Eerste ervaringen met de ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stijnsmb
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

Eerste ervaringen met de ligfiets

#1 Bericht door Stijnsmb »

Ondertussen toch al wat kilometers gereden met de ligfiets(en) - ja, meervoud... lang verhaal. Korte versie: 2 modellen (waar ik altijd al in geïnteresseerd was): Challenge Fujin en Optima Cheetah (het oude model, fiets is van '99).

Ik heb niet echt gezocht naar veel info, dit zijn zo'n beetje mijn ervaringen voor nieuwe ligfietsers, reacties/bemerkingen/opmerkingen van de ervaren rotten zijn meer dan welkom...
- snelheid: ik heb momenteel (!) het gevoel dat mijn gemiddelde snelheid niet hoger ligt dan met de gewone fiets, maar eerder láger. Ben onlangs met iemand gaan rijden met mijn mountainbike (nu met 32 mm-banden), gemiddeld 25,6 km/uur, voornamelijk op 't einde wat hoogtemeters. Gisteren woon-werk-verkeer, rond de 24,5 km/uur (OK, er zitten op die weliswaar korte afstand toch wel wat klimmetjes in, klimmetjes= bergaf gaat het op die stukken richting 50 km/u en meer). Gisteren met de Cheetah voor de eerste keer met kilometerteller gereden, vandaar dat ik zei "'t gevoel". Let wel, ik woon ten westen van Brussel, 't is hier niet bepaald plat - waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat je met de ligfiets niet kan klimmen.
- spieren: momenteel heb ik het gevoel dat ik meer spierpijn heb dan met de gewone fiets. Met mijn mountainbike mag ik eigenlijk totaal niet klagen van spierpijn, en als ik de spieren voel, is 't precies op een andere plaats. Met de ligfiets voel ik ze kort boven de knie, zowel er net boven als erboven aan de buitenzijde van mijne benen. Voor de duidelijkheid, 't is spierpijn, geen kniepijn!
- fietshelm: lastig op een ligfiets met hoofdsteun (Fujin), zonder hoofdsteun geen enkel probleem;
- hoofdsteun: nodig? Niet echt (of toch niet op de afstanden die ik al gereden heb - lees: een 10-tal km enkele rit naar 't werk, en de plezierritjes een 40-tal km), maar wel een gemak.
- comfort: absoluut geen zadelpijn, geen pijn in de rug, nek, polsen,... kortom, de gewone 'pijntjes' die je op een bukfiets (mogelijks) hebt zijn me totaal onbekend op de ligfiets. Máár... ik voel soms m'n billen wel. Ik moet me soms wel wat herzetten in de stoel, voornamelijk in/op de Cheetah. Ik glijd ook wel wat naar voor in de stoel;
- evenwicht: met beide fietsen lukte rijden met 1 hand zeer snel. Met de Fujin heb ik denk ik 3 keer gereden tot nu toe, daarmee kon ik de laatste keer al zonder handen rijden! Met de Cheetah heb ik het nog niet geprobeerd. Ik denk dat het er algemeen gezien op aankomt (voor zij die bv. in 't begin slingeren met de ligfiets) om je af te zetten tegen de stoel, en - ondanks 't feit dat je ligt - sowieso niet aan 't stuur te trekken;
- hellingen vs plat: wat op een gewone fiets vaak gewoon plat lijkt (ik spreek zelfs niet van het bekende 'vals plat') valt me nu véél meer op dat het niet echt plat is! 'k Heb echt het gevoel (weer 't gevoel!) dat je echt veel beter ziet, en ook voelt dat het niet 100 % plat is;

Zowel voor mij als voor andere mensen met interesse in ligfietsen:
- weten jullie als ervaren rotten nog na hoeveel km jullie beenspieren gewend waren aan het ligfietsen;
- en als logisch gevolg hiervan, na hoeveel km ongeveer haalden jullie hogere snelheden dan met een gewone fiets?
- voelen/voelden jullie je beenspieren net als ik op andere plaatsen als met de rechtopfiets, of ben ik weer ne speciale?


Stijn
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3911
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#2 Bericht door bicky »

ipv een hoofdsteun is het eerder neksteun. en die heb je niet echt nodig, je nek wordt het wel gewoon.

wanneer je spieren het gewoon worden is lastig om op te antwoorden. dat hangt af van je fysiek en bouw.
wordt wel aangeraden om zoveel mogelijk op candans te rijden en zeker je niet af te duwen in je stoeltje anders zullen de knieën niet lang meegaan.

ik vond mezelf pas na een 1000km gerodeerd.
snelheid verschil zal je echt pas merken als het tegenwind is.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#3 Bericht door Obelix »

De spierpijn net boven de knieën klinkt bekend :lol: . Toen ik in 2009 voor het eerst ging ligfietsen, reed ik - met de insteek 'ik fiets toch al veel, dus dit wordt een eitje - een tocht van 70km. Amai, de dagen nadien was vlot wandelen en fietsen een serieus probleem. Maar geen zorgen, dit verdwijnt vrij snel als je blijft ligfietsen.

De snelheid van een open ligger - geen echte lowracer, een gewone comfortabele tourligger - wordt door heel veel mensen overschat. De jaren dat ik met de open ligger reed, werd ik altijd ingehaald door amateurwielrenners ook al duwde ik stevig door. Liggen doe je voor het gemak, niet voor de snelheid. Het duurt als ligger met hoge/verkeerde verwachtingen meestal even vooraleer je dat doorhebt :wink:

Na enkele maanden regelmatig ligfietsen - lees vrijwel dagelijks - wordt rijden op een bukfiets een vreemde gewaarwording. Dus het is niet zo dat je na een week al 'gerodeerd' bent, dit duurt wel een poosje.

Veel veilige (klim)kilometers!

Stijnsmb
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 16:18
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#4 Bericht door Stijnsmb »

bicky schreef: zo 22 sep 2024, 21:31 ipv een hoofdsteun is het eerder neksteun. en die heb je niet echt nodig, je nek wordt het wel gewoon.

wanneer je spieren het gewoon worden is lastig om op te antwoorden. dat hangt af van je fysiek en bouw.
wordt wel aangeraden om zoveel mogelijk op candans te rijden en zeker je niet af te duwen in je stoeltje anders zullen de knieën niet lang meegaan.

ik vond mezelf pas na een 1000km gerodeerd.
snelheid verschil zal je echt pas merken als het tegenwind is.
Zal eens moeten proberen de hoofd-/neksteun wat lager te zetten dan. Ik heb hem inderdaad eigenlijk niet nodig merk ik op de Cheetah, maar anderzijds, op de Fujin staat hij, en 'k vind het eigenlijk toch wel een gemak. Soit, ge weet wel... kleuren en meningen ;-).

Cadans probeer ik sowieso, ik heb in een heel ver verleden nog wel wat meer gefietst en toen reed ik soms met een paar maten en hun vader, die nog zeer actief geweest is in het wielrennen. Die herhaalde ook vaak genoeg dat ik op een kleiner verzet moest rijden. Ik had echter de gewoonte om als 16-jarig ketje met een fiets te rijden met een naafversnelling (Sturmey Archer, ge weet wel, een hele lichte, een normale en een goeie zware), die naaf stond bij manier van spreken vastgeroest in de derde versnelling. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik die ketting ooit in de bergop horen kraken heb :D . Maar sowieso, ik rijd intussen wel op veel lichtere versnellingen, ik weet niet of ik 90 omwentelingen per minuut haal, maar toch... 'k Heb hier wel een aantal 'serieuze' hellingen, dus zelfs dan wordt het uiteindelijk toch ook afzetten tegen 't stoeltje hoor.
Obelix schreef: ma 23 sep 2024, 10:10 De spierpijn net boven de knieën klinkt bekend :lol: . Toen ik in 2009 voor het eerst ging ligfietsen, reed ik - met de insteek 'ik fiets toch al veel, dus dit wordt een eitje - een tocht van 70km. Amai, de dagen nadien was vlot wandelen en fietsen een serieus probleem. Maar geen zorgen, dit verdwijnt vrij snel als je blijft ligfietsen.

De snelheid van een open ligger - geen echte lowracer, een gewone comfortabele tourligger - wordt door heel veel mensen overschat. De jaren dat ik met de open ligger reed, werd ik altijd ingehaald door amateurwielrenners ook al duwde ik stevig door. Liggen doe je voor het gemak, niet voor de snelheid. Het duurt als ligger met hoge/verkeerde verwachtingen meestal even vooraleer je dat doorhebt :wink:

Na enkele maanden regelmatig ligfietsen - lees vrijwel dagelijks - wordt rijden op een bukfiets een vreemde gewaarwording. Dus het is niet zo dat je na een week al 'gerodeerd' bent, dit duurt wel een poosje.

Veel veilige (klim)kilometers!
Blij te lezen dat er nog zijn die die spierpijn ervaren (hebben) :-). Jammer te lezen van de snelheid, want daar had ik sowieso toch wel op gehoopt, vooral gezien de lagere zit (Challenge Fujin en Optima Cheetah zijn uiteindelijk toch semi-lage racers... Och, tijd... komt nog wel - hopelijk :-).

