Ongeval met Quest

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Timba
Junior
Postcode: 2840
Fiets: M5 Shockproof 559
Velomobiel: WAW 225
Contacteer:

Ongeval met Quest

#1 Bericht door Timba »

[code][/code]Ondertussen zo'n anderhalve week geleden heb ik een aanrijding gehad in mijn quest.

Het ongeval gebeurde op de Boomsesteenweg in Wilrijk aan het Quick restaurant (vlakbij IKEA). Ik reed richting Boom aan de linkerkant op het fietspad (is daar toegestaan) toen er een auto uit de zijstraat kwam die een stop bord heeft genegeerd. Ik herinner me dat ik heb geremd voor de auto. Van de klap zelf herinner ik me niets. Daarna werd ik wakker op mijn zij in de quest. Ik kruip uit mijn quest en ben verbaasd dat ik op het linkerrijvak lig van de parallelbaan. Het moet dus een hevige klap geweest zijn om daar te belanden. Ik mag van geluk spreken dat ik daar niet nog een 2e keer ben aangereden.

De bestuurder van de auto heeft de ambulance gebeld en die was snel ter plaatse (moest van niet ver komen, het UZA is vlakbij). Uit voorzorg heeft men mij op de brancard gelegd en mijn hoofd gefixeerd. Op de spoed heeft men direct een CT-scan gedaan, mijn nek bleek gelukkig inorde te zijn. Ik heb uiteindelijk 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Het herstel gaat goed, maar ik ben nog wel thuis geschreven tot eind juli.

Lichamelijke schade:
- 5 gebroken ribben
- Snijwonden waarvan 1 gehecht moest worden
- Schaafwonden
- Blauw oog en veel blauwe plekken

Materiele schade:
- Verschillende scheuren in de body van de quest en overal krassen. Krom wiel en waarschijnlijk ook de veerpoten geraakt.
- Helm beschadigd (krassen + barstjes)
- T-shirt opengeknipt
- Bandje van mijn smartwatch kapot

Dit kruispunt is eigenlijk heel gevaarlijk. Het zou me niet verwonderen dat zonder aanpassing hier in de toekomst ooit eens een dode valt. Als je uit die zijstraat komt dan nodigt het eigenlijk uit om door te rijden zonder te kijken naar fietsers.
Bij het oprijden op de Boomsesteenweg heb je een invoegstrook, dus je hindert het verkeer op de Boomsesteenweg niet bij dat maneuver. Ik heb me zelf al meermaals bertapt dat ik de neiging heb om daar ineens door te rijden met de auto als ik van de IKEA kom, maar altijd juist op tijd tot het besef kom dat ik daar moet stoppen voor eventuele fietsers.

Hierbij een foto van het ongeval
Bijlagen
20240616_213546.jpg

Maddox
Neo Prof
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Ongeval met Quest

#2 Bericht door Maddox »

Auch,

Ik hoop dat je geen langdurige lichamelijke klachten gaat overhouden aan dit avontuur.

De fysieke schade, tja. Ik vrees dat je een gevecht verzekeringen aan mag gaan.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#3 Bericht door blackarmor »

beterschap gewenst en nog een geluk dat de bestuurder niet is doorgereden .
persoonlijk heb ik een absolute hekel aan dubbele fietspaden gezien dit bij een hoop automobilisten niet registreerd .
succes met de verzekeringen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Obelix
Neo Prof
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

#4 Bericht door Obelix »

Spoedig herstel, kerel! Laat ons zeggen dat de Quest je leven heeft gered. Met een open ligger of bukker was het voorbij geweest...

In een ver verleden - toen Manu zijn ligfietwinkel nog had in Antwerpen - ben ik ook meermaals van- en naar Antwerpen gereden. Eén keer heb ik de A12 gebruikt en nadien nooit meer, levensgevaarlijk fietspad. Je kan via Boom/Schelle/Hemiksem/Hoboken binnendoor naar Antwerpen rijden. Een beetje omweg, maar wel veiliger. En als je pech hebt met de lichten op de A12, ook een pak sneller.

Hopelijk kan je snel weer fietsen!

Timba
Junior
Contacteer:

#5 Bericht door Timba »

Maddox schreef: do 27 jun 2024, 12:16 Auch,

Ik hoop dat je geen langdurige lichamelijke klachten gaat overhouden aan dit avontuur.

De fysieke schade, tja. Ik vrees dat je een gevecht verzekeringen aan mag gaan.
De dokters verwachten een volledig herstel, dus dat zou inorde moeten komen.

