Het heeft me wat mentale moeite gekost met een nagelnieuwe e-Orca naar Gent te rijden en hem daar ergens te parkeren voor een restaurantbezoek of iets in die zin. Maar alles went en elke succeservaring levert vertrouwen op. Ik merk dat de Orca na enkele uren steeds terug te vinden is op de plek waar ik hem heb achter gelaten, zonder krassen, zonder deuken. Ik sluit hem wel af met een beugelslot en een kabel om de kap dicht te houden. Ik stal hem ook goed in het licht en het zicht zodat onverlaten met duistere gedachten niet geholpen worden door het donkerte. Op mijn blog toon ik hoe ik de e-Orca afsluit: http://weg-op-wielen.blogspot.be/2014/01/op-slot.htmlFreelinck schreef:Als ik dan toch de stap zet naar een (oude) velomobiel:
- Hoe beveiligen jullie de fiets? Thuis kan ik hem/ze lekker in een garage zetten. Geen probleem. Maar onderweg? Op het werk? Tijdens het winkelen? Tijdens het "goudbruine vocht" drinken?
Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Wel, je kunt het op twee manieren bekijken. Ofwel beschik je al over redelijk wat ervaring en gebruik je die om je machine te onderhouden, ofwel doe je die ervaring op door eraan te werken. In dat laatste geval is het best om iemand te hebben waarop je beroep kunt doen bij twijfel. Hier, in Gent, is dat niet zo moeilijk. Voor specifieke velomobielzaken ga ik naar Fietser.be, waar Brecht of Ben altijd wel goede raad weten. Toen het ging om wielen maken, stapte ik naar een docent van de opleiding fietshersteller, die ik ook ken, en toen hij daar een les over gaf, deed ik gewoon mee.Freelinck schreef: Hetgeen me, inderdaad (komt in een reactie hierboven aanbod), opvalt is dat de meeste(n) onder jullie niet enkel een bandje kunnen vervangen maar extensieve technische knowhow over de (fiets)technologie / -achtergrond en een hands-on fiets-mentaliteit hebben.
Ik lees geregeld dat een Alleweder, bijvoorbeeld, veel onderhoud nodig heeft. Is dit haalbaar voor een gemiddelde persoon qua technische kennis of (zoals je geregeld in je blog naar voor haalt) echt een persoon die ervoor kiest en de knowhow reeds heeft? Ik ben even naar het jaar 2012 (of was het 2013) gaan kijken op je blog waar je bijvoorbeeld over het elektrische gebeuren hebt en wat er zou moeten veranderen om meerdere automobilisten, die niets van velomobielen kennen, in "jullie" wereld te krijgen.
In feite is het allemaal niet zo ingewikkeld. Een beetje gevoel voor techniek is natuurlijk mooi meegenomen, maar een fiets is (op de moderne elektronica na) relatief eenvoudig.
Een Alleweder is nu eenmaal de oervader van de velomobielen die in de Benelux gebouwd worden. Het was de allereerste en iedereen leerde van de fouten die daarbij gemaakt werden. Dat is waarom een Alleweder (ik heb het dan wel over de oude versies) onderhoudsintensiever is. Het is een leuk ding om mee te rijden en het verwijderbare zeil maakt hem zeer aangenaam in de zomer, maar je moet vooraf beseffen dat er wel de nodige uren in het onderhoud zullen kruipen.
Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk mee zal rijden
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
op het laatst had ik een set kleine leds nog boven in de "muts" van de waw zitten . als je dan rekend dat dit ongeveer een dikke 20 a 30 cm boven de hoogte van de koplampen van een wagen zit en gelijk met die van vrachtwagens heb ik in de vm nooit ervaren van niet gezien te worden ( uitgezonderde de gevallen die ik ruim op tijd gezien had dat die niet gingen kijken ) .
en met een open ligger kan je bv een petlz gebruiken . of een helm met ingebouwde verlichting .;
verlichting om gezien te worden kost zeer weinig , verlichting om zelf te zien waar je rijd is een andere zaak .
en met een open ligger kan je bv een petlz gebruiken . of een helm met ingebouwde verlichting .;
verlichting om gezien te worden kost zeer weinig , verlichting om zelf te zien waar je rijd is een andere zaak .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- Supporter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 10:07
- Postcode: 3628Ap
- Fiets: Vrijwiel MBB
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Beste Freelinck,
De opening van deze thread is alweer een tijd geleden. Misschien heb je inmiddels al je favoriete fiets gevonden. Hoe dan ook wou ik je nog even op de Vrijwiel MBB attenderen. 26 inch voor en achter, ruimte voor zowel voor als ook achtertassen en Voorwielaandrijving, waardoor korte Ketting, minder wrijving en minder geluidsoverlast.
