jo2p

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#181 Bericht door Jo2p »

Afgelopen week al net zo snel geweest als met de trein. Nee, ik rij niet net zo hard als de trein, dat lukt echt niet :lol: . Alleen mijn route op de fiets is "rechtstreekser" dan die met de trein, die rijd een stukje om. Uit en thuis met de trein is ongeveer 55 minuten als de trein geen vertraging heeft. Afgelopen week dus ook er 55 minuten over gedaan. Ik dacht dat deze "mijlpaal" nog wel even zou duren voordat ik dit resultaat zou halen. Het is nog wel stevig aan het werk, dus ik moet nog wel een stukje groeien voordat ik dit kunststukje gewoon elke dag doe. Op dit moment haal ik al regelmatig 59 minuten. En dan te bedenken dat ongeveer twee maanden geleden ik er nog 1 uur en 9 minuten over de rit deed. Ik ben nu bezig om meer uithoudingsvermogen te krijgen. Ik bemerk dat ik voor de dagen achter in de week minder energie heb. Zo heb ik gister 1 uur 2 minuten gereden. Voordeel is iets minder bezweet. De kilo's vliegen er ook af :mrgreen:
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: jo2p

#182 Bericht door Pleeboy »

Super! Volhouden maar :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#183 Bericht door CapoJan »

Niks dan voordelen dus. Geen tijdverlies, je werkt aan de conditie en je geniet er nog van ook. Kan niet beter :D
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#184 Bericht door Jo2p »

Vandaag met de e-Orca de 2.000km gepasseerd, heeft wat langer geduurd omdat ik een hele week met de trein ben geweest ivm storm. Die week had overigens maar 3 werkdagen. Windkracht 8 is mij voor nu nog te veel. Met wind tegen doe ik er nu 1 uur en 1 minuut over de rit van 26km, met wind mee ergens tussen de 55 en 58 minuten. Ga de fiets ook steeds meer onder controle krijgen bij snelheden van tegen of over de 40km/u, de tank besturing is erg direct. Ook bochten worden steeds sneller genomen.
Morgen de fietskar en de banaantassen ophalen bij Radical. Kan ik gaan meten en passen voor het kamperen met de fiets.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#185 Bericht door Ronnius »

Begin deze maand heb ik iemand gesproken die een WAW getest had en die de tanksturing niets vond. Wegens veel te direct en hij vroeg of dat met de Orca ook zo was. Ik had daar helemaal geen idee van. Misschien omdat ik al langer met een trike rij heb ik het nooit zo ervaren. Maar omdat ik toen met de Orca onderweg was heb ik nadien mijn stuur gedrag eens gevolgd, en het blijkt dat ik nauwelijks het stuur beweeg. Het moet al een behoorlijk uitgesproken bocht zijn eer ik de hendels deftig beweeg. Anders is er nauwelijks beweging van de knuppels te bespeuren en toch verandert de lijn van de Orca behoorlijk. Enerzijds is dat zeer handig, je gaat een bocht in en zonder je stuur echt te bewegen volgt je de lijn van de bocht, anderzijds als je snel gaat en je stuur beweegt een klein beetje kan het zeer snel fout gaan omdat je snel afwijkt van je lijn en de berm of erger zijn dan plots heel erg dichtbij en dat heb ik al verschillende keren meegemaakt, iets te lang op de gps kijken, een hand lossen om iets te nemen (drinkbus, -slang ofzo) en je kan vertrokken zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: jo2p

#186 Bericht door Helen »

De tanksturing van de WAW is ook wel regelbaar (iets vaster of losser aandraaien, weet het niet precies).
Zo heb ik eens een andere WAW getest, waarbij de sturing nogal stroef was ingesteld, en bij de eerste (scherpe) bocht ging ik gewoon rechtdoor #-o
Ik vind de tanksturing heerlijk. Een lichte druk of trek aan één van de hendels, een zacht aanhalen van de rem... zoef.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#187 Bericht door CapoJan »

Brecht vindt dan weer dat de manier waarop Flevobike de besturing maakt, heel erg aangenaam is.
Die opmerking van iemand die getest heeft, moet waarschijnlijk ook gekaderd worden. Er is een groot verschil tussen iemand die voor de allereerste keer een VM test, voor de allereerste keer met tankbesturing gereden heeft of iemand die er al heel wat vergeleken heeft. En met de WAW heb ik ook al ervaren dat er heel veel verschil tussen kan zitten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#188 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef: Die opmerking van iemand die getest heeft, moet waarschijnlijk ook gekaderd worden.
Het was niet iemand die nog nooit een VM gereden had en nu een DF heeft.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#189 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:
CapoJan schreef: Die opmerking van iemand die getest heeft, moet waarschijnlijk ook gekaderd worden.
Het was niet iemand die nog nooit een VM gereden had en nu een DF heeft.
Kwestie van persoonlijke voorkeur dan. Ik heb liever de tankbesturing :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#190 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:
Ronnius schreef:
CapoJan schreef: Die opmerking van iemand die getest heeft, moet waarschijnlijk ook gekaderd worden.
Het was niet iemand die nog nooit een VM gereden had en nu een DF heeft.
Kwestie van persoonlijke voorkeur dan. Ik heb liever de tankbesturing :mrgreen:
Klopt is heel erg persoonlijk. Ik vind op een Open Ligger een onderstuur verschrikkelijk.

Tankbesturing leek mij iets heel anders, maar na een aantal proefritten met een WAW en een Orca blijkt toch dat ik dat ook echt niet plezierig vind. De besturing van de XS is ook heel direct, maar ik kan veel beter aanvoelen hoeveel ik stuur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: jo2p

#191 Bericht door Jo2p »

Deze discussie had ik niet verwacht. Ik heb op mijn route veel van die wat jullie geloof ik aanduiden als "vals plat" of zoiets. In mijn geval is het een afrit van een brug, gaat niet overdreven stijl naar beneden, maar je kunt er wel zo tegen de 40km/u halen. Probleem is echter dat een beetje aan het einde er hobbels in de weg zitten door waarschijnlijk boomwortels, al staan die bomen/struiken niet dicht bij in de buurt. Ik denk eerder aan afzakken van de asfaltlaag omdat de hobbels klein en "scherp" zijn. Iets wat je kan zien bij het opkrullen van materiaal. Die hobbel is niet zuiver haaks op de rijrichting. Dus een van de voorwielen raakt dat eerder en dan moet je je stuur goed in je handen hebben omdat anders het wiel dat het eerst tegen de hobbel stoot de richting kan veranderen. Dat is mij een paar keer gebeurd, ook direct goed opgevangen, maar het gaf wel aan dat de Orca gevoelig is op dat punt. En verder is het ook wennen aan de snelheid, want die beleving is totaal anders als in een auto. En verder is het zoals al geschreven, je hoeft de handels eigenlijk nauwelijks te bewegen en een bocht wordt door mij aangereden door de rem te hanteren voor dat wiel dat de binnenbocht neemt. En het nemen van bochten gaat steeds harder/sneller.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: jo2p

#192 Bericht door CapoJan »

Joop, 'vals plat' is toch wat anders. Daarbij gaat het om een weg die vlak lijkt, maar in realiteit licht hellend is. Als je een brug op- of afrijdt, weet en zie je dat er een helling is.

Je moet inderdaad wat wennen aan de directheid van de besturing. Anderzijds wijkt de Orca niet vanzelf van de route af. Ik kan gerust enkele honderden meters rijden zonder de stuurknuppels aan te raken en heel vaak stuur ik met twee vingers, lekker ontspannen. Met een heel lichte druk stuur je dan wat bij.

Dat remmend sturen is ook handig. Dat kan natuurlijk ook enkel omdat links en rechts ontkoppeld zijn. Leuk dat je er steeds meer van geniet =D>
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: jo2p

#193 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Joop, 'vals plat' is toch wat anders. Daarbij gaat het om een weg die vlak lijkt, maar in realiteit licht hellend is. Als je een brug op- of afrijdt, weet en zie je dat er een helling is.
Dat valsplat is idd zoals Capojan het uitlegt.
En je kan je er dood oprijden omdat je hersenen zeggen dat het vlak is terwijl je licht bergop gaat.
Maar nog erger is als je denkt bergaf te rijden maar in je werkelijkheid bergop gaat.
De eerste keer dat ik het bewust meemaakte was op een gewestweg in Dilsen-Stokkem, zomer 2012.
Maar sindsdien maak ik het regelmatig mee, vooral in Limburg, hoe dat komt begrijp ik aan geen kanten.
(zowel dat ik het vooral in Limburg meemaak als het feit dat mijn hersenen me bedriegen).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: jo2p

#194 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik heb op zo'n vals plat weg al regelmatig gecontroleerd of ik misschien toch niet een lekke band heb :?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: jo2p

#195 Bericht door fcapri »

ik had vroeger ook zo een stuk vals plat. als je in de verte gaat, lijkt het alsof je bergaf gaat. maar je haalt moet moeite 22km/h.
echter als je van de andere kant komt, lijkt het alsof je bergop moet, en kan je met gemak 35-40km/h halen. het bedriegt echt.

dit is zo een stuk, van kruishoutem naar lozer.
https://www.google.be/maps/@50.9130807, ... 312!8i6656
het lijkt alsof je bergaf hebt tot aan het huis en dan moet klimmen. echter blijft het de hele tijd bergaf gaan

en van de andere kant bekeken, het lijkt bergaf, maar t is de hele tijd vals plat.
https://www.google.be/maps/@50.9145488, ... 312!8i6656

ik vermijd die baan bewust omdat ze zo bedriegt. ik geraakt daar niet vooruit, precies of je einde kracht bent

Plaats reactie