Johan Clerx - Quest 409 - Rans Stratus - Challenge Hurricane

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

Johan Clerx - Quest 409 - Rans Stratus - Challenge Hurricane

#1 Bericht door Johan Clerx »

ik zie dat we ward zijn persoonlijke voorstellingshoekje aan het volposten zijn, terwijl sommigen vergeten zichzelf nog eens voor te stellen in de ledenhoek,
mag ik vragen daar ook eens aan te denken.
...Wijze woorden van de voorzitter. :-s

Zal dan de daad maar eens bij het woord voeren.

Sinds de zomer van 2003 probeer ik zo dikwijls mogelijk met mijn fiets naar 't werk te gaan (zo'n 20km enkel). Dat lukte aardig maar bij regenweer en vooral sterke wind was 't soms niet echt aangenaam.

Een half jaar geleden kocht 1 van mijn collega's een Optima Rider. Dat heeft mij aan het denken gezet en na wat zoeken op het internet kwam ik bij de velomobiel terecht.

Ben dan wat verder beginnen zoeken naar een tweedehandsje. Sinds eind februari ben ik de trotse eigenaar van een Flevobike Alleweder.

Na een paar weken in de Alleweder (door weer en wind) had ik zo iets van ... waarom heb ik dit in godsnaam niet 10 jaar eerder gekocht.

Velomobielen viel zelfs zo goed mee (temeer omdat je in het ligfietswereldje heel wat toffe mensen tegenkomt) dat ik een paar weken geleden, na een testrit in de Mango van Tim, een exemplaar van dit schitterend stukje techniek heb besteld. Moet er nu alleen nog verdorie lang op wachten (als wat tegenzit nog tot november 2006 :evil:)
Bijlagen
Alleweder.JPG
Laatst gewijzigd door Johan Clerx op zo 02 mei 2010, 10:45, 10 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

Herkenning, herkenning, herkenning en nog eens herkenning.

Hoeveel liggers denken niet 'had ik het maar eerder geweten wat ligfietsen is, dan was ik er eerder aan begonnen'. En hoeveel velomobilisten gaan een stap verder en denken in plaats van 'ligfietsen' het woord 'velomobielen'.

Ward is één van de (denk ik) gelukkige jongeren die het al op betrekkelijk lage leeftijd heeft opgemerkt. Goed hij heeft wel wat tegenslagen gehad maar dat zal vast overgaan.

Wat betreft je bestelling: maak je niet al teveel zorgen, Velomobiel.nl is een stuk stipter in hun planning dan Flevobike.nl (ik mag sowiezo 2 maanden langer wachten op m'n Versatile dan gepland, als het een beetje meezit zou het me niet verbazen als jij je velomobiel al eerder kan ophalen dan de geplande datum)

Maar ik snap volledig wat je bedoelt.... met álles wat je in je bericht schrijft.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Vandaag na een paar duizend velomobiel kilometers voor de eerste keer met een tweewieler ligfiets gereden.

Ward was zo vriendelijk om mij wat rijles te geven op zijn Stinger. Na de eerst zwalpende paarhonderd meter kreeg ik de smaak al snel te pakken. Vooral het draaien was in het begin nogal raar maar dat wende al snel.

Vrees dat ik er der weer een probleem bij heb ... kwil ook zo'n ding om in de zomer mee rond te rijden :oops:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#4 Bericht door Johan Clerx »

In de week per toeval een Triker S3 langs de kant van de weg te koop zien staan (bijna letterlijk voor een appel en een ei).

Het fietsje zag er nog heel goed uit en was amper een jaar oud. Ik ben dan maar gauw de kids gaan halen voor een proefritje. Die waren onmiddellijk verkocht (en de triker bijgevolg natuurlijk ook).

Ik ben er ondertussen wel al achtergekomen dat je de voorband niet te hard mag oppompen want dan ontploft ie. Waar ik ook al achter ben is dat het een hele hoop werk is om op de voorband een nieuwe binnenband te leggen. Je moet het hele wiel demonteren inclusief kettingkast, ophanging, bevestingspunten enz. Kortom, ik ben daar wel effe zoet mee geweest. :?

Maar ... de kids hebben zich al schitterend kunnen uitleven op die leuk stukje speelgoed. Voila, krijg ik der toch nog ligfietsers van :D
Bijlagen
DSC02715.JPG

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

Toen ik in februari begon met ligfietsen woog ik 122 kilogram en had ik een conditie van niks. Een trap op lopen was een marteling geworden.