Naafdynamo en velle ledlampjes zijn een optie!
Op wens op maat gemaakt. Soms kun je geluk hebben dat er voor een kleinere prijs een kant en klare fiets staat. Kijk even op www.vrijwiel.nl
Hoe dan ook veel plezier met fietsen, laat even weten waar je bent uitgekomen.
De opening van deze thread is alweer een tijd geleden. Misschien heb je inmiddels al je favoriete fiets gevonden. Hoe dan ook wou ik je nog even op de Vrijwiel MBB attenderen. 26 inch voor en achter, ruimte voor zowel voor als ook achtertassen en Voorwielaandrijving, waardoor korte Ketting, minder wrijving en minder geluidsoverlast.
Naafdynamo en velle ledlampjes zijn een optie!
Op wens op maat gemaakt. Soms kun je geluk hebben dat er voor een kleinere prijs een kant en klare fiets staat. Kijk even op www.vrijwiel.nl
Hoe dan ook veel plezier met fietsen, laat even weten waar je bent uitgekomen.
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
- Postcode: 2550
- Locatie: Kontich
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Voorlopig nog steeds met de bukker aan het rijden en die laat me niet in de steek. Ik ben wel allerlei 2de handssites aan het doorzoeken en heb ondertussen ontzettend veel bijgeleerd in theorie. De praktijk moet nog volgen...
Een Mango lijkt me wel iets (aan de juiste prijs...)
Iemand ervaring met de fietstunnel in Antwerpen en een Mango? Lukt dat???
Een Mango lijkt me wel iets (aan de juiste prijs...)
Iemand ervaring met de fietstunnel in Antwerpen en een Mango? Lukt dat???
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Fujin doet dat af en toe, zowel via de lift als de trap. Met mijn Orca lukt het ook (via lift). Te doen dus.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Supporter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: di 19 aug 2014, 21:25
- Postcode: 2550
- Locatie: Kontich
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Bedankt voor het snelle antwoord, CapoJan!CapoJan schreef:Fujin doet dat af en toe, zowel via de lift als de trap. Met mijn Orca lukt het ook (via lift). Te doen dus.
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Heb je inmiddels al wat gevonden, Freek? Zou erg benieuwd zijn wat het is geworden! Ik ben zelf ook op zoek naar een ligfiets voor dagelijks gebruik, zat ook te twijfelen tussen een hoge ligfiets en een velomobiel. Ik denk eigenlijk dat ik de velomobiels iets te duur vind, en ik was ook een beetje afgeschrokken door alle verhalen over langzaam en zwaar optrekken.
Dus kijk ik ook meer naar de tourmodellen, heb de Nazca Gaucho en de Challenge Chamsin al eens opgezocht. Weet er iemand misschien waar ik op die modellen zou kunnen proefrijden? Bestellen zonder ze eerst uit te proberen lijkt me een te groot risico. En misschien heeft er iemand hier al ervaring met deze fietsen?
Verder vroeg ik me nog af hoeveel bagage jullie zoal meenemen op een ligfiets. Ik rij meestal heen en weer naar school, maar ik zou graag ook af en toe een grotere toch maken, en als het goed bevalt ook met de ligfiets op vakantie gaan.
Geld is natuurlijk ook een issue, want de ligfietsen zijn niet goedkoop. Maar ik heb geluk dat mijn pa net bezig is om zijn oude TVR auto de deur uit te doen, en als dat lukt wil hij me wel wat lenen. Verder houd ik me aan de tip uit de "twijfel"-thread: als het niet bevalt gewoon met gering verlies verkopen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Dus kijk ik ook meer naar de tourmodellen, heb de Nazca Gaucho en de Challenge Chamsin al eens opgezocht. Weet er iemand misschien waar ik op die modellen zou kunnen proefrijden? Bestellen zonder ze eerst uit te proberen lijkt me een te groot risico. En misschien heeft er iemand hier al ervaring met deze fietsen?
