RVS = inox, alleen is inox de franse benaming en RVS (roest VAST staal, niet roest vrij staal). het is bestendig tegen roest, maar is er niet vrij van. HEEEEEEEEEEEEL zeker dat het WEL exact hetzelfde is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal
je hebt alleen RVS en RVS, afhankelijk wat ze gebruiken als begin (staal of ijzer) en wat ze toevoegen als extra metaal (chroom, nikkel....) en ook belangrijk hoe het gemaakt werd.
wat er eigenlijk gebeurd met RVS, is dat het ander metaal, bv chroom, door de omgevingslucht ook een 'roestlaagje' vormt die het metaal verder beschermd, net zoals aluminium doet. dat beschermlaagje zal ook het staal van de RVS gaan beschermen tegen verder roesten.
wat velen dan ook niet weten, is dat je RVS gerust moet laten, je mag dit niet elke week gaan opblinken met staalwil zoals motorijders met hun RVS uitlaten doen. want dan beschadig je telkens dat beschermlaagje.
je hebt dan ook RVS soorten voor de voedingsindustrie die absoluut nooit roesten, en mindere RVS soorten die wel roesten op verloop van tijd.
aluminium heeft 2 soorten roest, de gewone die een oppervlakte velletje maakt van een paar µm diep en zo het resterende metaal bescherm, maar je hebt ook een 2de roest die verder blijft roesten en het alu niet bescherm maar omzet in aluminiumoxide (wit poeder)
ijzer heeft ook 2 soorten roest, zwarte roest die het metaal beschermt (Fe3O4 dacht ik) en de bruine roest die verder kankerd door het metaal heen (Fe2O3). in nature zal ijzer altijd in bruine roest overgaan en verder roesten. enkel als je het behandeld kan je naar de zwarte roest geraken die beschermd. bij alu is het omgekeerd, alu gaat standaard over naar een beschermende roest, terwijl het door externe invloeden overgaat naar de kankerroest die het metaal opvreet. oa in aanraking met meer edele metalen vergaat aluminium heel snel
er bestaan zo tabellen waar alle metalen gegroepeerd staan (ff google op galvanische corrosie tabel).
een klein tabelletje:
als je 2 metalen dus samen zet, zal het zwakste metaal vergaan. daarom hangen ze ook een magnesium kathode aan een ondergrondse mazouttank. de magnesium staaf zal dan oplossen en zo de ijzeren mazouttank beschermen. zonder die kathode zou de mazouttank gaan roesten.
RVS, en zeker die martensitische is blijkbaar heel reactief met alu.
Martensitische staaltypen (400-serie)Dit materiaal is goed te bewerken met een hoge hardheid en rekgrens, maar met verminderde corrosiebestendigheid. Martensitische rvs-soorten zijn altijd magnetisch en zijn goed te harden door middel van een warmtebehandeling. Deze rvs-soort wordt vaak gebruikt waar een hoge hardheid en sterkte, gecombineerd met een redelijke corrosiebestendigheid noodzakelijk is.Een speciale vorm van het martensitische rvs-type is de precipitatie-hardende vorm. Dit type staal wordt gekenmerkt door een zeer goede corrosiebestendigheid, vergelijkbaar met de austenitische soorten, en een hardheid en rekgrens die boven die van de martensitische soorten ligt. Een veelvoorkomend voorbeeld van dit type rvs is 17-4PH, zo genoemd vanwege een percentage van 17% chroom en 4% nikkel. de 'PH' staat voor precipitation hardenable
.
voor de rest iemand een idee waar je nog veel info vind over alleweders? ik heb via afbeeldingen en historie op internet kunnen achterhalen dat ik een flevobike alleweder type 1 zou hebben (door de dubbele golfvorm achteraan). die zouden geproduceerd zijn rond 1992. ik zou namelijk graag exact willen weten welke versie, modelnr, bouwjaar de mijne is. want die is ook bijna oldtimer
.
heb flevobike al gecontacteerd maar daar krijg ik weinig reactie van