Qua verzekering, tja, die heeft al laten weten dat het lang zal duren ... :(

Timba
Junior
Contacteer:

#6 Bericht door Timba »

Obelix schreef: vr 28 jun 2024, 8:19 Hopelijk kan je snel weer fietsen!
Ik zou na 4 weken terug mogen fietsen. De pijn is al aan het minderen, dus ik heb er goede hoop op. (Maar het pikt wel dat ik niet kan gaan fietsen nu het eens goed weer is)

Markske
Helper
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

#7 Bericht door Markske »

Tweerichtingsfietspaden zijn aan kruisingen gewoon onveilig, dat heb ik al lang geleerd. Ik heb zelfs ooit gehad op een overzichtelijk kruispunt tussen de velden dat iemand vanuit de auto naar mij keek en toch niet door had dat ik daar afkwam (ook linkse rijrichting op tweerichtingsfietspad). Ik had het geluk dat ik aan de manier van rijden al zag dat ie het niet door had en dus op voorhand rustig kon afremmen. Zo'n baan zou ik mijden als de pest, maar ik snap ook wel dat alternatieven nabij de stad Antwerpen vinden voor een VM allesbehalve simpel is.
Het nuttige met het aangename combineren

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#8 Bericht door CapoJan »

:(
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#9 Bericht door Maddox »

Timba schreef: vr 28 jun 2024, 22:07 De dokters verwachten een volledig herstel, dus dat zou in orde moeten komen.
Ik hoop echt met je mee.
Ik zit nu met een rechterknie die regelmatig slijmbeursontstekingen krijgt bij langdurige of explosieve belasting
Qua verzekering, tja, die heeft al laten weten dat het lang zal duren ... :(
Daar vreesde ik dus voor.

Die gaan het proberen te rekken tot je in iemands oog waait.

Helen
Public Relations
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

#10 Bericht door Helen »

Ai Tim, snel beterschap!
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#11 Bericht door CapoJan »

Hopelijk snel beter, dat is het belangrijkste.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

paulheyndrickx
catering
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Contacteer:

#12 Bericht door paulheyndrickx »

Vooreerst spoedig herstel gewenst. Ik denk dat de stroomlijn van jouw quest jou veel extra leed heeft bespaard.
Als de aansprakelijkheid duidelijk is doen verzekeringen niet onnodig moeilijk, is mijn ervaring. Zij beseffen ook dat procederen tegen beter weten in alleen maar meer kost.

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

#13 Bericht door Pauvre Mouton »

Neem rustig je tijd voor herstel.

Als de tegenpartij in fout is, kan het via verzekering wel snel gaan hoor, zo leren mijn botsingen.

Fiets binnen brengen bij je service punt of dealer, schade opmeten, voorleggen aan de verzekering en vlotte uitbetaling opdat herstelling vlot kan plaatsvinden. Als het lang aansleept, dring je gerust aan bij jouw verzekering om spoed te zetten in het dossier opdat je snel weer de baan op kan, zoniet aangeven dat er extra onkosten kunnen komen voor je verloren fietsvergoeding, en of andere kosten inzake je mobiliteit die je moet maken zonder je vm.
My smile is always in shape!

fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

#14 Bericht door fcapri »

als je kan zou ik dat punt net proberen vermijden, liever 5min omrijden dan daar te passeren.
aangezien je links mag rijden, vermoed ik dat er ook een fietspad rechts ligt???

voor de verzekering heb ik altijd weinig problemen gehad. ik laat de expert bij mezelf komen, heb documentatie was een VM is, wat die nieuw koste en wat de huidige prijzen zijn.
polyester herstel en spuitwerk kunnen ze wel een offerte maken bij een gewone garage, of je stuurt een email voor een raming naar een VM verkooppunt.

als je wordt aangereden op een fietspad is het eigenlijk heel makkelijk, tegenpartij in fout. een auto die een fietspad kruist moet altijd voorrang geven aan het aanwezige verkeer op het fietspad.
je horlogebandje, kledij en eventueel verlies aan fietsvergoedingen voor woon-werk is wel een stuk moeilijker om vrij te krijgen van de verzekering. daarom heb ik ook meerdere fietsen. als de VM out is, dan neem ik de bukfiets voor werk.

een VM kantelt heel snel en dan eindig je vaak aan de andere kant. ik was ook aangereden op een brede baan, door een auto die uit een zijstraat kwam, links keek, rechts keek maar niet voor zich, en mij gewoon aanreed omdat ze niet stopte (ik op voorrangsbaan).
ik eindigde helemaal de andere kant van het kruispunt in de overliggende zijstraat. wel een alu faw en had niks van verwondingen. het 2de ongeluk quasi frontaal op een jeep gereden (links liggend fietspad, auto komt uit linkse zijstraat en draait zo de baan op naar rechts, met de voorbumper op het fietspad, frontaal op mij) , paar sneetjes in de vingers van geklemd te zitten met de remhendels.
met een open fiets had je zwaarder gewond geweest. gebroken benen,je lichaam op de motorkap, hoofd waarschijnlijk tegen raam of dakrand.

Plaats reactie