keihard dieet en 70 km lopen per week (helpt nog altijd beter dan fietsen om af te vallen).
Ik zit ook 3x per week 90 minuten op een Tacx trainer met mijn SeiranSL en eet zo weinig mogelijk.

Mijn einddoel is 70kg op 23 april (10 miles) .... ik moet dus momenteel elke week nog 0,5kg afvallen om tegen dan dit doel te halen.
Ik kan jullie garanderen dat het verdomme moeilijk is want ik eten is één van mijn lievelingshobby's (pitta's, pizza's, chinees, frieten ..... chips, chocolade, .....)
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#19 Bericht door Jan.E »

Ik moet zeggen, mijn pet af, maar zorg toch maar dat je ook nog genoeg kracht houd, teveel uithongeren kan ook slecht zijn, dunkt me.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#20 Bericht door Edje »

Proes schreef:eten is één van mijn lievelingshobby's (pitta's, pizza's, chinees, frieten ..... chips, chocolade, .....)

ETEN :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#21 Bericht door Wouter D »

proes, gij hebt ge<oon ergens een ziekte opgeraapt,

mij is het intussen wel duidelijk dat ik een beetje te veel snoep voor het ogenblik en ja het is van de stress, waar ik vroeger een sigaret voor opstak
en idd maak er me niet te druk in hoor, fiets ik er zo weer waf, moet alleen eens dringend stoppen met winteren
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#22 Bericht door Proes »

Hoi jongens, tussen dit bericht en het vorig van mij zit weeral 20km looptraining en 1 kg minder (vocht natuurlijk) :D

Morgenavond ingeschreven voor een mini-wedstrijdje van 5 km en nadien (van 20.30 tot 22.00 uur) op de Tacx met de ligfiets!

.... ga stillaan in mijn bed kruipen, anders wil ik snoepen!

see you!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#23 Bericht door geertalders »

Proes schreef:Hoi jongens, tussen dit bericht en het vorig van mij zit weeral 20km looptraining en 1 kg minder (vocht natuurlijk) :D

Morgenavond ingeschreven voor een mini-wedstrijdje van 5 km en nadien (van 20.30 tot 22.00 uur) op de Tacx met de ligfiets!

.... ga stillaan in mijn bed kruipen, anders wil ik snoepen!

see you!
Proes, als ge de Ventoux echte goed wilt aanpakken dan zou ik stillekes beginnen minderen met lopen en mij meer toeleggen op het fietsen alleen...

Training is sportspecifiek hè! Iemand die een goede conditie heeft voor't lopen heeft dit niet noodzakelijk voor't fietsen hè!

En idd, kijk uit met té fel afvallen op korte termijn... dat verzwakt!

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#24 Bericht door Filip »

Proes,

Te snel vermageren - en een halve kg /week is zeer snel ! - betekent evenwel dat je lichaam (zeer paradoxaal) de nodige voedingsstoffen en caloriën onevenredig meer uit de spiermassa put, relatief méér dan uit de vetmassa. Het is evenwel de spiermassa die meer caloriën verbruikt, de vetmassa minder... Door te snel te vermageren en daarin te volharden krijg je dus een relatieve stijging van de verhouding vetmassa / spiermassa, wat nu de bedoeling net NIET is.
In het veel voorkomende geval volgt er een jojo-beweging, want de vetmassa kan de opgenomen caloriën onvoldoende verbruiken, en de spiermassa is te veel afgenomen, met vervetting als gevolg...
(Vandaar vele verhalen over mensen die bijv. 10 of 15 kg afvallen, en deze daarna ruim 'terugwinnen')

Belangrijker dan snel vermageren, is de eetgewoonten bijsturen, en werken aan blijvende gewoonten.

Er zijn massa's goede websites te vinden over afvallen en vermageren.
Calorietjes tellen en sporten hoort er zeker bij, maar dan wel zo geleidelijk mogelijk, en erop lettend dat men steeds voldoende eiwitten binnenkrijgt (zoniet haalt je lichaam deze wel uit spierafbraak...)

