Ronnius schreef:Veel minder uitdagend, maar ergens zit ik in mijn achterhoofd
met het idee om elke maand minstens 1 keer een dagtocht van 100 km te maken.
Nee het gaat niet met de roets zijn.
Als je 35 kilometers kan roeifietsen, ben je in no-time in staat om tochten van 100 km te volbrengen! Waar een wil is, is een weg. Zeker wanneer je roets weer helemaal op punt staat na de onderhoudsbeurt zal de liefde tezamen met de afstanden groeien

. Schrijf die 100 km roeifietsen nog niet helemaal af, of maak er een leuk doel van!
Ik denk ook dat je jezelf, samen met het trainingsvermogen van mensen in het algemeen, ver onderschat. Temeer omdat we als ras echt gebouwd zijn om lange afstanden af te leggen tegen matig tempo. Voor mij staat het buiten kijf dat iedereen die er enige interesse in heeft in staat is om op te bouwen tot afstanden van 100 km, of zelfs brevetafstanden (foei, wie weet wat ik nu wakker maak!), over een periode van maanden tot een jaar.
KarelJ schreef:
Ik fiets redelijk veel (relatief) en heel graag, maar ik haal bijlange na niet de snelheden en afstanden van sommige andere medeliggers. Ik rij na anderhalf jaar velomobielen (en ervoor vele jaren ligfietsen) niet spectaculair sneller dan toen ik net de velomobiel had. Op zich is dat trouwens geen ramp. Ik ben blijkbaar gewoon niet zo'n getalenteerde fietser.
Is dat gemeten met gps/snelheden/afstanden, het gebrek aan vooruitgang? Misschien eens interessant om te kijken naar een hartslagmeter om wat objectiever te kijken op welke manier je de tijd besteed op of in de fiets beter kan laten renderen. Als ik het terug reken, komt het uit op "maar" een uurtje of 5 fietsen per week. Dat zal je optimaal moeten benutten (hoofdzakelijk intervallen) om met die beperkte tijd veel vooruitgang te boeken. Er bestaat veel literatuur over, maar bvb "The time crunched cyclist" gaat specifiek over trainen wanneer je maar 6 tot 8 uren per week ter beschikking hebt. Dit zullen dan veelal zeer intensieve trainingen worden!
Op dag 2 al mijn grootste vijand gevonden voor deze uitdaging! Een gigantisch gebrek aan discipline ('s ochtends). Vanochtend niet al te laat opgestaan, met de gedachte om tijdig een fietstocht aan te vatten. Ik moest immers 's avonds op tijd terug zijn om nog boodschappen te kunnen doen. Ontbijt, kopje koffie, wat internetten, fietsroute tekenen, nog een kopje koffie, beetje internetten en uit het niets hoor je het nieuws van 12 uur op de radio. Toen was het al te laat om de getekende route nog te fietsen. Zucht.
Al even was ik onderzoek aan het doen om een fototoestel te kopen. Tijdens het bedenken wat de opties waren, bedacht ik het, ik laat dat toestel niet opsturen. Ik ga het gewoon ophalen met de fiets, hoe voor de hand liggend

. Zo gezegd, zo gedaan. Wat een vreselijk stuk om te fietsen in regio Antwerpen (Hemiksen/Wilrijk). Slechte fietspaden, bizarre verkeerssituaties, veel verkeer, .... Op de 2e dag al een bijna-ongeval... Weeral blijkt dat fietspaden voor verkeer in 2 richtingen langs de "verkeerde kant" levensgevaarlijk zien. Gruwelijke ondingen die verboden zouden moeten worden.
Al bij al een fijne fietsdag. Morgen proberen wat meer discipline aan de man te leggen.
Dagtotaal: 111 km
Jaartotaal: 200 km (leuk toeval)