De fiets (ligfiets) en het verkeersreglement - afl 1

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#31 Bericht door quattrovelootje »

JefS schreef:http://www.wegcode.be/index.php Vraag me alleen af of die wel up to date gehouden wordt (zal worden).
De site wordt wel degelijk up to date gehouden en biedt zelfs de mogelijkheid om van wijzigingen op de hoogte te worden gehouden via nieuwsbrieven. Gewoon je e-mail doorgeven en je krijgt die gewoon aan in je inbox.

Tihamér -"het gemak dient de mens"
i ride my bikes to ride my bikes

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#32 Bericht door sniper »

JefS schreef: http://www.wegcode.be/index.php

Vraag me alleen af of die wel up to date gehouden wordt (zal worden).
die word reeds een paar jaar uo to date gehouden
meestal vind ge de informatie daar lang voor de politie ze te weten komt :mrgreen:
better a bad day at sea
than a good day at the office

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

sniper schreef:die word reeds een paar jaar uo to date gehouden
meestal vind ge de informatie daar lang voor de politie ze te weten komt :mrgreen:
Correctie: de info wordt verstrekt door de politie en de vragen op het forum worden beantwoord door iemand van de "arm der wet" die hiervoor aangesteld is.

Gast

#34 Bericht door Gast »

sniper schreef:meestal vind ge de informatie daar lang voor de politie ze te weten komt
Zeer vreemd waarom er dan zo bitter weinig Belgen zijn die hun verkeersreglement kennen.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#35 Bericht door wost »

Das waarschijnlijk nie nodig, In ons land word zo veel door de vingers gezien dat je soms de indruk krijgt dat alles mag. Bekijk maar eens het parkeergedrag van vele mensen. Fietspaden en voetpaden zijn parkeerplaatsen. Bochten zijn ook parkeerplaatsen. De Politie doet niets. En dat is geen slogan ik heb dat zelf al meerdere keren gezien dat ze straal voorbij lopen/fietsen/rijden.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#36 Bericht door rik »

Fietspaden en voetpaden zijn parkeerplaatsen. Bochten zijn ook parkeerplaatsen. De Politie doet niets.
Ik wil ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren maar vandaag nog gezien in Kinrooi: de politie houdt een controle-actie en laat een vrachtwagen stilstaan op.... wat dacht je? Het fietspad natuurlijk, en dit terwijl er parkeerplaats genoeg was naast de weg, zelfs voor een vrachtwagen (en die vrachtwagen heeft zeker een half uur op het fietspad gestaan). Nogmaals: ik weet uit ervaring dat er heel wat politie agenten zijn met de allerbeste bedoelingen waarvoor ik hun dankbaar ben, maar dit slaat toch alles vind ik!
Zeer vreemd waarom er dan zo bitter weinig Belgen zijn die hun verkeersreglement kennen.
Misschien is dit te verklaren door het feit dat het verkeersreglement best wel behoorlijk ingewikkeld is. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn die gewoonweg de intelligentie niet hebben om alles te begrijpen, laat staan toe te passen. Ik geef eerlijk toe dat ik er soms ook behoorlijk wat moeite mee heb, en ik ben er regelmatig ook wel eens beroepshalve mee bezig. Dus meteen dan maar een oproep aan alle politiekers in Brussel :wink: : Maak eindelijk eens werk van een vereenvoudigd verkeersreglement dat voor iedereen verstaanbaar en vooral toepasbaar is!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gast

#37 Bericht door Gast »

wost schreef:De politie doet niets. En dat is geen slogan ik heb dat zelf al meerdere keren gezien dat ze straal voorbij lopen/fietsen/rijden.
Objectief niet heel juist, maar subjectief moet ik je gelijk geven Wouter. Je hebt er die niets zien en het ook nooit zullen zien, je hebt anderen die desnoods onder je auto zouden kruipen om toch maar iets te vinden, en ten slotte zijn er degenen die de gulden middenweg bewandelen en met zin voor realiteit en assertiviteit het verkeer opvolgen zoals het hoort. Maar ze zijn met niet veel, en hebben meestal ander (papier)werk dat zogezegd méér dringend is voor de overheid.

