CapoJan schreef:
Je vorklift staat ook weer op drie of vier wielen en heeft dus een steunvlak. Bij een fiets ligt dat anders. Het antwoord vind je hier.
Mjah, die pagina legt in het begin iets uit over steunpunt/zwaartepunt in combinatie met omvallen waarbij het traagheidsmoment een rol speelt. Een bukker valt trager dan een ligger, bovendien zijn de voeten iets dichter tegen de grond bij een bukker waardoor hij sneller kan reageren bij een mogelijke val. Dat is allemaal goed en wel tot een bepaalde (trage) horizontale snelheid. Niet onbelangrijk: hier corrigeren we als mens, als levend object zeg maar, zélf de verhouding steunpunt/zwaartepunt, we moeten iets doen.
Bij het fietsen krijgen we zelfs te maken met een steunlijn, zo lezen we op die pagina. Hetgeen de zaak al complexer maakt. Een fietser 'oscilleert' als het ware.
Jammer dat de video's niet afspelen op die pagina. Hier vond ik een filmpje over zwaartepunt en steunpunt - want dat wist ik toch niet zo goed meer. Over steunlijn vind ik niet direct iets op internet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Vanaf we snelheid opbouwen en we met reële bijkomende zijdelingse krachten (bvb. wind) te maken krijgen zitten we met een ander/bijkomend verhaal, want dan komen andere krachten in het spel. De oneffen oppervlakte (de weg) geeft ook allerlei stoten en dus krachten.
Hier komt dan o.a. stijfheid van een fiets om de hoek kijken. Daarover wordt niks gezegd op die fietsica pagina.
Eens men begint te slingeren krijgt men zoveel zijdelingse krachten van alle kanten dat het lastig wordt om het geheel recht te houden.
Zal een paal van 30 m hoog vroegtijdiger afkraken met een massa van 500 kg bevestigd: of aan de top, of onderaan bij de grond - onderhevig aan wind? Als hij afkraakt zal het een een paar seconden duren eer het de grond raakt, maar we zullen een dikke sterke arm nodig hebben om dit tegen te houden.
M.a.w.: zou een ligger minder stabiel rijden à bvb. 30 km/h - in rechte lijn en in bochten - dan een bukker? Indien ja, dat zou dit als een nadeel gelden voor een ligfiets en dan zou dit op alle ligfietssites moeten te lezen zijn.
M.a.w.: bij een bakfiets (twee wielen): gaan we een massa van 60 kg liever zo laag mogelijk houden of liever op 1 m hoogte of ergens tussenin?
Dus: wat is de impact van substantieel extra dode massa aan het frame in reële fietssituaties?
De vraag bij de Fuego is dus complexer. We voegen extra dode massa toe, in dit geval nog eens op een vrij slap gedeelte van de fiets heb ik de indruk en ook langs achter. Wat is het impact van een extra vrij zware massa op een fiets(frame) en het rijgedrag, bij snelheid? Beter hoger of lager plaatsen? Beter achteraan, vooraan, of in het midden? Op een stijf of op een slapper deel? (op dat laatste weten we het antwoord)
Een knappe bol zou ons kunnen helpen. Iemand hier in de zaal?