Dat een bukfiets raar wordt, daar verwacht ik me sowieso aan. Als ketje een half uurtje op een vriend zijn fiets rijden en dan terug op de mijne stappen was al vreemd... Later moto binnendoen, vervangmoto krijgen en nadien terug op de mijne stappen was ook iedere keer vreemd. Meer zelfs... de andere dag stapte ik een paar ligfietsritjes terug op de moto en vond dat ik ineens zo hóóg zat! :-)

Bedankt, ik doe voorzichtig!
Voorlopig nog zonder ligfiets... Challenge Fujin beviel enorm na testrit.

TM48
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Seiran sl
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#5 Bericht door TM48 »

Experimenteer ook met bandjes,bandenspanning. En doe ketringonderhoud. Kijk ver gnoeg vooruit, zo zie je de oneffenheden tijdig.
Geniet ipv op de snelheid te focussen; die komt wel😄.
Elleboogjes naar binnen en geen flapperende kledij.
Succes!

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#6 Bericht door Obelix »

Stijnsmb schreef: ma 23 sep 2024, 18:15
Jammer te lezen van de snelheid, want daar had ik sowieso toch wel op gehoopt, vooral gezien de lagere zit (Challenge Fujin en Optima Cheetah zijn uiteindelijk toch semi-lage racers... Och, tijd... komt nog wel - hopelijk :-).
Ik heb zelf enkele jaren met een Fujin gereden, dus ik ken de fiets vrij goed. Ik wisselde mijn Seiran onderstuur aanvankelijk in voor de Fujin met klapstuur omwille van de snelheidsreden. Ik had via Manu ooit de raceversie van de Fujin enkele weken kunnen uittesten en was daar vol lof over, vooral over de snelheid en de lekker lage positie. Bij de raceversie lag je écht tussen de twee wielen, heerlijk was dat, maar wel weinig praktisch voor woon-werkverkeer. Ik meende dat de tourversie gelijkaardig zou zijn, maar dat was zeker geen snelheidsmonster, vooral niet door mijn bandenkeuze en zware fietstassen. De tourversie is ook iets hoger zodat er achteraan plaats is voor tassen. Je ligt niet echt tussen de wielen. Ik heb ook nooit echt met racebanden gereden en ook nooit zonder ballast gefietst. Dus als je licht geladen bent en met racebandjes over een fietsostrade kan vlammen, wie weet. Bij mij waren het lekbestendige doch loodzware Marathonplussen en vaak brakke fietspaden.

Uiteindelijk de open ligger weggedaan wegens teveel onderhoud/reinigingswerk in de wintermaanden en ook fysiek werden de meer dan 70km per dag slopend. Ligfietsen blijft fietsen/werken, het gaat echt niet vanzelf. Met een VM ervaar je pas echt de voordelen van de aerodynamica, zelfs met een 'trage en zware' Strada.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2592
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#7 Bericht door CapoJan »

Ik heb het argument dat een ligfiets sneller is altijd als te eenzijdig bekeken. Waar zet je dat tegenover? Een stadsfiets, een racefiets, mountainbike, randonneur... Ook in ligfietsen zijn er zoveel varianten. Minstens even belangrijk als de snelheid is het comfort: als de fiets je past, is je hele rug gesteund en heb je geen druk meer op de polsen. Anderzijds: als het echt warm is, zal je flink zweten want je rug is afgeschermd.
Ikzelf rij met een Nazca Paseo: een comfortabele toer-ligfiets. Die gaat ook niet sneller dan een toerbukfiets, maar is gewoon comfortabeler.

Vaak las ik inderdaad dat je ergens tussen 800 en 1000 km moet gedaan hebben eer de nodige spieren zich ontwikkeld hebben. Ik zou het niet echt weten, want zelf wissel ik af tussen verschillende fietsen (ligfiets, velomobiel en bukker) afhankelijk van het soort verplaatsing.

Zoals anderen ook al gezegd hebben: de afstand tot de trappers is cruciaal als je je knieën wil sparen. Daarnaast is een hoge(re) trapfrequentie altijd beter.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 808
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Eerste ervaringen met de ligfiets

#8 Bericht door Helen »

CapoJan schreef: di 24 sep 2024, 12:02 Zoals anderen ook al gezegd hebben: de afstand tot de trappers is cruciaal als je je knieën wil sparen. Daarnaast is een hoge(re) trapfrequentie altijd beter.
Nog even mijn stokpaardje: om kniepijn én spierpijn van de quadriceps te vermijden of verminderen: kortere cranks zijn de essentie, en zeker voor ligfietsers, die niet op de trappers kunnen gaan staan. Korte cranks helpen om makkelijk een hogere kadans te houden, je hebt meer kracht en het is liever voor de knieën. Alleen maar voordelen dus. Enkel wat moeilijker te vinden, maar voor ligfietsen is er al heel wat.
Draadje: http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... 12#p151012
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Plaats reactie