Op de keper beschouwd heb ik niet de indruk dat, globaal voor België en zeker niet voor de Waalse kant, verkeersproblematiek een prioriteit is. Verre van. Die hoop op beterschap mag je alvast laten varen. Ze is in wezen ook geen discussie waard. Die discussies zijn al lang gevoerd, en zonder winnaar tot gevolg.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#38 Bericht door quattrovelootje »

Patrick Pevenage schreef:Op de keper beschouwd heb ik niet de indruk dat, globaal voor België en zeker niet voor de Waalse kant, verkeersproblematiek een prioriteit is. Verre van. Die hoop op beterschap mag je alvast laten varen
Hmm, dat weet ik zo nog niet. Ik ben net terug van 1,5 jaar in het buitenland te zijn geweest, en ik moet vaststellen dat in mijn team (verkeer) er nog meer pv's uitgeschreven worden dan vroeger. Natuurlijk beperkt verkeersproblematiek zich niet alleen tot waar en hoe er geparkeerd wordt, dat is slechts één aspect. Andere doelstellingen zijn oa het aantal verkeersongevallen terugdringen.
In elk geval hanteert ondergetekende toch zo goed als een nul-tolerantie als het kwa parkeren op fietspaden en/of voetpaden aankomt.

Tihamér -hoopt niet op beterschap, maar werkt er wel aan
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Misschien is dit te verklaren door het feit dat het verkeersreglement best wel behoorlijk ingewikkeld is.
In vergelijking met de Nederlandse verkeersreglementering is de Belgische ook opgesteld in tamelijk belegen en zwaar op de hand liggend Nederlands. Ik vind de Nederlandse wegcode veel doorzichtiger en gemakkelijker te begrijpen. Daarenboven geeft het veel samenhangender beeld. Ook omdat de taal, in vergelijking met het "ambtenarees" van de Belgische verkeereglementering, helder en eenvoudig is.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#40 Bericht door Edje »

Eeuwige en als het dan nog enkel het verkeersregelement was he, dna zouden alle belgen nog gelukkig zijn ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Wijnandt
Helper
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 05 aug 2005, 14:21
Fiets: THIJS 209
Locatie: Veendam
Contacteer:

#41 Bericht door Wijnandt »

Deze discussie gaat niet over niets. Toevallig vandaag verscheen het volgende nieuwbericht:

wo 15 feb 2006, 11:45
Nederland in top drie verkeersveiligheid EU
BRUSSEL - Nederland kent na Zweden en Groot-Brittannië binnen de Europese Unie de grootste verkeersveiligheid. Dat concludeert de Europese koepel van verenigingen voor veilig verkeer ETSC op grond van cijfers over 2004. In dat jaar waren er in Nederland ongeveer achthonderd doden in het verkeer. Dat is lager dan de volgens ETSC al ambitieuze doelstelling van negenhonderd.

„Nederland zou nog lager uit kunnen komen als het puntenrijbewijs wordt ingevoerd”, zei woensdag een woordvoerster van ETSC tijdens een presentatie in Brussel. „Maar over het algemeen zijn we tevreden over Nederland.” In totaal waren in de Europese Unie in 2004 ruim 43.500 verkeersdoden te betreuren. Vooral nieuwe lidstaten als Hongarije, Letland en Litouwen, maar ook Spanje, Italië en België staan wat de verkeersonveiligheid betreft aan de top. Dat aantal kan gemiddeld tot drie keer hoger zijn dan in Nederland.

Tot zover het bericht van vandaag over de verkeersveiligheid in Europa.

