Helen schreef:Voor mij hangt het ervan af hoe hoog de snelheid ligt van de rit.
Vaak rij ik 70-80 km om een rit mee te rijden met de Limburgse Liggers. Den heen- en terugrit rij ik dan met motor en batterij.
Als ik toekom is de batterij plat. Ik rij de rit zelf mee zonder motor, en laat intussen de batterij laden. Daarom ben ik ook beperkt in snelheid. Bij LILI rijden ze gemiddeld 20 km/h en dat lukt dan wel zonder ondersteuning.
Een keertje ben ik in Gent meegereden (gemiddelde 24/h) en toen was ik echt wel pieredood, dat doen we niet meer (zonder ondersteuning)
Ik ben zelf ook geen liefhebber van toeren "op tempo". Traagste rijder bepaald tempo en ik wil ook graag wat zien / genieten van de omgeving tijdens het fietsen. Liever een hoog gehalte aan genot dan een snel gemiddelde.
Tja, je kan gewoon niet alle snelheden combineren.
Sterkere fietsers genieten vaak evengoed van de omgeving, ook al rijden ze 30/h!
In de wielertoeristenclub zijn er ook verschillende groepen. Ik rij nu in een groep die gemiddeld 27/h rijdt, en dat is goed. Een snellere groep zou ik niet aankunnen, en met de tragere groep die 23/h gemiddeld rijdt, zou ik ook niet meerijden omdat dat voor mij te traag is en niet leuk.
Het is niet logisch om te verwachten dat iedereen het ok vindt om aan 19/h rond te tuffen.
Ik vind het dus ok als er ligfietsers zijn die hun rit aan 24 of 27/h willen rijden, maar daar kan ik gewoon niet mee meerijden (zonder motor).
Voor zo ver ik weet is snelheid nooit en item geweest binnen de ligfietsers en was (en is, naar ik meen) nog steeds geen item. Het principe van de snelheid van de traagste is nog altijd van kracht, zij het wel dat dit te nemen is met het nodige (boeren)-verstand, ik verklaar mij nader : Wanneer je, op een namiddag, een tocht van 100 km voorziet, doe je dat niet aan
10 km/uur want dan ben je meer dan 10 uur onderweg, dus ...
Eens iets helemaal anders zou kunnen zijn een week fiets-vaarvakantie van Amsterdam naar Brugge !
De deelnemers logeren op de boot die van aanlegpunt naar aanlegpunt vaart, en rijden overdag de tocht met de fiets. Wie eens een dag niet in form is vaart gewoon mee met de boot.