CapoJan schreef:
Andere kant: Dries (Callebaut) vertelde me jaren geleden dat het kon gebeuren dat er in de winter millimeters ijs op de binnenkant van zijn WAW stond. Die zal toen ook wel enkele kilootjes extra gewogen hebben.
Bij de Versatile heb ik dat vrij vaak meegemaakt. Meestal in de neus en in het middengedeelte. Veel minder aan de achterzijde, wat waarschijnlijk te wijten is aan de lucht die langs de naden van de klep de velomobiel binnenstroomt.
CapoJan schreef:Nog iets wat ik op sommige blogs las: als je een luchtstroom wil creëren, dan moet die lucht ook weg kunnen. O.a. Harry Lieben maakte daarom een gat in de staart van zijn Mango, als ik het goed heb. Had geen meetbaar effect op de luchtweerstand, maar wel op het comfort.
Hij heeft daar het een en ander over geschreven, maar ik vind niet onmiddellijk iets terug. Nu lijkt het me vrij aannemelijk dat zo'n "luchtuitlaat" ook wel een weerslag zal hebben op de weerstand. Instromende lucht die in het binnenste van de velomobiel gaat wervelen, moet toch wel een vertragend effect creëren. Er zal ook wel een reden zijn waarom een Milan standaard met dergelijke gaten wordt afgeleverd, niet?!
PatRecumbent schreef:
Hangt er van af hoelang je wacht met ontdooien
Lamineren op z'n winsters!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)