Verder vroeg ik me nog af hoeveel bagage jullie zoal meenemen op een ligfiets. Ik rij meestal heen en weer naar school, maar ik zou graag ook af en toe een grotere toch maken, en als het goed bevalt ook met de ligfiets op vakantie gaan.
Geld is natuurlijk ook een issue, want de ligfietsen zijn niet goedkoop. Maar ik heb geluk dat mijn pa net bezig is om zijn oude TVR auto de deur uit te doen, en als dat lukt wil hij me wel wat lenen. Verder houd ik me aan de tip uit de "twijfel"-thread: als het niet bevalt gewoon met gering verlies verkopen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Ik heb zelf een challenge Chamsin maar om eerlijk te zijn weet ik niet of dit echt tot de tourfietsen hoort zeker als je er nog eens een 28" onder laat zetten. Dan heb je toch eerder een racefiets
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Duur is relatief, ik vond dat ook, maar als ik kijk hoeveel woon werkverkeer ik er reeds mee gedaan heb en hoeveel mijn VM nog waard is op de 2dehands markt valt het zeker mee.reclined schreef:Ik denk eigenlijk dat ik de velomobiels iets te duur vind, en ik was ook een beetje afgeschrokken door alle verhalen over langzaam en zwaar optrekken
Traag optrekken? menig koersfiets laat ik in het stofbijten bij het optrekken. Heb daar nog nooit klachten over gehoord.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Je zegt het al zelf: verhalen... Wel is het zo dat als je alleen elke keer van de ene kant van een stad naar de andere kant moet rijden, een velomobiel zeker geen ideale keuze is om de reistijd te verkorten. Snelheid is ook maar één aspect. Inzetbaarheid hoort er ook bij: regen, ijzel, (lichte) sneeuw ... Met een velomobiel kun je bijna altijd blijven rijden en dan nog comfortabel ook.reclined schreef:Ik denk eigenlijk dat ik de velomobiels iets te duur vind, en ik was ook een beetje afgeschrokken door alle verhalen over langzaam en zwaar optrekken.
Vorige week las ik nog even de resultaten van Bicky's enquete over veiligheid na: met een velomobiel loop je maar half zoveel kans op een ongeval als met een open ligfiets, was het resultaat. Dat speelt ook mee.
En ja: de aankoopprijs ligt hoger, zonder twijfel. Als je dat zou omzetten naar kilometerkostprijs, zal het verschil waarschijnlijk heel wat kleiner zijn. Een tweedehandse voor pakweg € 4000 vinden, mag ook al geen probleem zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Traag en zwaar optrekken is relatief.bicky schreef:Traag optrekken?
Toen Bicky in samenspraak met Capojan tijdens een biobreak de batterij (van de ondersteuning) uitschakelde van mijn Orca,
wist ik pas dat ik puur op eigen kracht reed toen ik reeds op kruissnelheid (30 km/u) reed en Bicky naast mij kwam rijden zwaaiend met de sleutel in de hand. Zelfs een zware Orca opgang krijgen kan meevallen, zelfs als je die dag al ruim 100 km in de benen hebt.
- luki
- Helper
- Berichten: 399
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
- Postcode: 2910
- Fiets: QUEST Rood
- Locatie: Essen Wildert
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
De deugnieten
-
- Supporter
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 10:07
- Postcode: 3628Ap
- Fiets: Vrijwiel MBB
- Contacteer:
Re: Equivalent van een touringfiets bij een ligfiets
Zwaar optrekken is inderdaad relatief. Maar in direct vergelijking moet ik zeggen dat het met de tweewieler toch een stuk gemakkelijker gaat dan met de velomobiel. Of zou het eraan kunnen liggen dat ik altijd van alles in de velomobiel had rondslingeren? Ik doe trouwens afstand van mijn Vrijwiel Solo, als iemand interesse heeft aan een gebruikte velomobiel (inderdaad met gebruikssporen) voor een zachte prijs dan kun je op marktplaats kijken: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Ik heb hem sinds vorig jaar niet meer gebruikt. Dat is sinds het moment dat de Vrijwiel MBB af was. Dus misschien zegt dat wel iets uit over mijn ligfietsvoorkeur
Ik heb hem sinds vorig jaar niet meer gebruikt. Dat is sinds het moment dat de Vrijwiel MBB af was. Dus misschien zegt dat wel iets uit over mijn ligfietsvoorkeur