Filip (ook wat betreft vermageren een beetje ervaringsdeskundige)

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#25 Bericht door Proes »

Proes, als ge de Ventoux echte goed wilt aanpakken dan zou ik stillekes beginnen minderen met lopen en mij meer toeleggen op het fietsen alleen...
Sorry, maar lopen is en blijft nog steeds mijn hoofdsport.
De 10miles is een week voor de Mont Ventoux ... ik zal dus moeten trainen zoals een Duatlonner (met voorang voor lopen).
En wat je zegt is absoluut waar, ik heb heel de winter gelopen en mijn fietsconditie was volledig weg.

Eigenlijk kan je niet van conditie spreken want ik kreeg mijn hartslag op de fiets niet meer boven de 125 (bij lopen kan ik uren 165 aanhouden).
Mijn ligfietsspieren waren onmiddellijk moet ... maar ook dat begint te beteren.

Ik vind een halve kilo per week niet té drastisch.
Ondertussen neem ik uiteraard multivitaminen bij en ik voel mij absoluut niet zwak maar reuze!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#26 Bericht door Luc Willaert »

Filip schreef:Proes,

Te snel vermageren - en een halve kg /week is zeer snel !
Vind je dat te snel? Dat is 2 kilo per maand. Als je dat kan combineren met sporten is dat toch een mooi tempo van vermageren.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#27 Bericht door Proes »

Dat vind ik ook Luc, ik vind trouwens nergens meldingen dat 0,5 kg per week té veel zou zijn als je wat overgewicht hebt ... en dat had ik!

Daarnaast werd er ook nog geopperd dat ik meer moet fietsen voor de Mont Ventoux ... momenteel 3 x 90 minuten op de rollen per week + nog wat op de weg als het weer meevalt, zo weinig is dat nu toch ook weer niet hé.
Dat zal al gauw 150 km per week (= min. 600km per maand worden).

Door te lopen val je nu éénmaal sneller af, daar is niets aan te doen.
Als ik niet goed bezig was had ik mij allang "zwak" gevoeld en was mijn tijd op een 5km loopwedstrijd niet bijna 1 minuut gestegen (loop dat nu op 18:30 minuten). Daarnaast had de kans dan ook groot geweest dat ik al lang een kwetsuur had opgelopen (daar ben je als loper ook weer véél gevoeliger aan).
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#28 Bericht door Johan Clerx »

Nadat ik vorig jaar van 122 naar 96 ofoziets ben gezakt is mijn gewicht de voorbije winter ook stillekesaan terug opgelopen tot zo'n 102 kilo. Ondertussen via www.valtaf.nl terug begonnen met op mijn eten te leteen en ik zit terug op 99 kilo. Bedoeling is om op 1 mei nog zo'n kilo of 90 te wegen.

Bijkomen in de winter lijkt met dus niet abnormaal wouter. Ik noem dat wintervet. Der zijn heel wat dieren die zich op die manier ook wapenen tegen de winterkoude :D

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#29 Bericht door quattrovelootje »

Hmm, ik doe ook mee ! Sinds ik terug ben uit het Midden-Oosten, ben ik 7 kg afgevallen -en dat was nodig ook ! Had nog nooit zoveel gewogen als net voordat ik terugkwam (maar ook nog nooit zo weinig sport gedaan de laatste maanden ginderachter). Ik zit nu dus zelfs 2 kg onder mijn gewicht van voordat ik vertrok.
Mijn eetgewoonten zijn niet echt veranderd, het enige dat wel is veranderd is dat ik nu terug (dagelijks) fiets. Zááálige manier om af te vallen als je het mij vraagt : al liggend :mrgreen: !

Tihamér -wil er graag nog enkele kiloos af, maar daar zal meer voor nodig zijn
Laatst gewijzigd door quattrovelootje op vr 17 mar 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#30 Bericht door Proes »

@Filip ..... Wat vind je van Johan? Die wil nog 9 kilo vermageren op 6 weken. Dat is 1,5 kilo per week!
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie