batterijlader stuk

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
halepole
Helper
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

batterijlader stuk

#1 Bericht door halepole »

Hallo, vorige week is mijn batterij tijdens het opladen gevallen.
Echter heb ik deze kunnen opvangen waardoor de batterij niet op de grond gebotst is.
Echter is het pinnetje van de oplader gebroken. 2draads
Model lader is BC222360040 met een 5,5 mm connector
Nu heb ik de kabel afgeknipt en een gelijkaardig pinnetje van een andere kabel er op geplaatst.
Ik ging er van uit dat ik hiermee de batterij en lader verder ging kunnen gebruiken maar dit is niet het geval.
Wanneer ik de lader op het net aansluit geeft deze groen licht.
Wanneer ik die dan op de batterij aansluit start deze met rood licht te pinken.
Enig idee waar dit aan kan liggen?
Kan ik eens een lader van iemand gebruiken om te testen dat de batterij niet ook een probleem heeft?
Regio Oosterzele (Gent)

Alvast bedankt,

Maddox
Neo Prof
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: batterijlader stuk

#2 Bericht door Maddox »

Een knipperend licht geeft aan dat er een probleem is met de accu.

Hoe die 2pins lader dat "weet".
Groen wil zeggen dat er geen stroomafname is.

Rood wil zeggen dat er een "beperkte" stroomafname is, binnen de grenzen van wat de lader kan/wil doen. Ladende dus

Knipperen, meestal geeft dat een te grote stroomafname aan, of zelfs verkeerd aangesloten (wat moeilijk is met de moderne stekkers).

Het kan ook zijn dat de BMS daar invloed op heeft.

Hier hebben we "een upgrade" gedaan, en hebben nu accu's met een Bluetooth BMS, waarbij we alle cel-groepen apart in de gaten kunnen houden via een app.

Eneuh, ja, ik heb laders liggen, of kan een testopstelling maken met een programmeerbare voeding.

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#3 Bericht door CapoJan »

Welke accu en lader (merk)?
Het net is wisselstroom; de accu gelijkstroom. Misschien heb je de polariteit gewisseld bij het vervangen van de stekker? Ik veronderstel dat het dan ook niet werkt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

halepole
Helper
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

#4 Bericht door halepole »

Inderdaad polariteit wisselen.
Ik dacht dat ik beide al eens geprobeerd had met hezelfde resultaat maar wss heb ik twee keer hetzelfde aangesloten #-o
De kleuren van de kabels zijn wel tegenstrijdig.
van de lader heb ik de witte moeten verbinden met de rode en van de zwarte met de witte.
Ik was dus begonnen met de witte op de witte aan te sluiten en de zwarte met de rode.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze nog niet moet afvoeren naar het containerpark. :D
De eerste laadcyclus heb ik opgevolgde en verliep normaal dus ik ben gerust.

Bedankt voor de reply

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#5 Bericht door CapoJan »

Soms kan het simpel zijn ;-) Maar goed dat het zo opgelost raakte.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#6 Bericht door Maddox »

Het is misschien toch een onderwerp waar we eens dieper op in kunnen gaan. Accu's en laders.

Accus voor fietsen zijn een duur product met beperkte levensduur.
Ik ga uit van 4 jaar met 8000km/jaar voor de betere Chinesium packs, (en dat betekend ook de sub 3K Ebikes), 6 jaar voor de premium packs, en een aanstormende verzekerings-situatie voor de "el cheapos".

Nu, laders zijn:
  • Of gebonden aan de accu en daarmee aan de motorcontroller-de Merk Premiums-
  • Of generische modellen die eigenlijk niet meer zijn dan een switched powersupply die een maximaal voltage kan uitsturen.
dat is 1 van de redenen waarom ik de Bafang BBS02b en BBSHD apprecieer, geef die een voltage dat binnen de programmeerbare parameters valt, en ze trekken zich niks aan van waar die stroom komt. Is dat nu van een dikke loodaccu, een peperdure LiPo of een benzine-stroomgroepje.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#7 Bericht door blackarmor »

miserie is dat er meer en meer merken hun systeem afsluiten . ( ook bv de bafang m reeks ) ik ben grote fan van de bbs 02 samen met een eggrider display ( straat legale beperking op 25 kph en 250 w en via gsm in off road modus te zetten ;) )
de goedkope chinese nest is idd levensgevaarlijk zoals cellen die met 1 laspunt zijn vastgezet, geen of domme bms systemen die de batterij leegtrekken als deze niet in gebruik is .

kwa laders laders gebruik ik een grim cycle satiator https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... iator.html (63v versie ) die alle baterijen in huis laad op de bosch van madam hare fiets na .
maar op het werk ligt er een simpele 54v 240w meanwell led power supply ( CC CV) en die werkt perfect om de batterij vol te laden op een laag amperage .
ik kan meer dan 100 km doen op full power met die batterij maar ik laad die meestal of maar tot 80 met de satiator of 100 procent op het werk en dan staat die rond de 90 als ik thuis kom .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#8 Bericht door bicky »

mooie display, die eggrider. lekker compact

wist niet dat een lader voor meerdere fietsen bestond. bedankt voor de tips

fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

#9 Bericht door fcapri »

opletten met zomaar andere laders te nemen. die moet ook compatibel zijn met je BMS in de accu.
stel dat de fabrikant een accu heeft met een BMS die met 300mA kan balanceren als de accu vol is.
de fabrikant levert een 2A lader mee die afslaat als de laadstroom zakt naar 200mA.
alles werkt perfect, accu begint te laden op 2A, eens de volste cel vol is, zakt de stroom naar 300mA (balanceer chip), naarmate alle cellen vol zijn, zakt de stroom naar 200mA en de lader schakelt uit.

nu neem je zo een universele voeding en gebruik je 4A, de lader zegt te stoppen als er 400mA loopt.
alles werkt in het begin ook, accu begint te laden op 4A, eens de volste cel vol is, zakt de stroom naar 300mA door de balanceer chip... en het laden stopt, want de lader ziet minder dan 400mA. de accu wordt dus nooit gebalanceerd. 1 cel is altijd vol, de rest raakt nooit vol en verslijt harder.

tegenwoordig ontladen de BMS de accu van 42V naar 41,5V als balance functie en om de cellen langer te laten leven (ze blijven niet op 100% lading staan, maar zakken naar 95%). heb je dan een pack waar 1 cell op 4,2V staat, en de rest ergens tussen 4,15 en 4,18V, trekt de BMS de boel nog altijd recht.
Maddox schreef: wo 26 jun 2024, 13:51 Het is misschien toch een onderwerp waar we eens dieper op in kunnen gaan. Accu's en laders.

Accus voor fietsen zijn een duur product met beperkte levensduur.
Ik ga uit van 4 jaar met 8000km/jaar voor de betere Chinesium packs, (en dat betekend ook de sub 3K Ebikes), 6 jaar voor de premium packs, en een aanstormende verzekerings-situatie voor de "el cheapos".
een goeie li-ion accu doet nu met gemak 1000 tot 1500 laadbeurten voor ze aan 75% capaciteit zit.
met 100km autonomie, wil dat 100 tot 150 000km zijn.
als je 50 000km normaal vind voor een premium pak, dan zit ge daar aan 500 laadbeurten. dat is wel het absolute minimum dat ze moet kunnen halen

ik heb mijn accu in 2020 zelf samen gesteld om waregem-oostende te gaan rijden (140km/dag, dus had 70km autonomie per rit nodig). deze heeft er nu 40675km op zitten volgens mijn excel. doordat mijn fiets zwaar is en veel sneller, is de autonomie maar een 60-70km (trek ze nu op mijn huidige woon werk rit 45-50% leeg per rit van 32km).
Dus zou die omgerekent al 570laadbeurten (40675km/70km autonomie voor een volledige laad cyclus) hebben gedaan (volgens mijn excel 563). heb niks van slijtage tot nu toe.

ook laad ik ze pas op zondagavond op ipv ze vrijdag al vol te laden om ze dan een heel weekend aan 100% te stockeren. dit is één van de grootste problemen met ebikes waarbij ik accu moet reviseren.
ze zetten ze met 10% in de garage en rijden er dan 6maand niet mee. goeie of dure BMS maakt niet uit, cellen hebben ook zelfontlading en gaan kapot.
2de probleem is altijd water insijpeling, verroeste batterijen en kapot geoxideerde BMS door DC ledstromen door het vocht. kom ik ook continue tegen
3de probleem is dat mensen ze op de lader laten zitten en die accu dan dag in dag uit op 100% staat, dat velt een accu binnen de 2jaar.

de ergste reparatie was een fiets met 92km die niet meer oplaad. fiets in garantie, fabrikant antwoord niet en de verkoopwinkel (genre media markt) stuurde de klant telkens naar fabrikant.
heb vele ebikes met 1000-5000km met een gare accu, en dat is dan geen chinesium brol hoor maar merkfietsen (oxford, giant, venturelli).
de goedkope aldi fietskes (beta formula enzo) doen het vaak beter.

wat me ook heel verbaasde, is de LiFePo4 batterijen, ook daar verschillende gehad die binnen de 5km leeg zijn, terwijl de fiets minder dan 10 000km heeft. met 5000laadbeurten, zou dat absoluut niet mogen. ik zou nu eens willen spelen met die LTO cellen (20-30 000 laadbeurten)

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#10 Bericht door blackarmor »

idd niet zomaar een lader nemen . nu leveren de meeste laders gewoon wat de cellen vragen zolang het voltage stabiel is . dus constant amperage gedurende het laden en constant voltage vanaf vol .
de satiator is nu niet direct een domme lader . je kan er bv heel makkelijk een 80 % programma opzetten voor gewoon gebruik een 60 voor langdurige stockage je kan hem eigenlijk zelfs in de fiets monteren .
env met de speedpedelec die ik had gebruikte ik op het werk een domme led power supply van meanwell .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie