fietsverlichting trike
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).
Uiteindelijk zijn dat allemaal argumenten die pleiten voor een naafdynamo, voor wie vaker in het donker fietst. Altijd stroom, heel betrouwbaar en met een levensduur die elke accu overtreft. Natuurlijk gaat er ook wel eens eentje stuk, maar dat is echt een zeldzaamheid.
Keuzes...
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).
Uiteindelijk zijn dat allemaal argumenten die pleiten voor een naafdynamo, voor wie vaker in het donker fietst. Altijd stroom, heel betrouwbaar en met een levensduur die elke accu overtreft. Natuurlijk gaat er ook wel eens eentje stuk, maar dat is echt een zeldzaamheid.
Keuzes...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: fietsverlichting trike
Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.mvr schreef:
(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wim -de roetsende
- Public Relations
- Berichten: 750
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
Het zal vast wel moeten volgens de wet, maar er rijden heel veel vm-en met 1 koplamp. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar een bekeuring voor heeft gekregen. Ik dus ook niet, maar ik heb dan ook meestal 3 koplampen aan. 1 in het midden en bij allebei de spiegels heb ik ook nog een lamp. Ook daarvoor heb ik nog nooit een bekeuring gehad.scuri schreef:Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Toen ik een winter met een zwaailicht bovenop de smurfenmuts van mijn XS heb gereden, stak er zelfs een keer een politieagent een duim op. Hij vond blijkbaar dat ik erg goed zichtbaar was
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
zichtbaar zijn is eerste prioriteit. geen agent zal je tegenhouden omdat je TE zichtbaar bent, tenzij je illegale dingen doet (zoals blauwe zwaailichten monteren).
ik vind zelf dat er te weinig wordt opgetreden tegen slechte fietsverlichting. de hoeveelheid mensen met zo een led sleutelhangerding als verlichting ... die dingen zie je pas als ze je voorbij rijd, totaal geen nut qua zichtbaarheid.
in belgie moet je bij een 3wieler met 2 voorwielen wel 2 voorste witte reflectoren hebben en een wit voorlicht.
in nederland MOET je 2 voorlichten hebben als je 2 voorwielen hebt op een 3wieler. nuja, een ledlamp met 2 leds in kan je ook aanzien als 2 voorlichten. ze geven misschien geen boete, maar wat als er een ongeluk is waarbij de auto verklaard dat hij de fiets niet had gezien. dan zou het kunnen ter sprake komen dat er meerdere lichten aanwezig hadden moeten zijn.
op mijn bukfiets die vroeger aan het station stond, had ik onderaan het zadel een 18650 houder gemonteerd. de vaste verlichting stond met een schakelaar gewoon op die accu. 1keer per week moest ik de accu opladen. ik nam dus een 2de mee en elke maandagochtend wisselde ik de accu. de lege werd op het werk opgeladen dan in de zelfbouwlader (halve pvc buis, paar accu contactjes en een stukje print uit een GSM met daarop de batterijlaadchip)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo ... .30.49.jpg
vanaf maandagavond zat de reserveaccu dus vol in de rugzak. in nood heb ik altijd nog een setje van die knipperledjes in de rugzak. zou de gehele verlichting falen, kan ik die nog gebruiken. op 5,5jaar tijd heb ik die al 1keer nodig gehad. 1,5€ bij de action
ik haal die batterijen allemaal uit afgedankte laptopcellen. daar is vaak maar 1-2kapotte cellen in een 4-6 goeie. heb er al rond de 100 nu
ik vind zelf dat er te weinig wordt opgetreden tegen slechte fietsverlichting. de hoeveelheid mensen met zo een led sleutelhangerding als verlichting ... die dingen zie je pas als ze je voorbij rijd, totaal geen nut qua zichtbaarheid.
in belgie moet je bij een 3wieler met 2 voorwielen wel 2 voorste witte reflectoren hebben en een wit voorlicht.
in nederland MOET je 2 voorlichten hebben als je 2 voorwielen hebt op een 3wieler. nuja, een ledlamp met 2 leds in kan je ook aanzien als 2 voorlichten. ze geven misschien geen boete, maar wat als er een ongeluk is waarbij de auto verklaard dat hij de fiets niet had gezien. dan zou het kunnen ter sprake komen dat er meerdere lichten aanwezig hadden moeten zijn.
verlichting op usb heeft ook voordeel. een kleine powerbank in de rugzak met een verleng usb kabel. als de lamp tenminste ondersteund om te laden + werken tegelijk.CapoJan schreef:Dus als je het simpel wil houden, werk je met Eneloop AA cellen
Minder capaciteit, maar veiliger en met een goede lader gaan ze jaren mee. Een reservesetje meenemen voor als de energie op is en je kunt ook lang voort.
Werk je met verlichting via usb, dan heb je weer het voordeel dat er geen lader nodig is (een computer heeft zo goed als altijd een usb-poort), maar het nadeel dat je met een vaste accu zit. Leeg is leeg in dat geval. Die keuze heeft wel nog een voordeel: als het niet open moet kunnen, is de kans groter dat het geheel waterdicht is (en blijft).
op mijn bukfiets die vroeger aan het station stond, had ik onderaan het zadel een 18650 houder gemonteerd. de vaste verlichting stond met een schakelaar gewoon op die accu. 1keer per week moest ik de accu opladen. ik nam dus een 2de mee en elke maandagochtend wisselde ik de accu. de lege werd op het werk opgeladen dan in de zelfbouwlader (halve pvc buis, paar accu contactjes en een stukje print uit een GSM met daarop de batterijlaadchip)
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo ... .30.49.jpg
vanaf maandagavond zat de reserveaccu dus vol in de rugzak. in nood heb ik altijd nog een setje van die knipperledjes in de rugzak. zou de gehele verlichting falen, kan ik die nog gebruiken. op 5,5jaar tijd heb ik die al 1keer nodig gehad. 1,5€ bij de action
ik haal die batterijen allemaal uit afgedankte laptopcellen. daar is vaak maar 1-2kapotte cellen in een 4-6 goeie. heb er al rond de 100 nu
- Jo2p
- Helper
- Berichten: 280
- Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
- Postcode: 1111
- Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
Je geeft ons te veel eer. In de wet is deze regel namelijk maar moeizaam boven water te krijgen. Alle andere goed bedoelde initiatieven zijn niet de wet en kunnen het bij het verkeerde einde hebben, vaak worden dergelijke pagina's ook niet aangepast aan eventuele nieuwe regelgeving. Veel nieuwe fietsen en ook scooters ed worden met verkeerde verlichting af fabriek geleverd. Vooral dan als er twee voorwielen zijn.scuri schreef:Op http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ver ... jke-regels zie ik dat idd staan: "Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben." Nederlanders zullen dit beter weten veronderstel ik.mvr schreef:(...) en las dat alvast volgens de Nederlandse wegcode een trike dubbele voorlichten moet hebben. Klopt dit?
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
Nog steeds in gebruik ook.spruitje schreef:even aanvullen, gezien het feit dat je trike al is besteld en je geen extra wielen wil bij bestellen, kan je ook opteren voor een spaakdynamo, die bouw je tegen je wiel aan. Ik geloof dat Ronnius dit gebruikt op zijn trike. Ik heb dat ook een tijdje gebruikt op mijn highracer.
Maar dan mag je geen schijfremmen of -bevestigingspunten hebben en ook geen naafversnellingen.
Re: fietsverlichting trike
Soldeer je dan op de cellen?fcapri schreef: (...) of als je een pack maakt, (...)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
wel nee,
ik ben bezig zo een puntlasapparaat te maken met een oude microgolf transfo, maar dat is nog in opbouw.
in de laptop zitten die cellen met nickel strips aan elkaar gelast. ik snijd die nickel strips in 2 zodat ik daar in de toekomst aan kan solderen. ik soldeer niet op de batterijen zelf
voor snelle projectjes gebruik ik gewoon een houdertje
http://www.memoryprotectiondevices.com/ ... 8650-W.jpg
https://highdesertvapes.com/product_ima ... 9_zoom.JPG
en de losse cellen die ik al heb gebruik ik gewoon in draagbare ledlampjes. die kosten in china nog geen 2€
https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 67646.html
ik ben bezig zo een puntlasapparaat te maken met een oude microgolf transfo, maar dat is nog in opbouw.
in de laptop zitten die cellen met nickel strips aan elkaar gelast. ik snijd die nickel strips in 2 zodat ik daar in de toekomst aan kan solderen. ik soldeer niet op de batterijen zelf
voor snelle projectjes gebruik ik gewoon een houdertje
http://www.memoryprotectiondevices.com/ ... 8650-W.jpg
https://highdesertvapes.com/product_ima ... 9_zoom.JPG
en de losse cellen die ik al heb gebruik ik gewoon in draagbare ledlampjes. die kosten in china nog geen 2€
https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... 67646.html
- mvr
- Supporter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 12:55
- Postcode: 9100
- Fiets: HPV Scorpion FX2
- Contacteer:
Re: fietsverlichting trike
Bedankt voor de vele reacties (totnogtoe) . Ik had geen feed gekregen in m'n mailbox dus dacht ik dat er nog geen reacties waren . Wat een aangename verrassing nu ik dit allemaal zie. Ik moet het nog allemaal rustig eens nalezen, maar dikke merci voor alle tips!
Nadien had ik zelf ook wel al verder gelezen dat niet het aantal lumen maar eerder de lux belangrijk is en dat een duo 'straffere' lampen beter zou zijn. Waarom ik voor accugestuurde lampen ga, is vrij eenvoudig. Ik wil de lampen ook op min andere fiets kunnen gebruiken. Ik wou me ook niet laten beperken tot één producent. Om deze twee redenen heb ik de naafdynamo niet mee besteld.
nog eens dikke merci allemaal!
Nadien had ik zelf ook wel al verder gelezen dat niet het aantal lumen maar eerder de lux belangrijk is en dat een duo 'straffere' lampen beter zou zijn. Waarom ik voor accugestuurde lampen ga, is vrij eenvoudig. Ik wil de lampen ook op min andere fiets kunnen gebruiken. Ik wou me ook niet laten beperken tot één producent. Om deze twee redenen heb ik de naafdynamo niet mee besteld.
nog eens dikke merci allemaal!