'k Ben mij ervan bewust dat wij als fietsers in het rustige Noord-Nederland in een luxueuze situatie verkeren waarop fietsers in West-Vlaanderen en de Hollandse Randstad met recht en reden jaloers kunnen zijn!
Wijnandt
--
Roeifietsen: THIJS 209 en roei3wieler
CF-bikes: RANS Cruz en Dynamik Pro
Weblog: http://wijnandt.blogspot.com/

sniper
Neo Prof
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 08 feb 2006, 13:01
Locatie: Meetkerke
Contacteer:

#42 Bericht door sniper »

eeuwige reiziger schreef:
sniper schreef:die word reeds een paar jaar uo to date gehouden
meestal vind ge de informatie daar lang voor de politie ze te weten komt :mrgreen:
Correctie: de info wordt verstrekt door de politie en de vragen op het forum worden beantwoord door iemand van de "arm der wet" die hiervoor aangesteld is.
idd
maar oom agent in de straat krijgt zijn info maar als het nieuwe boekje gedrukt is en in de winkel ligt

en ik dacht dat die iemand van de 'arm der wet' die hiervoor aangesteld werd, dit wel op volledig vrijwillige basis doet in zijn eigen tijd
better a bad day at sea
than a good day at the office

Gast

#43 Bericht door Gast »

Sniper, je gedacht!
Oom agent krijgt zijn informatie veel vroeger dan wat jij gedacht hebt te dromen.
Trouwens, aan je avatar te zien krijg jij in beeltenis ook niets te drinken want je glas is leeg. Wij veronderstellen nochtans dat het vol zou moeten zijn. Terecht en daarom. Van politiezijde uit wordt er verondersteld dat er verondersteld wordt vanuit onwetendheid met het politiebestel en beslotenheid hieromtrent én grote dorst van anderswege. Discussie gesloten. Een ander onderwerp graag!

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#44 Bericht door Edje »

Sniper dat zou ik inderdaad erg vinden als de politie de regels niet eerder moesten krijgen :?

BTW patrick dat glas is vol lucht ;-) dus niet leeg.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

geertalders
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 23:56
Postcode: 3910
Fiets: Giant XtC3
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

#45 Bericht door geertalders »

Dat zal wel, Nederland veiligste verkeersland!!! Pfff...

Zo kan ik het ook als ik net voor de grens sta te flitsen (in de richting van de grens dan nog) op een baan die veel te groot is om 50 te rijden, waar al kilometers geen aanduiding meer te zien is en ik dus 70 rijd (en ja, netjes 70 om het geflits te vermijden)... wordt je alsnog geflikt door die ************ (censuur).

Dit is regelrechte discriminatie!!!
Wijnandt schreef:Deze discussie gaat niet over niets. Toevallig vandaag verscheen het volgende nieuwbericht:

wo 15 feb 2006, 11:45
Nederland in top drie verkeersveiligheid EU
BRUSSEL - Nederland kent na Zweden en Groot-Brittannië binnen de Europese Unie de grootste verkeersveiligheid. Dat concludeert de Europese koepel van verenigingen voor veilig verkeer ETSC op grond van cijfers over 2004. In dat jaar waren er in Nederland ongeveer achthonderd doden in het verkeer. Dat is lager dan de volgens ETSC al ambitieuze doelstelling van negenhonderd.

„Nederland zou nog lager uit kunnen komen als het puntenrijbewijs wordt ingevoerd”, zei woensdag een woordvoerster van ETSC tijdens een presentatie in Brussel. „Maar over het algemeen zijn we tevreden over Nederland.” In totaal waren in de Europese Unie in 2004 ruim 43.500 verkeersdoden te betreuren. Vooral nieuwe lidstaten als Hongarije, Letland en Litouwen, maar ook Spanje, Italië en België staan wat de verkeersonveiligheid betreft aan de top. Dat aantal kan gemiddeld tot drie keer hoger zijn dan in Nederland.

Tot zover het bericht van vandaag over de verkeersveiligheid in Europa.

'k Ben mij ervan bewust dat wij als fietsers in het rustige Noord-Nederland in een luxueuze situatie verkeren waarop fietsers in West-Vlaanderen en de Hollandse Randstad met recht en reden jaloers kunnen zijn!

Plaats reactie