Hallo iedereen,
Sinds vorige zomer ben ik trotse eigenaar van mijn Ewaw408, dewelke ik nu voor woon-werkverkeer gebruik sinds juli. Ik heb al gebeld met fietser.be om info in te winnen ivm een luchtvering laten plaatsen.
Reden: ik heb een black disc (degenerative disc disease) op een midden-rugwervel en ondervind wat zeurende rugpijn door het traject met mijn hardtail Ewaw. Het probleem is het wegdek, ik heb al de meest veilige en verstandigste keuze gemaakt qua rijtraject. Momenteel is dit het enkel traject in wegtypes: Fietspad: 5,49 km, Straat: 735 m, Weg: 5,62 km. Het grootste probleem zijn de slechte staat van de Vlaamse wegen, zowel fietspad als bebouwde kom. Er zitten onvermijdelijke putten en bulten in het wegdenk die vaak echt een harde klap geven op mijn zetel.
Vraag: Nu is mijn vraag wat jullie ervaring is? Vallen de harde schokken echt weg met een luchtvering op de waw? Mijn snelheden zitten nu tussen de 40-57km/h dus snelheid zal geen probleem vormen neem ik aan. De kostprijs is voor een startende werker toch aanzienlijk om luchtvering te laten plaatsen, wat niet wil zeggen dat ik het er niet voor over heb. Ik wil gewoon wat extra inlichting winnen om een doordachte keuze te kunnen maken.
Benieuwd naar jullie reactie
Nick W, Ieper 31/08/2024
Impact overschakelen naar luchtvering op EWaw
- Helen
- Public Relations
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Impact overschakelen naar luchtvering op EWaw
Bedoel je met de luchtvering de vering die als optie wordt aangeboden op een WAW? Doe de moeite niet. Enkele jaren geleden heb ik een nieuwe WAW besteld met vering. Het enige verschil was dat de velomobiel enkele kg zwaarder was en er veel meer geklapper en lawaai was. Qua vering heb ik geen verschil ondervonden.
Dikkere achterband (ballonband) is zeker aan te raden.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- Supporter
- Postcode: 8904
- Velomobiel: WAW408 E-Waw
- Contacteer:
Ja, die luchtvering bedoel ik. ik heb momenteel een Schwalbe Buitenband Marathon supreme 26x2.00 op mijn achterwiel zitten.Helen schreef: ↑za 31 aug 2024, 13:28 Bedoel je met de luchtvering de vering die als optie wordt aangeboden op een WAW? Doe de moeite niet. Enkele jaren geleden heb ik een nieuwe WAW besteld met vering. Het enige verschil was dat de velomobiel enkele kg zwaarder was en er veel meer geklapper en lawaai was. Qua vering heb ik geen verschil ondervonden.
-
- Helper
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Om de belabberde staat van de Belgische wegen op te vangen met vering gaat veranderen van de basis-technologie niet veel doen.
Zelfs met de meest uitgekiende regelbaarheid en progressieve veerweg gaat de keuze "zacht" of "stijf" zijn.
De zachte instelling gaat de kleine oneffenheden uitfilteren, maar gemakkelijk eindeslag komen, en dus meer harde klappen opleveren.
De stijve gaat weinig doen aan de kleine bobbels en bultjes, maar de hoeveelheid zware klappen zou wat minder moeten worden.
De veerweg is het struikelblok. Een langere veerweg met een zachte instelling is wat we "nodig" hebben voor een comfortabelere rit, maar is mechanisch moeilijker op onze liggers te proppen. Ook geeft zo'n opstelling nadelen met baanvastheid.
En ja, achteraan een ballonband (Big Apple bv) gaat merkbaar helpen.
Zelfs met de meest uitgekiende regelbaarheid en progressieve veerweg gaat de keuze "zacht" of "stijf" zijn.
De zachte instelling gaat de kleine oneffenheden uitfilteren, maar gemakkelijk eindeslag komen, en dus meer harde klappen opleveren.
De stijve gaat weinig doen aan de kleine bobbels en bultjes, maar de hoeveelheid zware klappen zou wat minder moeten worden.
De veerweg is het struikelblok. Een langere veerweg met een zachte instelling is wat we "nodig" hebben voor een comfortabelere rit, maar is mechanisch moeilijker op onze liggers te proppen. Ook geeft zo'n opstelling nadelen met baanvastheid.
En ja, achteraan een ballonband (Big Apple bv) gaat merkbaar helpen.