evolutie ligfietsmarkt?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
svdaele
Neo Prof
Postcode: 9080
Fiets: Raptobike midracer
Contacteer:

evolutie ligfietsmarkt?

#1 Bericht door svdaele »

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe ligfiets, kom ik tot de vaststelling/vraag: is de (Europese) ligfietsmarkt aan het opdrogen?
Enkel op het gebied van velomobielen lijkt er nog wat te bewegen.

Als ik kijk naar enkele van de 'grotere' merken van weleer:
* Optima is al lang gestopt met de productie
* Nazca blijkt onlangs ook gestopt
* Op de website van Challenge/Elan is het al jaren stil

Enkel M5 (uit het reeksje van de traditionele Europese/NL merken) lijkt mij nog te produceren?

Of is de markt opgevuld met allerlei andere spelers die ik niet ken omdat ik een paar jaar uit de ligfietswereld ben?
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer

Wouter D
General Manager
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Contacteer:

Re: evolutie ligfietsmarkt?

#2 Bericht door Wouter D »

De elektrische fiets en zeker ook de speedpedelec hebben een grote slag thuisgehaald, waar vroeger een gemiddelde forenzer koos voor een ligfiets om sneller en minder moe op het werk te komen, wordt deze behoefte elektrisch ingevuld.

Bachettaen cruzbike hebben nog wel een paar leuke modellen... Informeer eens bij Maia Ligfietsen Dordrecht.
Trikes doen het ook nog redelijk goed,
Naar gewone ligfietsen ga je beter zoeken op de tweedehandsmarkt.
Enkel de échte liefhebbers rijden nu nog op een tweewielligger :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Maddox
Neo Prof
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#3 Bericht door Maddox »

Het Tjechische Azub heeft nog een volledige collectie 2wiel liggers.

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#4 Bericht door bicky »

2dehands kan je wel mooie fietsen vinden. soms voor een schandalig lage prijs. soms voor een schandalig hoge prijs.

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens + Nazca Paseo
Contacteer:

#5 Bericht door CapoJan »

Als het om tweewielige ligfietsen gaat: HP Velotechnik en enkele andere Duitse fabrikanten zijn ook nog volop aan het ontwikkelen. Zo is er nu de Speedmachine in S-pedelec uitvoering. Maar ook bij HP Velotechnik ligt de nadruk duidelijk op de trikes: het aanbod daarin is veel groter dan de drie modellen tweewielige ligfietsen die ze hebben. Azub heeft ook nog een mooi aanbod zoals gezegd.

Nazca (Nederland) is gestopt omdat de eigenaars op rust zijn en er geen kandidaat was voor de overname. Flevobike is gestopt omdat ze sowieso al een nichespeler waren (Greenmachine en Orca) met topkwaliteit en bijhorende hoge prijzen. Van Optima las ik dat zij tot het besluit kwamen dat de toekomst aan de e-bikes is. Ook zij maken dus al een hele poos geen ligfietsen meer. Challenge is een wat duister verhaal, maar in de praktijk is de voorraad stilaan opgedroogd. Hoe het in de rest van Europa (vooral Frankrijk en Duitsland) en de wereld zit, weet ik zo niet.

Tweedehands kan je echt koopjes doen, mits wat geduld. Ik kocht zo vorig jaar een Nazca Paseo (toerligfiets 20/26) voor € 150... Telt al wat jaren, maar de fiets ziet er zo goed als nieuw uit.

Kort: amper of geen nieuwe ontwikkelingen en ook amper of geen vraag/markt meer. Dat is dus gunstig indien je een tweedehands ligfiets wil kopen: de verkopers merken dat de vroegere vraagprijzen niet meer haalbaar zijn.
Dit gaat zeker niet op voor trikes en velomobielen. Daar zit nog volop evolutie in (Bülk, Alpha 7 en opvolgers, meerdere vierwielige prototypes).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

joop
Helper
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Contacteer:

#6 Bericht door joop »

Maia zit tegenwoordig in Zevenbergen. Ze hebben een prachtige winkel met veel trikes en ook de tweewiel modellen van HP. Een van de laatste winkels met een mooi assortiment.

Samural
Junior
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

#7 Bericht door Samural »

De Duitse merken Toxy, Flux en Zox Bikes produceren nog tweewielers.

Plaats reactie