Een goeie 8 maanden later is zowel het gewicht als de de conditie al een heel stuk de goede richting uitgegaan.

De succesformule? Een simpele combinatie van gezond eten en veel bewegen. De tweede auto ging de deur uit en werd vervangen door een velomobiel. Dagelijks fiets ik zo'n 20km naar mijn werk (en daarna natuurlijk ook weer terug). Ook in het weekend probeer ik regelmatig mijn tochtje mee te pikken.

Het voorlopig hoogtepunt op sportief gebied was de elfstedentocht. 230km tegen een gemiddelde dat maar iets onder de 30 km/u lag. Begin 2005 had ik nooit gedacht dat ik zoiets ooit zou kunnen. En geloof me, ik heb het gevoel dat ik nog heel wat progressie kan maken.

Om verder te helpen bij het afvallen heb ik een heel goede website ontdekt http://www.valtaf.nl oftewel http://www.johandeligger.valtaf.nl

Het resultaat: vanmorgen stond er nog slechts 97.6 kg op de weegschaal. Dat wil zeggen dat ik al zo'n 2kg onder mijn obesitasgrens ben geraakt. Het einddoel is een "gezond gewicht" van zo'n 82 kilogram te bereiken. Wanneer? We zien wel, maar in dit tempo zou het moeten lukken tegen het einde van het jaar.

Hieronder alvast een grafiekske met mijn gewichtafname zoals je die ook kan vinden op http://www.johandeligger.valtaf.nl. Ik moet zeggen dat ik nooit gedacht had dat dit me zou lukken en dat ik hier best ook wel trots op ben.
Bijlagen
grafiek.JPG

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#6 Bericht door Johan Clerx »

Vandaag voor de eerste keer met de hartslagmeter gereden en vandeneerstekeer ook maar eens in verschillende omstandigheden getest. Ik weet alleen niet goed hoe ik de verschillende slagen per minuut moet interpreteren.

Even een paar waardes opsommen:

Kruissnelheid 35 langs kanaal na ca 20min: ca. 135
Topsnelheid van 55 (kort) langs kanaal: ietske over de 200
Korte rust aan rood licht: 85

Is dit normaal, wijst dit op een goede conditie of een slechte?

Grrag jullie mening.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#7 Bericht door Luc Willaert »

Over de 200 is wel heel hoog heb ik de indruk.
Normaal neem je 220-leeftijd als maximum hartslag (is wel maar een vuistregel)

Als je hartslag bij rust vlug daalt wijst dat op een goeie conditie.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#8 Bericht door Johan Clerx »

Mag ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe minares: mango 79. Mijn vrouw is op de hoogte van onze affaire en vind het nog goed ook !!!!!!!!!!!!

Geef toe, ze ziet er schitterend uit. Kan niet wachten om er zaterdag voor de eerste keer in te kruipen :lol:
Bijlagen
mango 79.JPG

Gebruikersavatar
fred101060
kmvreter v/d maand
Berichten: 268
Lid geworden op: wo 06 apr 2005, 18:10
Locatie: purmerend
Contacteer:

ze is mooi

#9 Bericht door fred101060 »

Tjonge wat is ze mooi en rood, daar hou ik wel van hen een rode vrouw vandaar.

Veel km lezier ermee.
www.kingstar.nl
mijn sponsor

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#10 Bericht door Johan Clerx »

Ik krijg van links en van rechts vragen van mensen die denken dat ik nu twee mango's in de kelder heb staan. Blijkbaar zijn er heel wat die denken dat de gele mango waar ik een paar maanden in heb rondgereden van mij is, terwijl die eigenlijk van Tim is. Even het hele verhaal.

Ergens in februari ben ik beginnen te ligfietsen in een flevo alleweder. Na een testrit en heel wat goeie uitleg van Tim heb ik dan in april besloten om een mango aan te kopen. Ondertussen ben ik met de alleweder blijven rijden totdat die begin juni voor herstelling naar tim moest.

Omdat ik de alleweder iedere dag nodig had om naar mijn werk te rijden was Tim zo vriendelijk om mij zijn mango uit te lenen tijdens de duur van de herstellingen. "Helaas" is die duur redelijk uit de hand gelopen. 8)

Op dat zelfde moment begon men bij velomobiel aan de ontwikkeling van de 26" Quest waardoor het er lange tijd naar uit heeft gezien dat ik op korte termijn mijn eigen Mango zou hebben, dus mocht ik nog even blijven rondkarren in Tim zijn Mango. Toen half november bleek dat dit niet het geval zou zijn moesten we naar een andere oplossing op zoek. Op dat moment kwam het bericht op velomobiel.nl mbt de verkoop van mango 79. Vandaag gaat de gele mango dan ook terug naar Tim en rij ik verder naar Dronten om Mango 79 op te pikken.

Voila, ik hoop dat nu voor iederen duidelijk hoe het allemaal zo'n beetje gelopen is.

"Tussen de regels van wat hier boven staat door" kunnen jullie het waarschijnlijk ook wel lezen maar ik wil het nog eens expliciet zeggen: ik ken niet veel (leees geen) winkels (fietswinkels of anderen) waar ik zo'n service heb gekregen dan bij www.tim.be. Voor wat die jongen doet voor zijn klanten kan ik alleen maar mijn hoedje (of helm :) ) afnemen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#11 Bericht door quattrovelootje »

Johan Clerx schreef:Voila, ik hoop dat nu voor iederen duidelijk hoe het allemaal zo'n beetje gelopen is.
Idd, ik kon eerlijk gezegd niet goed meer volgen; dacht aanvankelijk dat nu ineens 2 Mango's in je huishouden had !
Maar nu heb je dus eindelijk je eigenste 'mobiel, veel plezier ermee !

Tihamér -al flink aan het aftellen !
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

We zijn net terug uit Dronte.

Ymte en Allert hebben echt tijd gemaakt om de Mango perfect aan te passen aan mijn lengte en wensen. En passent ook even bij Tempelman (om de hoek) gaan kennis maken. Eigenlijk allemaal toffe mensen. Raar dat 80% van de mondiale velomobielproductie (Alligt, Velomobiel.nl, Flevobike en Tempelman) op amper een paar straten van mekaar liggen.

Heb nog maar een paar honderd meter met Mango 79 gereden maar eerste indruk is heel goed. Morgenvroeg eens een serieus testritje maken en meteen een paar fotokes pakken.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#13 Bericht door Johan Clerx »

Net voor het eerst in mijne nieuwe mango van en naar het werk gereden.

100% meegevallen. Door de 3X8 versnelling is ze een stuk vinniger dan de 1X8 die ik gewoon was. Ook de zithouding is ietske beter aan mijn afmetingen aangepast.

Ik denk wel dat ik de verlichting terug ga veranderen in een 10watt halogeen ipv de 5 watt die er nu in zit.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#14 Bericht door Johan Clerx »

De eerste 500km in Mango 79 zitten erop.

Alles naar wens. Veel verschil tov Mango 61 (waar ik van juni tot november mee heb gereden) is er natuurlijk niet. Over de paar verschilpunten ben ik heel tevreden:

3x8 derailleurversnelling: schakelt vlot en nauwkeurig
Rainbow kussen: zit heel comfortabel ook op lange afstanden.
Opklapbare stoel: handiger dan de velcrostoel in mango 61
Claxon: veel beter hoorbaar dan de standaard fietsenbel.
Buitenspiegel rechts: handige aanvulling op de linkerspiegel.

De kettingwieletjes maken wel nog wat meer lawaai dan die in mango 61 maar als ze eenmaal zijn ingelopen zal dit ook wel verbeteren.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:De eerste 500km in Mango 79 zitten erop.

Alles naar wens. Veel verschil tov Mango 61 (waar ik van juni tot november mee heb gereden) is er natuurlijk niet. Over de paar verschilpunten ben ik heel tevreden:

3x8 derailleurversnelling: schakelt vlot en nauwkeurig
Rainbow kussen: zit heel comfortabel ook op lange afstanden.
Opklapbare stoel: handiger dan de velcrostoel in mango 61
Claxon: veel beter hoorbaar dan de standaard fietsenbel.
Buitenspiegel rechts: handige aanvulling op de linkerspiegel.
Mooi! Welke aanpassingen voerde je ook alweer uit aan de verlichting? Zijn er richtingsaanwijzers voorzien of laten die nog op zich wachten?

Plaats reactie